ANNONS
Annons

program för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

smallxp

Medlem
Vilket program använder ni till bildredigering? Vilken kurs betald eller inte rekommenderas om man använder sig av photoshop och man vill bli riktigt bra på det. Syftet är fotografering av mänsklig modell i stadsmiljö samt andra miljöer och behöver fräscha upp kunskaperna samt utvecklas inom bildredigering. Finns någon kurs på Ubuntu ni rekommenderar eller hur lärde ni er bildredigering. Jag kan viss bildredigering men tar emot tips med allt från nybörjare till expert.
 
Jag skulle nog säga att du vinner mer på att plugga ljussättning/finna bra ljus samt komposition än ren bildbehandling. Bildbehandling kan man alltid bli bättre på senare och då redigera om bilder man redan tagit, men ta nya bilder när väl tillfället är över är svårare :)

Annars har jag själv lärt mig det mesta av tutorials på Youtube helt ärligt. Finns massvis med fria guider där av mer eller mindre god kvalitet.
 
Moderskeppet
Fördel: Svenska
Nackdel: Svenska
Många tutorials är sedan på engelska så det kan vara lite knepigt att lyssna på svenska.

Engelska
PHLearn
En gratiskurs som heter 30 days photoshop

Specifika uppgifter får man sedan leta efter tutorials.
Piximperfect är riktigt bra.
Sen har Adobe själva en hel hög med kurser.
 
Jag skulle nog säga att du vinner mer på att plugga ljussättning/finna bra ljus samt komposition än ren bildbehandling. Bildbehandling kan man alltid bli bättre på senare och då redigera om bilder man redan tagit, men ta nya bilder när väl tillfället är över är svårare :)

Annars har jag själv lärt mig det mesta av tutorials på Youtube helt ärligt. Finns massvis med fria guider där av mer eller mindre god kvalitet.
Jag får till bra ljus i de flesta bilderna jag tar nu, därför är jag mer inne på bildredigering nu :). Med Ubuntu menade jag detta https://www.udemy.com/topic/photoshop/free/
Alltså att man får snabbare en överblick över de olika delarna om man läser en kurs, som vissa också säger att man ska gå en utbildning i fotografi istället för att testa sig fram för att det går fortare att förstå sig på då. Men man kan tycka olika om detta.
Är det kanske så att photoshop ska erbjuda inkluderade videoguider när man köper det.
 
JPG - Snapseed
RAW - Lightroom

Har även testad Studio one, Affinity pro, Photoshop etc
På YouTube finns det mesta man behöver, kan även rekommendera podcast.

Dock försöker jag få bilderna så bra som möjligt I kameran och jobba så lite som möjligt med dom i efterhand.

Många förlitar sig för mycket på efterredigering istället för att ta en bra bild från början.



@xftales
 
Jag använder ACDSee Pro sedan många år. Ett mycket prisvärt program enligt min uppfattning. Förstår inte varför det inte är mer utbrett i Sverige. Har även Photoshop Elements installerat men det används aldrig.

 
Kan så vara, men om man fotar i RAW (vilket jag gör), krävs det en handpåläggning i efterhand 😉.

Det är därför jag gick från Canon till Fujifilm. Mer jpg mindre raw.
Vid ISO över 2500 Kör jag jpg+raw och vid viktiga landskap och porträtt bilder. Annars 90% jpg

Slutade redigera på iMac dessutom. Kör nu enbart all redigering på paddan med en penna.
Men var och en har sitt sätt. Så länge man är nöjd så kvittar det vad man använder.
 
Men var och en har sitt sätt. Så länge man är nöjd så kvittar det vad man använder.
Enig.

För mig handlar det mer om att ha kontroll över slutresultatet och den kvalitetshöjning det innebär att fota i RAW (även om moderna kameror leverera nog så goda Jpeg-filer i dessa dagar). Jag använder mig väldigt mycket av mobilkameran (Samsung Galaxy S8+), för att ta snapshots, och den tar förbluffande bra bilder, sin ålder till trots. Sedan tycker jag att det är avkopplande att redigera bilder, (i den mån det inträffar, skall nämnas).
 
Har testat och använt många. Dock inte alla. Använder numer DXO Photolab som jag nog är mest nöjd med. Finns hur mycket som helst på ex Youtube att ta del av för att lära sig

De flesta programmen är nog bra men kruxet är att man över tid behöver nöta in programmet man valt. Det går onekligen lite snabbare när man är van.... så valet är inte oväsentligt.

Gör också som någon annan Fujifilm användare beskrev. Låter kameran spara 2 filer från samma foto. En raw och en jpg som är processad i kameran med hjälp av någon av de mallar som finns. Inte alltid man lyckas bättre på egen hand med raw filen....
 
Har testat och använt många. Dock inte alla. Använder numer DXO Photolab som jag nog är mest nöjd med. Finns hur mycket som helst på ex Youtube att ta del av för att lära sig

De flesta programmen är nog bra men kruxet är att man över tid behöver nöta in programmet man valt. Det går onekligen lite snabbare när man är van.... så valet är inte oväsentligt.

Gör också som någon annan Fujifilm användare beskrev. Låter kameran spara 2 filer från samma foto. En raw och en jpg som är processad i kameran med hjälp av någon av de mallar som finns. Inte alltid man lyckas bättre på egen hand med raw filen....
Man kan kopiera den mall som kameran använder, exempelvis med LUT. 100% blir det aldrig, men man kan komma nära.
 
Vilket program använder ni till bildredigering? Vilken kurs betald eller inte rekommenderas om man använder sig av photoshop och man vill bli riktigt bra på det. Syftet är fotografering av mänsklig modell i stadsmiljö samt andra miljöer och behöver fräscha upp kunskaperna samt utvecklas inom bildredigering. Finns någon kurs på Ubuntu ni rekommenderar eller hur lärde ni er bildredigering. Jag kan viss bildredigering men tar emot tips med allt från nybörjare till expert.

Om man inte vill betala, YouTube är ju en oändlig gratis källa.
 
Om man inte vill göra väldigt komplicerad redigering så är ju Lightroom Classic betydligt enklare att använda än Photoshop. Nuförtiden kan man ju göra saker i Lighroom som man behövde lager etc. i Photoshop för förr. Tröskeln att lära sig är betydligt lägre i Lightroom och dessutom kan man göra olika varianter på en bild utan att det tar mer plats på disken.

Jag använder Lightroom Classic enbart till de flesta bilder, en del kompletterar jag med Topaz AI och ett fåtal tar jag in i Photoshop dessutom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.