Annons

Produktfotografering, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Jag skall plåta några små prylar, där bilderna skall ingå en en bruksanvisning som skall tryckas.

Hur gör man, om man som jag inte har all utrusning som man "behöver"??

Canon EOS40D
Canon EF 50 1.8 II
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS
Canon Speedlight 430EX II
Stativ (med 3 ben)

Elements 7

Vad skall man tänka på? Något speciellt jag faktiskt måste komplettera med? (Vill helst klara mig utan några inköp)

Prylarna är små, storlek som mobiltelefon, och svarta. Det är väldigt diskret och enkel design, ett par lysdioder.

Fungerar det med ett vitt papper som bakgrund? Skall jag belysa med en sk. "bygglampa"? (150w)

Tips??

Små inköp men billiga och bra.

Mellanring (gör att du kommer mer nära utan macroglugg)
Gråkort (Med tanke på att det verkar bli blandljus)

Plåta i RAW och ställ vitbalansen efter gråkortet.

Mitt lilla tips som inte kostar multum men tror inte du är intresserad av att köpa grejer för 10.000:- tals kronor.

Lite till då, liten smidig reflexskärm och/eller små ställbara speglar så du kan rikta ljusblänk på produkterna där du vill ha det.

Lycka till med din produktfotografering.

MVH Julle.

Tackar Julle,

Med den utrustning jag har,, hur skulle jag börja? Vilken glugg?

En mellanring kostar väl ett par tre tusen? En Tamron 90 2.8 macro går på 4500:-

Men om vi börjar med det jag har.

Vad är bra bländare för denna typ av fotografering? Jag tror att det bästa är att ha en bakgrund som helt går att ta bort, så att produkten visas så mycket som möjligt. ??

För 3000:- tänker du nog på converter.

Mellanring är egentligen bara en plastbit som flyttar objektivet ut från huset.

De ligger på kanske runt 1000 lappen, och då får man full automatik som bländare och allt.
Se http://www.cyberphoto.se

Finns också billiga för någon/några hundralappar, sett på Tradera, med då tappar man automatiken.

MVH Julle.

Så du föreslår,, (om jag läser lite mellan raderna)

Jag använder mitt 50mm 1.8 och införskaffar en mellanring? Såg att det fanns kit, med 3,, Är det vettigt, eller vilken längd skall man börja med?

Senast ändrad:
Varför inte testa med det du har innan du börjar fundera på nåt nytt? Jag tror din fotoutrustning räcker riktigt bra. Vill du satsa på nåt, så satsa på ljussättning och bakgrund/underlag. Tar jobben fart, satsa på ett riktigt makroobjektiv. Ett sånt kan vara kul att ha på sommaren också (jag har planer på att skaffa ett just till sommaren). :)

Så du föreslår,, (om jag läser lite mellan raderna)

Jag använder mitt 50mm 1.8 och införskaffar en mellanring? Såg att det fanns kit, med 3,, Är det vettigt, eller vilken längd skall man börja med?

Du kan kombinera flera "tuber" samtidigt.

Billigt och bra för små produkter om inte en större peng för
macroglugg är aktuellt, men du kan ju använda dessa även till macrogluggen sedan om det inhandlas någon sådan glugg framöver.

Mina tips baseras på det billigaste alternativet för att komma nära
små produkter.

Visst, man kan cropa men ska bilderna vara i en bruksanvisning vill man ha högsta möjliga kvalitet inför trycket.

MVH Julle.

Skall man "klippa ut" objektet från sin bakgrund, eller skall man låta bakgrunden vara kvar?

Vanligast är nog att frilägga bilderna. Det brukar ge ett lite "elegantare" intryck samt att man slipper ojämna och olikfärgade bakgrunder. Dessutom har man större frihet i layouten, man kan t.ex. lägga bilden över andra objekt, tonplattor etc. (I alla fall om man gör en riktig friläggning och inte bara gör bakgrunden vit)

Makro eller inte, din 50 glugg har en närgräns på 45 cm. För produkter i storlek som en mobiltelefon är det på gränsen. Men å andra sidan, kryper du närmare ökar risken för att få otillräckligt skärpedjup och det är ju inte så snyggt i en produktkatalog. Jag hade nog testat med befintliga prylar först.

Senast ändrad:

Eftersom det är första gången du leverera bilder till tryck, prata med tryckeriet innan du kör igång så kan de berätta för dig om de vill ha med banor, vilken färgprofil och upplösning som de önskar mm mm.

Att plåta och få det se hyffsat ut på en okalibrerad skärm är INTE samma sak som att göra bilder anpassade för trycksaker.

Mvh.

/Janne Höglund

Lägger man till skuga i efterhand, eller vill man behålla "orginalet"?

Smaksak, men om skuggorna ser ok ut är det lättare att behålla dem. Bilderna jag postade (ovan) är PSD-filer (i orginal) med skuggan i eget lager. Om man gör layouten i Indesign kan man låta skuggan ligga i "multiplicera-läge", då blandar sig skuggan med bakgrunden och ser naturlig ut. En droppskugga på frilagda bilder brukar däremot inte bli så kul.

Senast ändrad:
Okaj,, hur gör jag nu? Ändra vinklar, bättre ljus? Redigera, men vad?

http://www.flickr.com/photos/light_head/4420896078/

Vad är du nöjd med?
Vad är du inte nöjd med?

Besvara dessa frågor för dig själv och du kommer lära dig mycket, och undan för undan göra bättre bilder. Så jobbar jag varje dag.
Titta mycket på andras bilder, vad har de gjort bättre/ sämre. Att pröva sig fram, att våga göra misstag är den absolut bästa skolan.

Mvh.

/Janne

Jo, det är ju en hel del saker som jag inte är nöjd med. Flera små detaljer har ett ojämt ljus, tycker jag.

Men det som jag funderar på är ju vad som får andras bilder (proffsens) att lyfta så jäkla mycket högre än min?!

Är det i det digitala mörkrummet denna förvandling sker?

Hur skulle ni som orkar kolla beskriva bilden? Är det ett stileben, ett produktfoto, informativt, snyggt, fult?

Okaj,, hur gör jag nu? Ändra vinklar, bättre ljus? Redigera, men vad?

http://www.flickr.com/photos/light_head/4420896078/

Det ser väl ganska bra ut tycker jag. Det ser ut som att du hittat ett sätt att sprida ljuset. Lite underexponerad och kontrastlös är den dock. Om du tar upp den i PS och väljer kurvor eller nivåer ser du att histogrammet ligger en bra bit in till vänster. Om du flyttar ut det kommer bilden att få lite bättre sting. Tog mig friheten att göra det på din bild, hoppas du inte misstycker.

Bilagor

• 1234.jpg
    1234.jpg
    67 KB · Visningar: 358
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar