Annons

Problem med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

EWWE

Medlem
Jag köpte ett vidvinkel objektiv i julas. Ett Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX som jag använder på en Nikon D300. Jag tycker inte att bilderna blir skarpa. Jag använder stativ och fjärrkontroll.
Jag skickade in några bilder till cyberphoto där jag köpt objektivet. Han kunde inte se något fel på dem. Men jag får skicka in objektivet så han kan jämför med ett nytt.

Jag provade objektivet en gång till. Jag fotade samma sak med vidvinkeln och mitt andra objektiv (sigma 18-50, 2.8). Jag upptäckte då att skärpan var lika dålig på båda två. Är det kanske jag som har blivit helt besatt av att kolla detta nu och bara ser fel eller är det verkligen något fel?

Är det så att skärpan blir sämre med vidvinkelobjektiv jämfört med ett zoom objektiv ( har sigma 70-200, 2,8, där skärpan alltid sitter)?

Hur gör man för att få absolut skarpaste bilderna? speciellt då för landskap då jag vill ha hela bilden skarp?

Om någon som vet lite mer skulle vilja titta på mina bilder och se om det är något konstigt. Det jag menar är det luddiga som är runt allt, träden, bron, sanden i förgrunden. Och kanske något tips på hur jag kan prova objektivet för att se om det är något fel?

Vänligen
Evelina
 

Bilagor

  • 2010-04-22 storån_3395.jpg
    2010-04-22 storån_3395.jpg
    21.9 KB · Visningar: 1,262
  • sigma.jpg
    sigma.jpg
    25.9 KB · Visningar: 1,247
  • tokina.jpg
    tokina.jpg
    25.1 KB · Visningar: 1,253
Jag köpte ett vidvinkel objektiv i julas. Ett Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX som jag använder på en Nikon D300. Jag tycker inte att bilderna blir skarpa. Jag använder stativ och fjärrkontroll.
Jag skickade in några bilder till cyberphoto där jag köpt objektivet. Han kunde inte se något fel på dem. Men jag får skicka in objektivet så han kan jämför med ett nytt.

Jag provade objektivet en gång till. Jag fotade samma sak med vidvinkeln och mitt andra objektiv (sigma 18-50, 2.8). Jag upptäckte då att skärpan var lika dålig på båda två. Är det kanske jag som har blivit helt besatt av att kolla detta nu och bara ser fel eller är det verkligen något fel?

Är det så att skärpan blir sämre med vidvinkelobjektiv jämfört med ett zoom objektiv ( har sigma 70-200, 2,8, där skärpan alltid sitter)?

Hur gör man för att få absolut skarpaste bilderna? speciellt då för landskap då jag vill ha hela bilden skarp?

Om någon som vet lite mer skulle vilja titta på mina bilder och se om det är något konstigt. Det jag menar är det luddiga som är runt allt, träden, bron, sanden i förgrunden. Och kanske något tips på hur jag kan prova objektivet för att se om det är något fel?

Vänligen
Evelina

Hej. Fick syn på ditt problem först nu. Har Du fått ordning på det. Misstänkte en sak som bekräftades av fotosidans recentioner. Kromatisk abberation. Olika färger bryter olika vilket ger denna effekt. Har det själv i ett 300mm Soligor från -70 talet framför allt på grenverk utanför skärpeplanet. Har Du prövat på motiv där hela motivet ligger i samma plan, t.ex en tidningssida.
 
Kromatisk abberation. Olika färger bryter olika vilket ger denna effekt.

Just CA borde vara ett mindre problem på en D300 som har automatik i sin JPEG-motor för att ta bort detta. (Använder du JPEG?)

Ett tips är att jämföra skärpan med de provbilder som ligger på photozone.de.

http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon?start=2

Du kan också lägga upp några kraftigt beskurna bilder här, så vi kan hjälpa till at jämföra.

Per.
 
Precis som Per säger, du måste lägga upp en beskuren del av en bild. Det går inte att säga något alls om bildkvalitén hos dina exempel.

Generellt för att få skarpast möjliga bilder så bör du använda ett STADIGT stativ, fjärrutlösare, mirror-up etc. Thom Hogan har skrivit en hel del om ämnet - www.bythom.com.

Dessutom vill du fota nedbländat. Men om du har för liten bländare kan diffraktion försämra skärpan. Slutartiden blir också lite för lång ibland (vind ställer till problem då).
 
Det är ganska dålig stil av trådskaparen att inte besvara ett enda inlägg.

Här har flera stycken försökt att vara dig behjälplig, och inte en reaktion från dig. När man sen tittar på dina senast inlagda (mycket fina ) bilder, så har du tydligen fotat med ett Nikkor 10-24.

Har du bytt glugg, eller lånat ? Också det, skulle vara intressant att få veta.
 
Förlåt. Glömde av min tråd. Men tack alla som tog er tid att svara=)

Jag var ju som sagt inte nöjd med denna. jag mailade cyberphoto och förklarade mitt problem. De sa att jag kunde skicka in den så de fick jämföra med en ny vilket de gjorde. De hitta inget som skulle vara fel men erbjöd att ta tillbaka den då den inte var använd så mycket. Jag fick pengarna och köpte nikon 10-24 istället. Den håller jag på att testar för fullt och är än så länge nöjd med den!

Hälsningar
Evelina
 
Förlåt. Glömde av min tråd. Men tack alla som tog er tid att svara=)

Jag var ju som sagt inte nöjd med denna. jag mailade cyberphoto och förklarade mitt problem. De sa att jag kunde skicka in den så de fick jämföra med en ny vilket de gjorde. De hitta inget som skulle vara fel men erbjöd att ta tillbaka den då den inte var använd så mycket. Jag fick pengarna och köpte nikon 10-24 istället. Den håller jag på att testar för fullt och är än så länge nöjd med den!

Hälsningar
Evelina

Glömmer gör vi allihop ibland, så det är helt OK
Kul att vi fick veta slutet iallafall.

Hoppas du blir nöjd med nya gluggen. Kör själv med Sigma 10-20, och älskar den.

Lycka till !

PS. Väldigt fina bilder du har.
 
Förlåt. Glömde av min tråd. Men tack alla som tog er tid att svara=)

Jag var ju som sagt inte nöjd med denna. jag mailade cyberphoto och förklarade mitt problem. De sa att jag kunde skicka in den så de fick jämföra med en ny vilket de gjorde. De hitta inget som skulle vara fel men erbjöd att ta tillbaka den då den inte var använd så mycket. Jag fick pengarna och köpte nikon 10-24 istället. Den håller jag på att testar för fullt och är än så länge nöjd med den!

Hälsningar
Evelina

D300 har en möjlighet i Menu att programmera skärpan manuellt.
 
Glömmer gör vi allihop ibland, så det är helt OK
Kul att vi fick veta slutet iallafall.

Hoppas du blir nöjd med nya gluggen. Kör själv med Sigma 10-20, och älskar den.

Lycka till !

PS. Väldigt fina bilder du har.

Kör du med det nya eller gamla 10-20 objektivet? Skulle vilja veta om det är någon skillnad mellan de två.

Tack på förhand!
 
Jag har samma problem med vidvinkelgluggar till min D80..

Har haft två st tokina 11-16mm och har nu en Sigma 10-20mm f/3,5.. Ingen av dem har haft någon skärpa att jämföra med något av mina andra objektiv, de har bakfokuserat allihop. Har inte haft det problemet med något annat objektiv.

Använder i stort sett bara 10-20 nedbländad..
 
Kör du med det nya eller gamla 10-20 objektivet? Skulle vilja veta om det är någon skillnad mellan de två.

Tack på förhand!

Kör på gamla modellen. Använder det nästan uteslutande till landskap, så jag känner inget behov av att det ska vara snabbare.
Fast det är ju klart, skulle jag köpa idag så .....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.