Annons

Problem med utskriften(Epson 2100)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag och några fotokompisar gör enligt följande när vi printar med Epson 2100 och vi är väldigt nöjda med resultatet:

1. Ser till att skärmen är kalibrerad hårdvarumässigt.
2. Färgrymden i PS är inställd till Adobe RGB.
3. Under "print with preview" välj "Color Management".
4. Välj "Document: Adobe RGB"
5. Välj "Profile: *Epson pappersprofil*(Ex. "SP2100 Premium Semigloss_PK").
6. Välj "Intent: Perceptual
7. Print
8. Välj "Custom" och "Advanced".
9. Välj rätt "Media Type"
10. Välj "No Color Adjustment"
11. OK
12. Förhoppningsvis kommer en print ut som är nära det du ser på skärmen.

Profilerna hittar du här:
http://tech.epson.com.au/downloads/product.asp?id=stylusPhoto2100&platform=all&submit=Search+>>

Lycka till
/Jonas

Prova ställ om gamma till 2.2 istället när du skriver ut. Eller följ Jonas tips ovan.

Jag tror att en profil kostar runt tusenlappen, men det går säkert att få den billigare än så.

Har provat allt som föreslagits nu utom att kalibrera skrämen och köpa en profil men får det fortfarande inte att bli bra.

Alla ni som hjälpt till ska dock ha ett stort tack för att ni orkat ta er tid.

Att ha en kalibrerad skärm är A & O när man håller på med bilder. Jag föreslår att du köper, lånar eller hyr ett kalibrerings verktyg ,tex. monitor spyder, först därefter kan du avgöra om det verkligen är skrivaren som är problemet. Själv har jag haft problem med dålig tillförlitlighet när det gäller färger på min förra skärm, en TFT modell billigare, nu använder jag en CRT modell dyrare och utskrifterna "matchar" nu det jag ser på skärmen.
mvh/ Jonas

Men färgerna stämmer när man skriver ut inställt på "plain paper" men inte när man har någon av fotopapperinställningen.

Märks det först när man skriver ut på fotopapperinställning om skärmen är dåligt kalibrerad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar