Annons

Produktfoto, högre skärpa, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har satt upp ett likande ljus här hemma för att testa... har provat på 35mm brännvid och med f/5,6 , 8 och 12 men får inte skärpan i alla fall.. gör säkert något tokfel. Slutningstid auto (vid f/8 c:a 1"3) på stativet och 2sek fördröjning för att inte få "skak".

Så fort jag använder blixt blir det skarpare.. även om det förstör bilden i övrigt. Fokusen har jag på auto och har provat med och utan IS.

Jag tycker ovanstående är litet oroande. Kan stativet verkligen ställa till med så mycket bekymmer?

Kan du prova att ställa in skärpan för hand, också, så att vi kan utesluta det? Använd Live View och förstora bilden (om det nu går på din Canon, jag är Nikonist) så att du ser ordentligt.

Per.

Så här gör jag:

Att bilden blir skarpare med blixt kan vara en synvilla. Ljuskällan är liten och skapar stora kontrastskillnader och då tror ögat att det är skarpare än det är.

Ställ objektivet på 35 mm och blända ner till 5,6, gärna 8 för större skärpedjup. 2sek fördröjning och gärna fjärrutlösare. ISO 100-200 för bruset som annars luddar till bilden. Ta även bort ev UV-filter. Stå still när du trycker av, golvet skakar mer än du tror. Gör du detta så lovar jag dig att bilden blir så skarp som den kan bli, förutsatt att du sätter skärpan rätt, oavsett sunkit stativ. Jag gör så och mitt stativ är sämre än ditt utan tvekan.

Buktigheten i bilden kan du fixa med plugin till PS.

Skärpan gör jag inte i rawkonverteraren utan i PS, blir snyggare då tycker jag. Först en grov på mängd: 120% och Radie: 0,9 pixel, sen ev en fin på 50% 0ch 0,3 pixlar. (ca-värden)
Threshold kör jag 0 eftersom bruset ändå är så lågt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar