Annons

Problem: Stendöd D300

Produkter
(logga in för att koppla)

skyfire

Aktiv medlem
Idag hände det som inte får hända, min D300 slutade fungera, allt slocknade..precis som själen hade lämnat den, så jag hoppas ni kan hjälpa mig med en diagnos.

Scenariot var följande: vi kom tillbaka till baslägret på campingen (fotat på kökar & kjellskär, Åland) under de tidigare har kameran fungerat felfritt så inga problem under den tiden. När vi packde ihop och jag skulle ta upp kameran för att ha med den på färjan tillbaka så var den stendöd.

Det gick inte att se på bilder, trots att jag startade om den fungerade den inte, bytte batterier men fortfarande samma problem, inte ens topp-displayen visade någon info.

under natten så låg kameran i bilen, min lärare antog att det kunde kommit fukt i kameran, men den ska väl kunna stå emot mer än så?

Nu ligger den på "tork" på rummet, har ni några förslag, tips på diagnos?

tack på förhand//Mattias
 
Lider med Dig...

Du har naturligtvis tagit ut batteriet innan Du torkar den?

Har Du mätt batterierna så de har spänning? (två batterier KAN ju vara urladdade samtidigt)
Har Du provat utan objektiv och minneskort? (det kan vara kortis i någon kontakt?)

/Peter
 
Lider med Dig...

Du har naturligtvis tagit ut batteriet innan Du torkar den?

Har Du mätt batterierna så de har spänning? (två batterier KAN ju vara urladdade samtidigt)
Har Du provat utan objektiv och minneskort? (det kan vara kortis i någon kontakt?)

/Peter

Ja batterierna är uttagna och omladdade, har inte tillgång till att kolla spänningen såvitt jag vet samt provat utan objektiv och minneskort...stendöd! :(
 
Helt otroligt..... nu när jag skulle iväg och fota så är min D300 helt död!!
Jag hade fukt i den för någon månad sedan men har funkat efter det. Men nu är det finito
Jag har en annan kamera så jag vet att mina batterier är ok.

Var skickar man dessa? är det bara Nikon Stockholm som fixar detta?
 
Helt otroligt..... nu när jag skulle iväg och fota så är min D300 helt död!!
Jag hade fukt i den för någon månad sedan men har funkat efter det. Men nu är det finito
Jag har en annan kamera så jag vet att mina batterier är ok.

Var skickar man dessa? är det bara Nikon Stockholm som fixar detta?

skönt att höra att man inte är ensam om problemet, vet ej vart man kan skicka den, antagligen till nikon sverige
 
Visst är den tätad men fukt kommer in ändå......... när jag var uppe i fjällen för en månad sedan så fick jag kondens inne i kameran, och det är väl det som visar sig nu.
 
En nackdel med tätning måste ju vara att om man väl får in fukt så kommer den inte ut sen.

I t.ex. en D80 blåser det ju rakt igenom :)

En kvasiteori bara.
 
Fukt är värre än regn.
I fukt är det vatten i gasform som "lätt" tar sig igenom små håligheter.
Vattendroppar är gigantiskt stora (mikroskopiskt sett) och har svårt att tränga in.

(det är därför impregneringsmedel och tex-membran fungerar)

Har man tillgång till kiselgur (do-not-eat-påsar) så kan man testa att värma upp sådana påsar (för att torka dem) och sen lägga ner (svala) tillsammans med kameran (med alla lock öppna, utan objektiv) i en tät plastpåse.

Funkar inte det så är det väl en tripp till Nikon eller närmsta kompetenta kameraverkstad som gäller?

/Peter
 
Ja, det här känner jag igen. Förvisso inte med en D300 men efter tämligen sträng kyla under den mongoliska vintern dog min kamera plötsligt också. Jag använde den i ena sekunden, stängde av den, och när jag skulle starta den ett par sekunder senare hände ingenting.

Diagnosen på Service center i Peking var en död processor, 4000 yen att byta. Skippade det. Väl här hemma lämnade jag in den och det var kontakterna som kameran hämtar ström från batteriet via som gått sönder. Förmodligen pga fukt förmodar jag, så -1 för Pentax service i Peking.

Kan vara nåt sånt.
 
Kan hoppas på nått enkelt, men jag har märkt de senaste dagarna att batteriet som satt i kameran, drogs ur under några dagar trotts avslagen. Så det är säkert någon korrision som gör att det kryper ström och nu så vart det väl kortis.
 
Jaha.... idag fick jag beskedet " Lönar sig inte att laga " Fuktskadad.
Får bara se vad jag får av FB det blir ju säkert en del avdrag. Jag köpte den för 15800 slutet på Juni förra året. undra om man får 10 papp för den eller om det är ännu mindre.
Få se vad man ska hoppa på för kamera nu?
 
.
Jaha.... idag fick jag beskedet " Lönar sig inte att laga " Fuktskadad.
Får bara se vad jag får av FB det blir ju säkert en del avdrag. Jag köpte den för 15800 slutet på Juni förra året. undra om man får 10 papp för den eller om det är ännu mindre.
Få se vad man ska hoppa på för kamera nu?[/
QUOTE]

Kvalificerad gissning blir, -15% i grundavdrag och därefter -1% per månad i åldersavdrag vilket ger 15% summa -30% från dagens pris 13.990:- (300s i.o f.s.) vilket i så fall blir 9.793:-

Sedan vet jag inte om det försvinner någon självrisk, typ 1.500:- ???
 
Jisses..... då räcker det inte äns till en begagnad D300.......
8000 kr är ju en del men inte mycket.
Får börja kolla upp försäkringar och hitta rätt. För det kan ju bli en del eftersom jag fotar ute och det regnar ju alltid nån gång.
 
Tycker att de beg. D300 ligger på 9-13000 kr
Men sedan vet man ju inte hur den är i skick, och vad får jag då ifall den pajar.
Hade jag köpt den jag har hos Scandinavian Photo så har de visst nån försäkring som ger full ersättning i 2 år. Måste nog bli nått i den stilen.
 
Hej!

Ur Folksams villkor.

C30 Tabell Ersättning i procent av nypriset vid skadetillfället

Mindre 10 år
Föremål 1 än 7–9 eller
år 1 år 2 år 3 år 4 år 5 år 6 år år mer
Mobiltelefon 60 20 10 10 10 10 10 10
Armbandsur 65 60 55 45 30 20
Cykel 65 55 50 45 40 30 20
Glasögon 60 50 40 30 20 20 20
Handverktyg 60 50 45 40 30 20
Kläder, skor och stövlar 60 30 10 10 10 10 10 10
Resväska, barnvagn,
skid- och golfutrustning 60 50 40 30 20 20 20
Cd-skivor, dvd-skivor,
dvd-filmer, tv-spel 50 50 50 50 50 50 50 50 50
Radio, stereo, tv, hemmabioanläggning,
spelkonsol,
dvd-spelare 60 50 40 30 20 20 20
Kamera, videokamera 60 50 40 30 25 20 20 20
Bärbart ljud, tex mp3/m p4,
gps och bärbara datorspel 60 50 40 30 25 20 20 20
Reglerna ovan tillämpas inte för föremål som inte var funktionsdugliga vid skadetillfället.
Inte heller tillämpas reglerna om de skulle leda till ett oskäligt resultat. Värdering sker då
istället enligt vad som gäller enligt punkt C33.
 
Att begära 13000 kr för en beggad D300 är nog lite väl optimistiskt, för att inte säga orealistiskt, när en ny D300s kostar 14000 kr. Jag vidhåller att man kan få en schysst D300 för 8000kr om man är lite på hugget, se bara på köp&sälj här på Fotosidan. Naturligtvis finns det en risk med beg-köp men har man en begränsad budget kanske man inte har så mycket val; du kanske tom får gå ner ett steg (D80/D90/D200) för att klara budgeten.

På K&S finns just nu 6 st D300 med prislapp mellan 7000-9000 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.