Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Produktfotografering, hur gör man?
- Trådstartare Light Head
- Start datum
Light Head
Aktiv medlem
Tack Mats, klar förbättring!
Kontrasten, kan det vara ett bidrag från mitt EF50 1.8?
F5.6 1/200 ISO200 tror jag det var..
iBoat
Aktiv medlem
Tack Mats, klar förbättring!
Nej, det har jag svårt att tro. Kontrasten styrs till största delen av ljussättning, exponering och efterarbete.
Det där med ojämn bakgrund är mycket svårt att få ordning på, speciellt mellan olika bilder. Därför är friläggning ett bra sätt att ta bort det problemet. Jag har säkert frilagt tiotusentals bilder genom åren, det är ett tråkigt och tidsödande jobb, så numera skickar jag nästan alla friläggningar till ett företag i Thailand som gör det för en ganska billig peng. Skuggor m.m. fixar jag själv.
Senast ändrad:
Light Head
Aktiv medlem
Vad skall man använda för underlag/bakgrund? Finns det något material som är att föredra, som gör det lättare att "klippa" ut ett objekt?
iBoat
Aktiv medlem
Det finns bakrunder som har namn som "ultrawhite m.m. Enligt mig duger en vanlig vit pappersbakgrund.Vad skall man använda för underlag/bakgrund? Finns det något material som är att föredra, som gör det lättare att "klippa" ut ett objekt?
snap01
Aktiv medlem
Vad skall man använda för underlag/bakgrund? Finns det något material som är att föredra, som gör det lättare att "klippa" ut ett objekt?
Jag skulle nog rekommendera dig en kurs med studioblixtar för dels så går man igenom tex reflektor skärmar olika ljussättningar så du får grepp om grunderna. Jag själv lärde mig genom att helt enkelt köpa studioblixtar för ett jobb med produktomslag o tog hjälp av en fotograg kollega o testade mig fram.
Det finns mängder med sätt man kan göra med bakgrunder dels så kan du tex använda en glasskiva o ha blixt underifrån. SEdan så säljer bla yfo tonade bakgrunder i olik färger som är gjorda i liknande plastmaterial som du kan belysa igenom.
Så mitt råd är lär dig grunderna o använd gärna studio blixtar för då kan du total kontroll över bilden. Det var värre för mig när jag lärde mig det var på den analoga tiden då fick man skriva ner varje inställning på blixtarna o testa med en rulle o se att man var på rätt väg innan man körde igång med jobben.
Du kommer visserligen rätt långt med bara en vanlig blixt som du köper en kabel till så du kan placera den var du vill bredvid kameran samt en reflektor skärm.
Idag finns det mängder med tips antingen på nätet eller i bokform men ett snabbt enkelt steg är en studiokurs för då tar du ett större steg på en gång.
snap01
Aktiv medlem
ett exempel på bild under enkla förutsättningar. En extern blixt 580 ex samt 24-70 på större bländar öppning men tillräcklig för att få skärpa på det viktiga på rätten. Bakgrunden är en buske på resturangen som jag flyttade bordet så jag fick rätt släpp på bakgrunden. Sedan så lånade jag in en flaska vin etc från resturangen där jag o assistenten skulle äta lunch. Kommer inte ihåg om jag använde en reflektor skärm bestånede av ett vitt A4 papper jag brukar oftast göra det. PÅ vissa jobb speciellt utomlands kan man inte ta med mycket utrustning utan får lösa uppgiften ändå.
Bilagor
snap01
Aktiv medlem
Jag skall plåta några små prylar, där bilderna skall ingå en en bruksanvisning som skall tryckas.
Hur gör man, om man som jag inte har all utrusning som man "behöver"??
Canon EOS40D
Canon EF 50 1.8 II
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS
Canon Speedlight 430EX II
Stativ (med 3 ben)
Elements 7
Vad skall man tänka på? Något speciellt jag faktiskt måste komplettera med? (Vill helst klara mig utan några inköp)
Prylarna är små, storlek som mobiltelefon, och svarta. Det är väldigt diskret och enkel design, ett par lysdioder.
