Annons

Problem med utskriften(Epson 2100)

Produkter
(logga in för att koppla)

stubben

Medlem
Hejsan!
Jag har sökt men inte hittat nått bra svar så jag drar iväg lite frågor.

Jag har precis införskaffat mig en Epson 2100 och är inte riktigt nöjd med utskrifterna. När jag skriver ut på vanligt papper blir utskrifterna bra men när jag skriver ut på fotopappar blir bildern dåliga, de blir suddiga, färgen blir gråaktig och bilderna blir oskarpa.
Jag har testat att skriva ut på fotopapper med skrivaren inställt på vanligt pappar, då blir färgerna bra men det blir små vita streck över hela bilden.

Nån som vet vad som är fel? Det är säkert bara nått nybörjarfel men ett jättetack på förhand!

/Erik

Låter som du har köpt en Epson. Inte för att dom är dålig vad det gäller bildkvalité. Men jag kan nästan svära på att din skrivare är defekt på något vis, själv arbetar jag med datorhårdvara, och min erfarenhet säger mig att Epson har otvivelaktigt den största felfrekvensen av alla större märken.

Har personligen returnerat skrivare från Epson med problem som du beskriver, papper som släpar i, färgklickar, suddiga utskrifter på fotopapper, totalt döda, och en mängd andra fel.

Så mitt förslag är : skicka in den på service.

stubben skrev:
Hejsan!
Jag har sökt men inte hittat nått bra svar så jag drar iväg lite frågor.

Jag har precis införskaffat mig en Epson 2100 och är inte riktigt nöjd med utskrifterna. När jag skriver ut på vanligt papper blir utskrifterna bra men när jag skriver ut på fotopappar blir bildern dåliga, de blir suddiga, färgen blir gråaktig och bilderna blir oskarpa.
Jag har testat att skriva ut på fotopapper med skrivaren inställt på vanligt pappar, då blir färgerna bra men det blir små vita streck över hela bilden.

Nån som vet vad som är fel? Det är säkert bara nått nybörjarfel men ett jättetack på förhand!

/Erik
Vilket fotopapper använder du? Vilka inställningar har du i Epsons program?

Jag säljer också Epson skrivare, har aldrig varit problem med dom, Det brukar vara
handhavande fel. Använder du Photoshop när du
skriver ut ? Har du PC eller Mac ?

Calle: Jag är inte säker på vilket fotopapper det är jag använder, jag vet dock att det inte är hp. Har du nått fotopapper du kan rekomendera?

Jag har en pc och när jag skriver ut så använder jag photoshop.

Bo: Vilka är de vanliga felen man brukar göra?

stubben skrev:
Calle: Jag är inte säker på vilket fotopapper det är jag använder, jag vet dock att det inte är hp. Har du nått fotopapper du kan rekomendera?
Du måste ha koll på vilka papper du använder, det är jätteviktigt. Håll dig till Epsons orginal. Det finna andra sorter som funkar, men innan du är haj på skrivaren bör du undvika dem.
Jag har en pc och när jag skriver ut så använder jag photoshop.
Jag menar inställningarna i Epsons programvara. Där ställer du in papperstyp, kvalité, färgbalans och sådant.
Så här ser det ut för mig. Jag har en Epson 1290, men programmen är rätt lika.

Bilagor

• 1290.jpg
    1290.jpg
    48.2 KB · Visningar: 998
Calle:
Ok, få får jag springa iväg och köpa nytt papper.

Det ser precis likadant ut i det programet jag fick med som på bilden du visar.

Ja detta är en av nackdelarna med det digitala fotot. Det går inte använda vilka fotopapper som helst med skrivarna. Och inte vilket bläck som helst heller. "Tacka vet jag förstoringsapparaterna, till dem kan vilket fotopapper som helst användas." (ironi)

Nej, skämt åsido. Det är viktigt att använda rätt papper, mao. ett som passar den skrivare jag har.

Använd rätt icc profil,Epsons ICC profil för sitt eget Photopaper fungerar inte bra. Använd en generell profil,Epson 2100 eller vad den kan heta. Samt ADOBE 1998RGB.

Men som sagt tidigare. Epson skrivarna kan vara direkt hopplösa. Speciellt på Mac.

Graal skrev:
"Tacka vet jag förstoringsapparaterna, till dem kan vilket fotopapper som helst användas." (ironi)
Svårt med Ilford Multigrade om man ska göra färgkopior;-)
stubben skrev:
Det ser precis likadant ut i det programet jag fick med som på bilden du visar.
Ränder kan uppstå om du inte ställt in rätt i programmet. För låg upplösning kan ge ränder, fotopapper är tjockare än vanligt.
Inställningen som är på bilden i mitt tidigare inlägg kör jag alltid på bilder, och Epsons eget papper.
Lycka till!

Jag själv använer Mac,photoshop och Tetenal papper.ICC profiler från Tetenal.
Jag hämtade drivrutiner från Epson Australien. Epson Europas drivisar funkar inte med Mac OS X.
Det är väldigt viktigt att man har rätt inställningar i Photoshop.
Epson skrivare kräver sin man/kvinna att hantera. När man lärt sig, så får man fantastiska utskrifter.

Nu har jag varit och fixat epsonpapper, blev ingen direkt skillnad vad jag kan se.

Det som gör mig lite förvirrad är att när man skriver ut med "mediatype" inställt på "plain paper" så stämmer färgerna perfekt med bilden på datorn med när jag skriver ut med tex "glossy paper" eller "semigloss photo paper" så stämmer inte färgerna, utskriften blir då "gråaktig".

Det är med icc-profiler hur funkar det? Var får man tag på dessa och hur installerar man dem? har sökt som en tok men inte fått nån riktig koll på detta.

/Erik

Jag har oxå en 2100 skrivare och jag har varit jättenöjd med mina utskrifter. Jag har använt Epsons Archival matte paper och det har funkat hur bra som helst fram tills nu. Jag har nämligen oxå helt plötsligt fått problem :eek:( Jag har inte gjort några ändringar på mina inställningar mig veteligen men helt plötsligt har jag fått ett kraftigt cyanstick i bilderna. Hur kan jag ändra på det? Vad har hänt???? fattar nada. Hjälp sökes.

Ciao Annika

LaSvedesina skrev:
Jag har oxå en 2100 skrivare och jag har varit jättenöjd med mina utskrifter. Jag har använt Epsons Archival matte paper och det har funkat hur bra som helst fram tills nu. Jag har nämligen oxå helt plötsligt fått problem :eek:( Jag har inte gjort några ändringar på mina inställningar mig veteligen men helt plötsligt har jag fått ett kraftigt cyanstick i bilderna. Hur kan jag ändra på det? Vad har hänt???? fattar nada. Hjälp sökes.
Har du rengjort skrivaren, gjort nozzle check osv?

Bilagor

• 1290a.jpg
    1290a.jpg
    45.3 KB · Visningar: 940
stubben skrev:
Det är med icc-profiler hur funkar det? Var får man tag på dessa och hur installerar man dem? har sökt som en tok men inte fått nån riktig koll på detta.

/Erik

Det bästa (men dyraste) alternativet är att köpa en speciell kalibrering för just din skrivare, alltså inte 2100 generellt utan ditt exemplar. Det finns säkert en del som lagt ut profiler på nätet som du kan prova med. Jag blev inte riktigt nöjd förrän jag köpte en profil till min skrivare, och nu ser utskrifterna till 99% ut som de gör på skärmen. Förutsättningen är förstås att du har en bra kalibrerad skärm.

På Mac så räcker det att dra och släppa profilen på systemmappen så installeras den. I Windows lägger du dem i Windows\System\Color

Copy_con: Hur mycket kostar en sån där speciellt anpassad kalibrering?

Hade du samma problem som jag, att utskrifterna blev bra när man skrev ut med skrivaren inställt på vanligt papper men inte på fotopapper?

/Erik

Jag har nämligen oxå helt plötsligt fått problem :eek:( Jag har inte gjort några ändringar på mina inställningar mig veteligen men helt plötsligt har jag fått ett kraftigt cyanstick i bilderna. Hur kan jag ändra på det? Vad har hänt???? fattar nada. Hjälp sökes.

Jag har samma problem som du, igår skrev jag ut lite bilder från julafton, utskrifterna såg precis ut som bilderna på skärmen. Idag sulle jag skriva ut lite fler bilder, då fick jag en magenta slöja över alla bilder. Så har det varit på alla epson, efter min trotjänare Epson Photo EX. Jag blir inte klok på Epson skrivare. Imorgon ska jag kolla på Canon i9100.

Tänkte bara länka till en bild där ni får se hur utskrifterna blir.

http://www.grendosa.com/dump/exempel.jpg

Den övre bilden är utskriven med inställningen "plain paper" och på den är färgerna som den ska. På den undre är skrivaren inställd på "premium semigloss photo paper" och färgerna är inte alls roliga.

Calle S skrev:
Svårt med Ilford Multigrade om man ska göra färgkopior

Visst, men du kan väl använda vilket färgpapper som helst till din förstoringsapparat? För du ser väl skillnad på färg och svartvitt? (fortfarande ironisk)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar