Silvia_Man
Aktiv medlem
Snart gått ett år sedan inköpet av D200:an... Tänkte om det var något man kanske ska kolla upp med kameran innan garantin går ut. Har ni upptäckt några problem med era kameror?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä, men det är ju märkligt att det aldrig tas upp i tester. Det ser för hemskt ut ibland. Man måste gå in och smeta ut himlen manuellt efteråt i värsta fall. Det verkar gälla både JPG och RAW dessutom.Silvia_Man skrev:
Stör mig enormt på de dära fula himmelsövergångarna... men inte så mycket att göra åt.
Kamerahuset felfokuserade med samtliga objektiv. Så jag lämnade in det för justering. Nu funkar det fint.Men vad menar du med felfokus??
Det där känner jag igen. Det är någon inställning du missat tror jag. Det är ju lite menyer att gå igenom, hehe.elohim skrev:
Har ett mystiskt fel på min D200, med fokuspipet som inte fungerar även om det är på "on". Däremot hör jag ljudet när jag testar hög eller låg..
Tur att jag brukar och vill ha det av då, kan tyckas.
Makten skrev:
Det där känner jag igen. Det är någon inställning du missat tror jag. Det är ju lite menyer att gå igenom, hehe.
Själv har jag det påslaget i den menybank jag använder vid stativfoto, och avslaget för "normalfotografering".
Tillägg: Jag kom just på att det nog inte funkar om du har prio inställd på avtryck, inte fokus! Något åt det hållet i alla fall.
FelixSwensson skrev:
Tror aldrig jag har märkt problem med tonövergångar. Kan någon visa vad ni menar?
Apropå - med min D70 fr april -05 hörde jag inte pipet, såvida jag inte lade örat tätt intill. Med min vördnadsvärda ålder har jag fått svårt att höra höga toner, så vid tillfälle rapporterade jag det till Nikon. Sedan i den nya firmwaren hade de sänkt tonen, så att jag, och förmodligen även många andra "seniorer", hörde den. Och med D200:an är det heller inga problem. Antar att Nikon tog mitt förslag ad notam...elohim skrev:
Har ett mystiskt fel på min D200, med fokuspipet som inte fungerar även om det är på "on". Däremot hör jag ljudet när jag testar hög eller låg..
Tur att jag brukar och vill ha det av då, kan tyckas.
Jag antar, att de menar att himlen ändrar färg från horisonten och uppåt - mera i bilden än vad man ser i verkligheten..? ISF - beror det väl på att kameran ser verkligheten som den är, men vår hjärna omvandlar och jämnar ut det som ögat ser..?Bokeh skrev:
Nä nu får ni visa vad ni menar, jag har då aldrig märkt något sådant heller ?
/kent
Kan man få se ett exempel på denna "fulhet"?Silvia_Man skrev:
Stör mig enormt på de dära fula himmelsövergångarna... men inte så mycket att göra åt.