Annons

Program för restriktiv preview

Produkter
(logga in för att koppla)

markus-borbely

Aktiv medlem
Känner någon av er till ett program som visar bilder för bara skärm? Om man vill ge en kund en CD med alla bilder att välja på, utan att denne själv kan "rippa" bilderna för framkallning. De ska bara kunna titta på bilderna vi datorn, inte skriva ut bilderna och inte kunna spara dem till sin egen hårddisk.

Det krävs någon form av eget bildformat. Det kommer inte att stoppa alla, i värsta fall kommer kunden att ta screenshots på alla bilderna eller skriva ett program som knäcker formatet.

Det är trevligt om det går att zooma i bilder för att se detaljer och sånt. Det är också trevligt om man kan gruppera flera bilder av samma motiv så att kunden automatiskt får upp alla alternativ och kan välja den varianten de gillar bäst. "Ska vi ta det där tant Agda blinkar eller ska lille Måns få räcka ut tungan åt Gunnar?"

Tanken är att man kan ge kunden en CD för att välja vilka man ska framkalla utan att man själv behöver vara närvarande. Så att de kan välja i lugn och ro.

Alternativt, skulle ett sådant program vara intressant för fler?
 
1. Det går inte att låsa bilder/musik/video/osv för någon som är mer än amatör.

2. En låst pdf (ebook) kanske kan gör det du vill? Där kan man ju låsa mot utskrift mm. (som iofs är knäckt, men det är inte bara att välja spara som, utan lite mer måste till)

3. Fundera på om din affärsmodell kan förändras så att du inte behöver förlita dig på osäkra DRM/kopieringsskydd.
 
tiq skrev:
1. Det går inte att låsa bilder/musik/video/osv för någon som är mer än amatör.

2. En låst pdf (ebook) kanske kan gör det du vill? Där kan man ju låsa mot utskrift mm. (som iofs är knäckt, men det är inte bara att välja spara som, utan lite mer måste till)

3. Fundera på om din affärsmodell kan förändras så att du inte behöver förlita dig på osäkra DRM/kopieringsskydd.

1. Jag skulle ganska enkelt kunna göra ett eget bildformat som bara kanske 0.1% av användarna här på fotosidan skulle kunna knäcka. Det är mer än tillräckligt bra för mig. Men såklart, om ens format blir tillräckligt populärt kommer någon att knäcka det.

2. Ja, en låst pdf skulle kunna funka, tack för tipset. Det är inte omöjligt, men väldigt tidskrävande att avkoda.

3. Det är inte så att min affärsmodell hänger på detta. Jag spekulerar lite bara. Jag funderar på att skriva programmet själv om det inte finns något redan. Fast intresserad av att uppfinna hjulet en andra gång är jag inte.
 
Kanske ett lite tråkigt alternativ, men du kan se till att göra bilderna i litet/lågupplöst format och lägga på en vattenstämpel. Ett annat enkelt sätt att göra det krångligare att kopiera bilderna är att tex skapa ett Flash-bildspel, det kan se ganska proffsigt ut och kombinerat med vattenstämpel så känns det ganska säkert.
 
Hej!
Ett väldigt enkelt sett är ju att lägga dina bilder på en hemsida, spärra högerklick och på så sett få kunder att i lugn och ro titta på bilderna och därefter beställa.
Man ska nog inte göra det så svårt för sig.
Det är ju kanon om man kan göra som du säger men det är nog lättare att lägga ut den på nätet spärra så gott det går med de förslagen du fått(dålig upplösning, vattenstämpel, spärra högerklick) och låta det vara vid det!
 
Att spärra högerklick på en hemsida är aldrig en lösning. Det är alldeles för lätt att kringgå och irriterar bara de som använder sig av hemsidor.
 
hj.cs skrev:
Hej!
Ett väldigt enkelt sett är ju att lägga dina bilder på en hemsida, spärra högerklick och på så sett få kunder att i lugn och ro titta på bilderna och därefter beställa.
Man ska nog inte göra det så svårt för sig.
Det är ju kanon om man kan göra som du säger men det är nog lättare att lägga ut den på nätet spärra så gott det går med de förslagen du fått(dålig upplösning, vattenstämpel, spärra högerklick) och låta det vara vid det!

Det är alldeles för lätt att kringgå med tex "Print Screen" funktionen. Det finns program typ SnagIt som kan göra en print screen på hela hemsidor, även det som ligger utanför skärmen.
 
Brandin skrev:
Det är alldeles för lätt att kringgå med tex "Print Screen" funktionen. Det finns program typ SnagIt som kan göra en print screen på hela hemsidor, även det som ligger utanför skärmen.

Eller ta Arkiv->spara i browsern och spara ner sidan. Så sparas alla bilder. :p

Alternativt så letar man på bilden i html koden, också direkt i browsern.

Man behöver inte vara ett geni för att spara en bild bara för att högerklick är sabbat.
 
Det bästa kanske är att skaffa sig en mer seriös kundkrets. Om jag vore etablerad skulle jag undvika de som jag misstänkte kunde stjäla bilder från mig. Innan man etablerat sig kanske det enklaste är att räkna med "lite svinn". Problemet kan väl inte vara jättevanligt?

Bildbyråernas visning av bilderna är ju säker men jag tycker att det begränsar möjligheterna att bilda sig en riktig uppfattning om hur bilden är.
 
Flash, PDF, Javascript, etc är inte säkra lösningar, men en stor text rakt/snett över hela bilden borde vara det.
 
lumor_ skrev:
Bildbyråernas visning av bilderna är ju säker men jag tycker att det begränsar möjligheterna att bilda sig en riktig uppfattning om hur bilden är.

På webben? Vilken då? Jag har inte sett någon säker lösning ännu. De flesta lösningar tar inte mer än 5 sekunder att "knäcka".

Grundregeln är tyvärr att det man kan se kan man kopiera.
 
Senast ändrad:
Begreppförvirring från min sida.

Vattenstämplar i form av synlig grafik fungerar givetvis på samma sätt som text.
 
Att bara spärra högerklick är ju inget alternativ men att både spärra högerklick, lägga på vattenstämpel, (text) och lägga in bilderna i dålig upplösning bör funka rätt bra tillsammans. Sen är det ju så att man kan aldrig spärra bort en tjuv helt men man kan som i exemplet ovan göra det svårare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.