Annons

Problem med simpel hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har problem med min hemsida. Det är min första riktiga hemsida och den är väldigt simpel med tanke på att mina kunskaper ang web design är i princip 0.

Men problemet är följande, när jag har lagt upp min hemsida kommer en Index of / sida fram. Så man måste klicka vidare för att komma till min sida.

Hur kommer detta sig, och hur ska jag lösa problemet?

Kommentera gärna sidan om nu har lust!

www.sternebornfoto.com



mvh Christian
 
Vet inte om du redan vet. - men du måste döpa "förstasidan" till index.html Och den ska inte ligga i någon mapp utan "utanför" så att säga.

Det är denna som webbläsaren "hittar" först.
 
Jag har problem med min hemsida. Det är min första riktiga hemsida och den är väldigt simpel med tanke på att mina kunskaper ang web design är i princip 0.

Men problemet är följande, när jag har lagt upp min hemsida kommer en Index of / sida fram. Så man måste klicka vidare för att komma till min sida.

Hur kommer detta sig, och hur ska jag lösa problemet?

Kommentera gärna sidan om nu har lust!

www.sternebornfoto.com



mvh Christian

Laddar du upp genom FTP till webbhotellet?

Ta bort mapparna /sterneborn/Sternebornfoto/ och döp om hem.html till index.html så blir det rätt. Tänk då på att du måste ändra länkarna till index.html istället för hem.html
 
om det är en Windows server kan det oxå vara "default.htm" som startsidan behöver heta.

men problemet i ditt fall är att du har laddat upp hela mappen, du skall bara ladda upp innehållet i mappen till servern.

tycker din hemsida ser bra ut .... dock så tycker jag du kan skippa den vita ramen runt bilden överst på sidan.. fast det är en smaksak, finns inget rätt eller fel..

//J
 
Det finns ingen lag som säger att indexsidan måste heta "index.html" - det är en parameter som går att konfigurera i webbservern. I detta fall fungerar hem.html alldeles utmärkt. Det är bara att testa själva, gå till adressen http://www.sternebornfoto.com/sterneborn/Sternebornfoto/ och se vad som händer...

Alltså: Du behöver inte ändra till index.html. Däremot ska inte alla filer ligga i mappen som heter "Sterneborn" utan direkt i mappen där den mappen ligger (heter normalt public_html", "home" eller nåt liknande...).
 
Det finns ingen lag som säger att indexsidan måste heta "index.html" - det är en parameter som går att konfigurera i webbservern. I detta fall fungerar hem.html alldeles utmärkt. Det är bara att testa själva, gå till adressen http://www.sternebornfoto.com/sterneborn/Sternebornfoto/ och se vad som händer...

Alltså: Du behöver inte ändra till index.html. Däremot ska inte alla filer ligga i mappen som heter "Sterneborn" utan direkt i mappen där den mappen ligger (heter normalt public_html", "home" eller nåt liknande...).

Tack för alla svar, jag använder mig av Appels iWEB och laddar upp den på ftp server med hjälp av iweb. Men vilket ftp konto ska jag använda?

Mitt webbhotell är Elvahost och jag har följande FPT konton:

[email protected] (sub konto)

sternebo (huvud konto)

Får det inte att fungera... Som sagt så kan jag inte mycket alls om detta.


mvh Christian
 
...
Får det inte att fungera... Som sagt så kan jag inte mycket alls om detta.
mvh Christian

Det viktiga är att du inte laddar upp filerna i en mapp. I det här fallet så har du alla sidor liggandes i en mapp och då vet inte webserver vad den ska skicka, eftersom den första mappen "Index" som du kallar den är tom. Försök att placera dina filer i huvudmappen, inte i en undermapp. Jag kan hjälpa dig om du inte får det att fungera. Du får mejla mig isåfall.

Jocke
 
1: Sidan kan inte hittas, vare sig i Firefox eller IE. Varken http://www.sternebornfoto.com/ eller med några underkataloger som nämnts i forumtråden.

2. Håller inte med om att man ska lägga alla sina bilder i root-katalogen. Med tiden blir det många bilder och oöverskådligt. Bättre att lägga i mappar med beskrivamde namn och att länka till dem. Tänk till innan du gör allt för mycket jobb (som då kan visa sig mer eller mindre ogjort).
 
2. Håller inte med om att man ska lägga alla sina bilder i root-katalogen. Med tiden blir det många bilder och oöverskådligt. Bättre att lägga i mappar med beskrivamde namn och att länka till dem. Tänk till innan du gör allt för mycket jobb (som då kan visa sig mer eller mindre ogjort).

Självklart, bilder ska ligga i en egen mapp...men sidorna ska ligga utanför bildmappar, etc. typ så här:

..Images
..Css
..JS
index.html
kontakt.html

.. betyder att det är mappar...

Jocke
 
Det optimala katalog-systemet (enligt mig) när man använder plain old HTML;

  • /index.htm första sidan
  • /portfolio.htm sida
  • /om.htm sida
  • /css/ mapp för design, CSS-filer, bakgrundsbilder etc.
  • /js/ mapp för ev Javascript
  • /img/ mapp för bilder, alltså fotografier etc.

Sedan, om t.ex. portfolion ska delas upp i flera sidor kan ju denna läggas i en skild mapp, dvs /portfolio/1.htm etc.
 
Tackar!

Tack för att alla på fotosidan är så hjälpsamma :D Nu har jag fått igång min sida och tror att allt fungerar som det ska!



Med Vänlig Hälsning Christian
 
1: Sidan kan inte hittas, vare sig i Firefox eller IE. Varken http://www.sternebornfoto.com/ eller med några underkataloger som nämnts i forumtråden.

2. Håller inte med om att man ska lägga alla sina bilder i root-katalogen. Med tiden blir det många bilder och oöverskådligt. Bättre att lägga i mappar med beskrivamde namn och att länka till dem. Tänk till innan du gör allt för mycket jobb (som då kan visa sig mer eller mindre ogjort).

Han håller ju på att fixa det ;)
 
Självklart, bilder ska ligga i en egen mapp...men sidorna ska ligga utanför bildmappar, etc. typ så här:

..Images
..Css
..JS
index.html
kontakt.html

.. betyder att det är mappar...

Jocke

Sorry, jag trodde du menade bilderna, men det stod ju faktiskt filerna. Behöver starkare glasögon, tycks det. Är överens med dig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.