Annons

Problem vid fotografering, OBS nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Hejsan.
Är ny på detta forum och även nybörjare gällande fotografering.
Har precis inhandlat en Canon EOS 350D och är överlycklig. "Nu j-lar ska det bli finfina bilder", tänkte man.

Testade att ta ett kort ut genom fönstret för att testa funktioner. Vad blir det för fel egentligen? Vad har jag ställt in fel?
Den ena bilden är tragen med allt på "auto".
Den andra bilden är på manuellt läge, dvs. ISO, WhiteBalance, AF, och slutartider...
 

Bilagor

  • img_0042.jpg
    img_0042.jpg
    29.4 KB · Visningar: 2,157
Du släpper in för mycket ljus till sensorn. Antingen med för lång slutartid, för stor bländare eller för högt ljuskänslighet.
 
Även jag har en canon 350, säg vad du tycker är fel med bilderna. Eller har du Bild 1 som referens?

Jag ser i alla fall att bild två är mkt kraftigt överexponerad.

Gör detta i M läget:
Kolla slutartiden
Kolla ISO talet
Kolla bländaren

Vill du ha förklaring vad dessa gör så skriv det så ska vi förklara, vet du redan så åtgärda och ta nya tester :)
 
Per_tissen skrev:
Du släpper in för mycket ljus till sensorn. Antingen med för lång slutartid, för stor bländare eller för högt ljuskänslighet.

Hur lång slutartid bör man ha vid naturfotografering? 125? 200?

Vad innebär för stor bländare? (ursäkta, jag är nybörjare)

Ljuskänsligheten var inställd på "Daylight" 5500K om jag inte minns fel. Bör den ha varit annorlunda?
 
Kalle_B skrev:
Även jag har en canon 350, säg vad du tycker är fel med bilderna. Eller har du Bild 1 som referens?

Jag ser i alla fall att bild två är mkt kraftigt överexponerad.

Gör detta i M läget:
Kolla bländaren

Vill du ha förklaring vad dessa gör så skriv det så ska vi förklara, vet du redan så åtgärda och ta nya tester :)

Ja, jag vill ju att bild 2 ska se ut ungefär som bild 1.

Vad innebär BLÄNDARE?
 
En annan bild jag tog lite innan jag han komma in till datorn var denna bild längst ner i inlägget.
Jag vill få träden i bakgrunden mer suddiga så att korna och trädet i förgrunden får all fokusering. Jag hade AF inställt på 7 tror jag. är det så pass bra fokus så långt bort så att man måste dra ner på det till 5.6?

Bilden är riktigt dålig nu när man minskat ner den så pass mycket som man gjort. Svåtr att se hur jag menar kanske.
 

Bilagor

  • img_0026.jpg
    img_0026.jpg
    49 KB · Visningar: 2,112
Ljuskänsligheten anges med det sk ISO-talet. Dagtid kan du mycket väl köra med 100-400.

Ljusförhållandena kan varier oerhört så det går inte att ge någon generell tid som du ska använda vid fotografering men om du tittar i nederkant till vänster om siffrorna i sökaren har du en liten "list" som går från minus 2 till plus 2. Den indikerar hur ljusmätaren tycker bilden ska exponeras, är markören till vänster behöver du öka tiden (exv från 125 till 60) eller bländaren (exv från 5,6 till 4).

"Daylight" visar på vitbalanseringen
 
Felet med bild 1 är att det är mitt på dagen och starkt ljus, vilket ger extremt hög kontrast. Det vita blir därför utbränt, dvs alldeles vitt utan någon teckning. Ta om bilden i snällare ljus så blir det nog bättre (vänta till eftermiddag/kväll) eller använd exponeringskompensation ca minus 0,5-1 steg (se manualen).

Den andra bilden är kraftigt överexponerad, dvs fel förhållande mellan slutartid, känslighet och bländare, som andra skriver. Det manuella läget förutsätter att man vet hur dessa inställningar hänger ihop. Det är svårt att bara gissa!

/Pontus
 
Bländaren är en uppsättning skivor inne i objektivet som skapar en ganska cirkulär öppning för ljuset att passera. Diametern på öppningen kan varieras för att släppa in olika mycket ljus. Den har fasta värden på bland annat 5,6 som du refererar till som AF så det har du förmodligen missuppfattat
 
Alltså..

ISO=ljuskänsligheten på filmen/sensorn, i ditt fall sensorn. Ju högre tal du har desto känsligare för ljus/exponering. ISO 100 är normalt för fullt dagsljus.

Tiden=reglerar hur länge bilden skall exponeras(släppa in ljus till sensorn) Ju Längre tid desto mer ljus kommer in och ju mer exponering får du. Kortare tid=mörkare bild (enkelt förklarat)

Bändaren=Reglerar hur mycket ljus som skall komma in under exponeringen. mindre tal= större bländare., bländaren påverkar även skärpedjupet, alltså hur mkt skärpa du får efter fokuspunkten.
 
Anders, ett gott råd kan vara att börja med fotograferingen i ett annat läge än det manuella. Det är en del att lära sig som kommer allteftersom. Jag tycker det är onödigt att göra inlärningskurvan brantare än nödvändigt.

Ett annat råd är att låna eller köpa någon grundbok om fotografering. Diskussionsforum är en bra form för att skaffa kompletterande kunskap. Men det är trots allt enklare att skaffa sig en kunskapsbas från en mer komplett källa först.
 
Per_tissen skrev:
Ljuskänsligheten anges med det sk ISO-talet. Dagtid kan du mycket väl köra med 100-400.

Ljusförhållandena kan varier oerhört så det går inte att ge någon generell tid som du ska använda vid fotografering men om du tittar i nederkant till vänster om siffrorna i sökaren har du en liten "list" som går från minus 2 till plus 2. Den indikerar hur ljusmätaren tycker bilden ska exponeras, är markören till vänster behöver du öka tiden (exv från 125 till 60) eller bländaren (exv från 5,6 till 4).

"Daylight" visar på vitbalanseringen

Jasså..
så ISO är ljusförhållandet
WB är vitbalans (ganska självklar)
AF är bländaren
RÄTT??

Hur ändrar man slutartiderna då? (trodde det var ISO:n stupid me) Man lär sig något nytt varje dag
 
du vill att kossorna ska vara skarpa, men inte bakgrunden, fotografera på stor bländare då, sörsta du har (lägsta talet) fokusera på kossorna, då blir allt bakom suddigt eftersom du får ett kort skärpedjup
 
jimh skrev:
Anders, ett gott råd kan vara att börja med fotograferingen i ett annat läge än det manuella. Det är en del att lära sig som kommer allteftersom. Jag tycker det är onödigt att göra inlärningskurvan brantare än nödvändigt.

Ett annat råd är att låna eller köpa någon grundbok om fotografering. Diskussionsforum är en bra form för att skaffa kompletterande kunskap. Men det är trots allt enklare att skaffa sig en kunskapsbas från en mer komplett källa först.

Jag har varit inne på ir.webphotoschool.com och läst en massa om hur man ställer in ISO, AF, och WB med mera. Men det kanske inte räckte då. Man tror man är proffs direkt :D
 
Strandhagen skrev:
Jag vill få träden i bakgrunden mer suddiga så att korna och trädet i förgrunden får all fokusering. Jag hade AF inställt på 7 tror jag. är det så pass bra fokus så långt bort så att man måste dra ner på det till 5.6?

Ställ kameran på Av-läge och välj den största bländaröppningen (dvs det minsta värdet) du kan för att få kort skärpedjup. Använd AF-inställningen One Sot och fokusera på en ko. Då blir träden suddiga. Går närmare korna och de blir ännu suddigare. Använd ett riktigt ljusstarkt objektiv, t ex 50mm f/1,8 på bländare 1,8 och du kommer att få träden så suddiga att de inte syns!

Även denna bild har hög kontrast och utbrända vita områden.

/Pontus
 
Ett tips till dig som nybörjare:

För statistik på alla inställningar du har! Då lär du dig fort som fean och du förstår förhållandet mellan olika saker.

tex, bilden på kossorna du tog, skriv på papper:

Kraftig sol
avstånd 100 meter
bländare xxx
tid xxx
ISO XXX

resultat: bla bla bla

gör sedan så här på alla kort du tar tills du fattar hur det funkar....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.