Fungerar det med ett vitt papper som bakgrund? Skall jag belysa med en sk. "bygglampa"? (150w)
Tips??
jag hade skaffat en kabel så du kan ha blixten från tex sidan sedan en reflektor skärm beståenda av vitt papper A3 tex. Möjligen en bouncer på blixten sedan så är det bara att testa sig fram.
gunnargren
Aktiv medlem
Den här bilden: http://www.webnstuff.se/Comments.aspx?id=6 tog jag med 3 st lågenergi lampor på 25w köpta på kaffebrus, och ett enkelt ljustält jag byggde själv av en kartong. Så här i efterhand borde jag ha haft ljustältet lite högre upp för att få bort skuggorna under klockan, men vet inte hur mycket det stör. Vad säger ni som kan det här, är det något jag kunde gjort annorlunda/bättre?
iBoat
Aktiv medlem
Den här bilden: http://www.webnstuff.se/Comments.aspx?id=6 tog jag med 3 st lågenergi lampor på 25w köpta på kaffebrus, och ett enkelt ljustält jag byggde själv av en kartong. Så här i efterhand borde jag ha haft ljustältet lite högre upp för att få bort skuggorna under klockan, men vet inte hur mycket det stör. Vad säger ni som kan det här, är det något jag kunde gjort annorlunda/bättre?
Ser bra ut tycker jag. Ska man nu säga NÅGOT så ser man små reflexer av dig (tror jag), de är iaf lite hudfärgade reflexer här och var. Den typen av material är inte lätt att plåta. Om du fortsätter med ditt tältbygge kan du testa att ha ett lakan el dyl på framsidan också. Ta upp ett hål som du sedan sticker in objektivet i. Blir bilden FÖR platt kan du kasta in en svart eller blå handduk eller liknande för att få lite liv i bilden.
Du är ju på god väg, så kasta inte in handduken för gott
gunnargren
Aktiv medlem
Ser bra ut tycker jag. Ska man nu säga NÅGOT så ser man små reflexer av dig (tror jag), de är iaf lite hudfärgade reflexer här och var. Den typen av material är inte lätt att plåta. Om du fortsätter med ditt tältbygge kan du testa att ha ett lakan el dyl på framsidan också. Ta upp ett hål som du sedan sticker in objektivet i. Blir bilden FÖR platt kan du kasta in en svart eller blå handduk eller liknande för att få lite liv i bilden.
Du är ju på god väg, så kasta inte in handduken för gott
Tack så mycket för dina råd, ska testa dom! Som du säger är inte ett metall föremål det lättaste att fota heller, blir lätt blänk men har lite andra föremål jag ska testa. Är grymt sugen på att köpa ett Elinchrom D-Lite 2 eller 4, har även tittat på ett studioset på kaffebrus med 2x300Ws. Men har förstått att det kan vara svårt att få tillräckligt svagt ljus när man fotar i små utrymmen som hemma tex.
iBoat
Aktiv medlem
Tack så mycket för dina råd, ska testa dom! Som du säger är inte ett metall föremål det lättaste att fota heller, blir lätt blänk men har lite andra föremål jag ska testa. Är grymt sugen på att köpa ett Elinchrom D-Lite 2 eller 4, har även tittat på ett studioset på kaffebrus med 2x300Ws. Men har förstått att det kan vara svårt att få tillräckligt svagt ljus när man fotar i små utrymmen som hemma tex.
Ja, ibland kan det vara svårt att få ner ljusstyrkan. Men har du plats runtomkring är det bara att flytta ut dem en bit, ljusstyrkan avtar ganska snabbt med avståndet. I värsta fall kan du alltid använda ett ND-filter eller ett Pol-filter när det behövs. Effekten är dock bra att ha ibland, så det borde inte vara ett hinder för att skaffa studioblixtar.
Light Head
Aktiv medlem
Helt rätt att bygga ett ljustält,, det måste jag nog göra. Men det finns väl billiga ihopfällbara ??