Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för att hålla ordning på bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Känner nu att jag behöver få lite bättre ordning på alla bilder än vad den vanliga filhanteraren mäktar med. Vill kunna lägga flera taggar på varje bild osv.

Provade att tagga lite i adobe bridge och det verkar ju funka, men kanske finns det bättre program därute?

Kan inte köra lightroom (som jag sett rekomenderas i äldre trådar) då den kräver XP och min gamla dator fortfarande tuggar win2000 (hårdvarumässigt är den dock uppgraderad kontinuerligt så prestandamässigt hänger den med bra).

Ett annat program som är kraftfullt och ganska billigt är IMatch från http://www.photools.com/ Det har ett fult gränssnitt men funktionen är det inget fel på. Stöder alla raw-format och har xmp så det ska vara kompatibelt med Bridge och Lightroom. Jag använde detta förr men har sedan gått över till Lightroom och då har IMatch mest blivit liggande.

Tackar för tipsen.
Fotostation faller tyvärr bort då det inte stöder win2000.

Jag provar IMatch, det verkar riktigt lovande än så länge. Gillar iden bakom programmet.

Har inte hunnit titta närmare på Photomechanic ännu, men det verkar mer vara ett rent visningsprogram, eller?

ACDSee

Hej

Jag skulle föreslå ACDSee för dig. Har tidiagr kört det på en Windows 2000 dator.
Ett undervärderat program som jag lämnade för Lightroom i en stund av nyfikenhet på vad PS Lightroom skulle kunna ge mig.

//Michael

Re: ACDSee

Michael GJ Bernhardsson skrev:
Hej

Jag skulle föreslå ACDSee för dig. Har tidiagr kört det på en Windows 2000 dator.
Ett undervärderat program som jag lämnade för Lightroom i en stund av nyfikenhet på vad PS Lightroom skulle kunna ge mig.

//Michael
Jag har inte heller kommit igång med att tagga bilderna, dock testat några olika program, däriblend ACDSee (redan från ver. 3.1). Men är det inte så fortfarande att ACDSee bygger på en databas och om du slutar använda programmet så förlorar du alla taggar?
Det bästa måste väl vara ett program som bakar intaggarna i själva bildfilen som IPTC-data eller annan metadata, helst något som går att säka på i själva operativsystemet (jag är inte säker på att det går med IPTC heller).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar