ANNONS
Annons

Produktfoto, högre skärpa, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan inte va bra på allt...:)

Har en canon 500D 18-55 och använder den i jobbet. Försöker lära mig att ta produktbilder av dörrar och har testat lite för första gången idag.
När jag fotograferar i trapphus är ljuset begränsat men jag har stativ och trodde att jag kunde köra en en längre slutningstid och lägre ISO och få en skarp bild men icke...

Helst står jag på avstånd så jag kan ligga på en brännvidd runt 50mm för att inte dörren ska "bukta" för mycket. c:a 5m

Jag kan photoshop bra och kan redigera det jag inte vill ha på bild men måste ha en bra bild från grunden...

Här på forumet, ni som är födda ur ett objektiv och har en känsla för detta, har ni några råd till mig hur jag ska få en skarpare bild?

När jag lärt mig är det tänkt att använda bl.a. som tryckta bilder i broschyrer.

Tacksam för alla råd.
 

Bilagor

  • IMG_002622.jpg
    IMG_002622.jpg
    16.5 KB · Visningar: 917
Lägg upp originalfilen nånstans på nätet så får vi kika! I det minimala format du visar den här, bör det gå att få knallskärpa även med en Holga;-)
 
Några tankar i väntan på att säkerhetskopieringen av bilder blir klar.

Det första jag kommer att tänka på är att använda tidsfördröjning eller fjärrutlösning så man inte gungar på kameran när bilden tas. På vissa kameror kan man även ställa en längre paus från då spegeln fälls upp tills slutaren öppnar om spegeln skulle orsaka för mycket vibrationer (har dock bara sett problemet med det sistnämnda på alldeles för långa teleobjektiv på alldeles för klena stativ).

Sen kan man ju faktiskt prova extra långa slutartider så att eventuella skakningar i början bara påverkar en liten del av exponeringstiden, fast för långa så hinner man samla ihop mer brus så det blir nån avvägning. Kanske går avgöra av bilderna vad det är som verkar göra saker suddiga?

Objektiv har ju nån form av optimalt bländartal också där de presterar som bäst, när jag testat lite verkar det dock som upplösningen i kameran begränsar mer än upplösningen hos objektivet.

Annars skulle man kunna dra till med blixt.
 
Filen är snart uppladdad...

Har provat med blixt men då ser dörren ut som en fyr och bländar tillbaka...
Det blir hyfsat om man tar från sidan men inte rakt framifrån.

Bra idé.. man kan ju ställa in typ 2sek fördröjning så inte själva knapptrycket påverkar.
 
Den här kameramannen är nog inte skarpaste kniven i lådan så att säga:)

Ska det spela någon roll på kvalitén om jag kör från 18mm eller 55mm?
 
Börja med att sätt ISO på lägsta möjliga, blända ner objektivet till f/8-11 och använd live view för att verifiera att fokus hamnat rätt.
 
Brännvidd och bländare har stor inverkan på skärpan, speciellt på billiga kit-objektiv. Enligt dpreview är Canons 18-55 IS som skarpast vid 35mm f/5.6.

Fixa kromatisk aberration och förskärpning i Adobe Camera Raw. Viktigt är också hur du skärper till bilderna när de skalas ner till destinationsstorlek och -media.
 
Du har kört på lägsta möjliga bländare för brännvidden ( 55mm ). Alla objektiv är rätt softa vad gäller skärpa då. Kör på högre bländarvärde som tidigare påpekats så ska du se att det blir skillnad.

Och kör du med stativ bör man vad jag förstår, stänga av IS.
 
Inget fel

på kameran.
Kit gluggen får ju dock inga bra omdömen.
För att inte få skakningsoskärpa bör du ha en trådutlösare eller ställa in på 2 sek fördröjning så att du inte skakar kameran.
Blänadare bör stå på 8-11 och isot på 100.
Testa att strunta i autofocus och kör live view med förstoring, då får du dessutom segeluppfällning, spegeln kan skaka lite och påverka skärpan.

Kör hårt... / Claes
 
Har satt upp ett likande ljus här hemma för att testa... har provat på 35mm brännvid och med f/5,6 , 8 och 12 men får inte skärpan i alla fall.. gör säkert något tokfel. Slutningstid auto (vid f/8 c:a 1"3) på stativet och 2sek fördröjning för att inte få "skak".

Så fort jag använder blixt blir det skarpare.. även om det förstör bilden i övrigt. Fokusen har jag på auto och har provat med och utan IS.
 
Eftersom du ändå står med stativet uppmonterat när du fotar, varför inte prova att köra med kontrast-AF? (Autofokusvarianten som används i full Live-View). Och ISO1600 på stativ är bara till för absoluta nödfall, mot rörliga motiv... På stativ så gäller bas-ISO.

