Jag har svårt att tänka mig att det överhuvudtaget går att ta betalt för dessa idag?
Denna dumhet, som Minolta införde i slutet av 80-talet gjorde ingen glad, annat än möjligen marknadscheferna på Minolta...
Nej. Dom kan inte göra något mer än det du själv kan göra på kameran (med en liten reservation för det jag skriver i nästa stycke). De kort du nämner är helt enkelt jämförbara med, typ de snabbprogram som många kameror har haft sedan dess. Sedan så utvecklade man det & lade in fler & fler program.
Jag har själv inte använt systemet men var nära att köpa en kamera en gång som hade dessa. Det var den dåvarande proffsmodellen 9xi. Det fantastiska var att kameran utan kort saknade vissa grundläggande funktioner som man förväntar sig av en kamera i den klassen, bl.a. möjligheten till att kunna lämna en filmsnutt utanför rullen efter återspolning. För att få denna funktion så var man tvingad att köpa eller låna ett kort & lära kameran det! Sedan kunde kortet plockas ut & funktionen fanns kvar. Osedvanligt korkat tycker jag & bara ett sätt att vaska pengar.
Canon har haft en liknande funktion, nämligen streckkodsläsaren som kan mata in program. EOS 10 som jag ägde under tidigt 90-tal hade en liten streckkodsläsare samt en bok med olika programformer med tillhörande streckod. Programmen presenterades med häftiga bilder som påvisade hur resultatet skulle bli & i anslutning till bilden fanns streckkoden som man avläste med pennan för att sedan mata in det i kameran.
Ok, det kostade inte extra som Minoltas kort men var ett system som inte ens den mest ambitiöse novisen orkade hålla på med. Det var dock en fin festpryl då detta på den tiden imponerade på gemene man...
Kameratillverkarna har till & från gjort såna här grodor & jag tror att det beror på att dom vill visa musklerna med ny teknologi som vi under den tidsperioden tycker är lite fantastisk. Sen integrerar dom det i kameran på ett sätt som inte alltid blir så smidigt eller ens passar den tilltänkta köpgruppen. I Minoltas fall så blev det dessutom ett sätt att tjäna extra pengar på genom försäljning av kort.
Någon som behöver en streckkodsläsare till EOS10? Jag har läsaren kvar men inte kameran & boken.
//Larsa