Det jag blev lite skum på är att rullatorn (och mattan vid rullatorn) till vänster närmare i bilden är skarpare än dörren, trots att den är ända längst ut i kanten av bilden (där objektivet ganska säkerligen är mindre skarpt!). Detta pekar på att kameran eller objektivet fokuserat för nära, men med en 500D på ISO1600? svårt att säga.

Till en helsideutskrift kan du realistiskt räkna med att du behöver ca 150dpi om du ska trycka broschyrer eller dylikt, detta ger då att du behöver bildkvalitet vid ca 2100x1400 pixlar. Provrutorna nedan är nersamplade till denna storlek (vilket är ungefär vad som är rimligt för ISO1600 med 500D anser jag...), och det är även översiktsbilden som finns på:
http://pici.se/pictures/nZQaHTGKV.jpg

Vad det gäller objektivet i övrigt finns det nog inga direkta problem (som modell, kanske inte just detta exemplaret!) med skärpan, den nya(re) versionen 18-55IS är faktiskt ganska ok, och fantastiskt bra för vad det kostar!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    86 KB · Visningar: 751
  • 2.jpg
    2.jpg
    93.5 KB · Visningar: 748
Med risk för att vara fräck, vad kostar ditt stativ? (Så frågar jag därför att jag inte har koll på alla tusentals olika stativ som finns).

Ett stativ för under 1000:- är knappast ens värt att kalla stativ, om det skulle vara ett sådant. (Typ claes ohlsson-stativ för 799:-, rent skräp).

Det prisvärdaste (pris/stabilitet) stativet brukar många, inklusive mig själv, tycka är Manfrottos 055-serie. Drar man bara ut de tjockare bensegmenten och ger fan i att höja mittpelaren så är det ganska stabilt. Drar man ut benet fullt och höjer mittpelaren så blir det väldans svajigt, och knappt något man kan kalla stativ som jag ser det.

Tipsen om spegeluppfällning och tidsutlösare är mycket bra tips, speciellt om man har ett lite rangligare stativ. Att vikta ner stativet rejält med t.ex. sandsäckar eller liknande kan göra monstruös skillnad! Ofta brukar man kunna fästa en krok eller snöre eller nåt i nederänden av mittpelaren för att vikta ner den ordentligt.
 
Värt att notera är att med längre exponeringstider följer mer brus, även om man plåtar med sensorns bas-ISO. Så för att få riktigt bra resultat i det här sammanhanget behöver du en ordentlig ljusrigg för att hålla nere exponeringstiden.
 
En fråga, har du tagit andra bilder tidigare med kameran? Alltså inte produktbilder som du börjat med nu, om så är fallet, är dom mindre brusiga?

Vad jag menar är om det kan ha hänt något med utrustningen?

/Stefan
 
Skärpan på dörren är absolut sämre än man ska förvänta sig av din kamera inkl objektiv. Det faktum att bilderna blir skarpare med blixt, indikerar att stativet inte är stabilt.

Det är ett 18-55 IS du har, väl? Det är skarpt så det räcker, om det inte är trasigt.

Som de andra säger: ISO 100, bl ca 8 borde bli perfekt. Vi den bländaren borde det inte spela så hemskt stor roll om inte skärpan sitter perfekt. På 5 m avstånd med bl 8 har du skärpa från 3,8 till 7 m.

Brännvidden har inte så stor betydelse för skärpan, du kan lugnt välja efter andra behov.

Jag tror på stativet, som sagt! Glöm inte att stänga av IS.

Per.
 
Skärpan på dörren är absolut sämre än man ska förvänta sig av din kamera inkl objektiv. Det faktum att bilderna blir skarpare med blixt, indikerar att stativet inte är stabilt.

Jag håller med.

Det faktum att du säger att dörren ser ut som en fyr med blixt säger mig att du troligen också kör med inbyggda blixten.

För att få bättre resultat behöver du en extern blixt och/eller bättre stativ.
 
Jag reagerade, precis som Joakim, på att förgrunden ser skarpare ut än dörren. Skärpeplanet ser ut att ligga nånstans på den mönstrade mattan, typ 1m för nära kameran. Möjlig felsokusering alltså.
Sedan kan även vitbalansen göra att bilden inte får samma "punch". Jag tycker att vitbalansen ser ut att vara lite galen, vilket gör att bilden blir någon för gul/varm i tonen. Att ta en bild med ett gråkort eller något slags referens fäst på dörren innan den "riktiga" bilden för att kunna ställa vitbalansen med större precision kan eventuellt vara en bra grej.

Sedan håller jag inte alls med om att alla stativ under 1000kr är skit. Tidigare har det varit så, men numera får man relativt vettiga stativ som räcker bra för en 500D med 18-55IS för under 1000-lappen. Särskilt under de förhållanden som dessa bilder tas (inomhus, utan vind, med plant underlag och i midjehöjd).
Däremed inte sagt att man kan utesluta stativet, för det finns gott om skitstativ och det finns de som är mindre bra som kostar över 1000kr åxå.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar