ANNONS
Annons

Amatörfråga produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
...men man vill förstås inte se hela studiomiljön inklusive fotografen reflekterad i blanka ytor
Som i de klassiska annonserna, där en naken fotograf råkar spegla sig i någon yta i bilden!

Om fotografen tenderar att spegla sig i objektet, hur man än gör, kan man ta bort det mesta av effekten genom lämpliga kläder. Något svart som täcker så mycket som möjligt. Ungefär som när "osynliga" personer förekommer på film, där så kallad green screen används. Med lite tur behöver du inte vara lika väl täckt...
 
Som i de klassiska annonserna, där en naken fotograf råkar spegla sig i någon yta i bilden!

Om fotografen tenderar att spegla sig i objektet, hur man än gör, kan man ta bort det mesta av effekten genom lämpliga kläder. Något svart som täcker så mycket som möjligt. Ungefär som när "osynliga" personer förekommer på film, där så kallad green screen används. Med lite tur behöver du inte vara lika väl täckt...

Haha... Nä, man vill inte riskera att ha min fula nuna i de blanka ytorna... 😀
Men just det har jag inte haft problem med. Är full gång nu att testa de tidigare råden.
/Bosse
 
Nu börjar det rätta till sig.

Jag tog bort det lilla tältet och flyttade runt belysningen. Det som inte syns på bilden är att jag tog ett tjockt ark vitt papper och skar ut ett hål för objektivet. Så det är en vit "vägg" framför klockan. Det mörka på urtavlan i bilden som är tagen rakt framifrån är alltså objektivet som sticker ut i arket. Men jag tycker inte att det stör.

Nu är det praktiskt taget samma färger på hela klockan oavsett om det är framifrån eller från sidan. Tycker även att det är precis lagom blänk i bilden.

I princip skulle dessa bilder kunna gå direkt in i shoppen. Det här som sagt en hobbyverksamhet och jag tror inte att någon förväntar sig Rolex-reklambyrå-kvalitet på mina bilder. Men jag vill ju ändå spela Allan... 😀

Det som stör mig nu är att det blir en blå-ton över bilden. Jag gissar att det har med vitbalansen att göra? Ska meka lite med det.

Några andra tips för att göra det bättre som produktbild? Jepp, jag vet att visarna ska stå på tio i två och att jag ska fixa till så armbandet sitter jämt och fint.
Men i övrigt..?
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    75 KB · Visningar: 15
  • 3.jpg
    3.jpg
    67.6 KB · Visningar: 14
  • Lager 2.jpg
    Lager 2.jpg
    29.1 KB · Visningar: 12
Det tar sig, ser ju bra ut :-D Lite kylig vitbalans som du säger.
Ska man vara riktigt petig så har du lite mörkare zoner mellan 0 och 5 samt mellan 25 och 30 på ringen, antar att det är "glappet" mellan softboxarna. Går det att flytta ihop dem så glappet försvinner? Som klockspekulant skulle jag inte hänga upp mig på det.. Däremot tycker jag fiberkudden du har som underlag ser lite "billig" ut, det kanske går att hitta något snyggare eller klä den med sammet eller så? Då är du nära Rolex-klassen :-D
 
Det tar sig, ser ju bra ut :-D Lite kylig vitbalans som du säger.
Ska man vara riktigt petig så har du lite mörkare zoner mellan 0 och 5 samt mellan 25 och 30 på ringen, antar att det är "glappet" mellan softboxarna. Går det att flytta ihop dem så glappet försvinner? Som klockspekulant skulle jag inte hänga upp mig på det.. Däremot tycker jag fiberkudden du har som underlag ser lite "billig" ut, det kanske går att hitta något snyggare eller klä den med sammet eller så? Då är du nära Rolex-klassen :-D

Fiberkudde..? Men va fa...
Här gör man sig till och köper hem props från en ullgård på Gotland. Som designar och formger sina egna produkter. Som detta, ett ekologiskt glasunderlägg i ull.
Fiberkudde... hmpf...

Jepp, jag kommer att meka mer med ljuset. Och vitbalansen är nog inga problem. Även om jag inte kan något om det, så är det ju bara att ta en bild med varje inställning av vitbalans för att se vilket som blir bäst. Trial'n error...😀

Återkommer med slutliga bilder.
 
..Här gör man sig till och köper hem props från en ullgård på Gotland. Som designar och formger sina egna produkter. Som detta, ett ekologiskt glasunderlägg i ull.
Fiberkudde... hmpf...
Oh, aj, förlåt.. Du måste sätta dit en liten liten skylt där det står "äkta eko-ull" :-D
Egentligen är det jag stör mig på att det inte ligger slätt mot bordsskivan, det kanske går att fixa.
 
Oh, aj, förlåt.. Du måste sätta dit en liten liten skylt där det står "äkta eko-ull" :-D
Egentligen är det jag stör mig på att det inte ligger slätt mot bordsskivan, det kanske går att fixa.

Haha... Så olika det kan vara. För mig är det lite av charmen att det är lite tydligt att det inte är massproducerat av någon precisionsinställd maskin, utan totat ihop för hand av nån gotlänning med otydligt tal och därför inte är helt jämnt och fint.
Men du har ju en poäng. Hur ska folk kunna veta det..?
Får se hur jag ska hantera detta dilemma...😀
 
Det tar sig, ser ju bra ut :-D Lite kylig vitbalans som du säger.
Ska man vara riktigt petig så har du lite mörkare zoner mellan 0 och 5 samt mellan 25 och 30 på ringen, antar att det är "glappet" mellan softboxarna. Går det att flytta ihop dem så glappet försvinner? Som klockspekulant skulle jag inte hänga upp mig på det.. Däremot tycker jag fiberkudden du har som underlag ser lite "billig" ut, det kanske går att hitta något snyggare eller klä den med sammet eller så? Då är du nära Rolex-klassen :-D

Ok, nu har jag ändrat belysningen ytterligare och testat alla inställningar för vitbalans. "Dagsljus" gav bästa färgåtergivningen. Bilden är fortfarande lite grå, men de andra inställningarna blev värre.
Jag tog även en bild på mitt gråkort och använde det för vitbalans, men det blev blåa toner.
De där mörka fälten du nämnde, Erik, är borta.
Provade att få bilden lite ljusare med 1/10, men det blev överexponerat. 1/13 är det bästa hittills.
Bifogad bild är direkt från kameran (konverteras från RAW till jpg när jag beskär och sparar).
Den är som sagt lite tråkigt grå. Som om det ligger en hinna över bilden som tar bort all stuns och liv i den.
Det är enkelt att redigera så bilden blir kanon, men jag hade uppskattat om jag kunde få till det ännu bättre direkt i kameran.
Förslag..?
Bifogar även bild på inställningarna i kameran. Jag begriper som sagt inte så mycket av det. Det går kanske att utläsa där var jag går fel...
 

Bilagor

  • exempel3.jpg
    exempel3.jpg
    55.1 KB · Visningar: 18
  • Screen Shot 2019-12-03 kl. 19.36.15.png
    Screen Shot 2019-12-03 kl. 19.36.15.png
    165.6 KB · Visningar: 11
Fotograferar du i råformat kan du fixa vitbalansen i efterhand. Vet inte om det går på en Nikon D3100, men på de Canonkameror jag brukar använda kan man mäta upp rätt vitbalans i datorn och sen skicka över den inställningen till kameran. Därefter kan kameran producera jpeg direkt, med samma inställning.
Ökar du kontrasten en aning ser ofta bilden snärtigare ut. Gör det inte för mycket, bara, för då ser det bara konstigt ut.
 
Fotograferar du i råformat kan du fixa vitbalansen i efterhand. Vet inte om det går på en Nikon D3100, men på de Canonkameror jag brukar använda kan man mäta upp rätt vitbalans i datorn och sen skicka över den inställningen till kameran. Därefter kan kameran producera jpeg direkt, med samma inställning.
Ökar du kontrasten en aning ser ofta bilden snärtigare ut. Gör det inte för mycket, bara, för då ser det bara konstigt ut.

Hej Anders,

Jo, jag är rätt hej på att fixa bilder i efterhand. Målet med den här tråden är att jag skulle vilja få bilderna så bra som bara möjligt redan i kameran. Jag har på gång att ta bilder på en herrans massa klockor samtidigt och då hade det varit gott om jag kunde kapa tiden jag behöver lägga på redigering. Min förhoppning är att det som måste fixas i efterhand ska vara så enkelt och likartat att jag bara fixar ett makro i PS och dumpar alla bilder på det. Då kan hundratals bilder fixas samtidigt.

Det är ju en gammal Nikon, men jag ska kolla om jag kan fixa med vitbalansen så som du gjort med dina Canon. Tack för tipset!
 
"Hinnan" kan vara reflexen av vitt papper som man ser både i glas och krom, den borde avta om du ökar kontrasten. Prova att dra upp färgmättnaden lite också

I Canons kameror kan man definiera egna "picture styles" i kameran, där man själv väljer färgmättnad, kontrast osv. Jag använder dem inte eftersom jag fotar i raw och fixar allt i DxO PL i efterhand.. Men Nikon borde rimligtvis ha något motsvarande. Sen har vitbalans-menyn en sista valmöjlighet efter sol, mulet, blixt osv, där man ställer in färgtemperatur i Kelvin. Kolla om du inte har något sådant.

Sen skulle jag har provat att använda en handhållen LED-ficklampa som effekt-spotlight, i rätt vinkel och rätt mängd ljus tror jag den kan lyfta intrycket. Kanske med ett gult gel-filter.. I vissa kretsar anses det ju att de enda bra naturbilderna tas under "golden hour", då man har lågt stående sol med väldigt mycket rött ljus..

I övrigt börjar det närma sig perfektion, jag vågar väl inte nämna att det är lite ull-ludd som står upp framför ringens undre del :-D
 
Jo, jag är rätt hej på att fixa bilder i efterhand. Målet med den här tråden är att jag skulle vilja få bilderna så bra som bara möjligt redan i kameran. Jag har på gång att ta bilder på en herrans massa klockor samtidigt och då hade det varit gott om jag kunde kapa tiden jag behöver lägga på redigering. Min förhoppning är att det som måste fixas i efterhand ska vara så enkelt och likartat att jag bara fixar ett makro i PS och dumpar alla bilder på det. Då kan hundratals bilder fixas samtidigt.
Om du har samma uppställning för alla klockbilderna så kan du använda samma recept för efterbehandling av alla bilderna. Du behöver alltså bara redigera den första bilden, spara inställningarna för den redigeringen, och sen applicera dem på resten av bilderna.
 
Om du har samma uppställning för alla klockbilderna så kan du använda samma recept för efterbehandling av alla bilderna. Du behöver alltså bara redigera den första bilden, spara inställningarna för den redigeringen, och sen applicera dem på resten av bilderna.

Precis! Det är så jag tänkt. Problemet jag har haft (vid starten av denna tråd) är att bilderna krävde olika efterbehandling. Nu har jag i alla fall kommit så långt att bilderna börjar se likadana ut. Nu är det lite finlir så bilderna blir så bra som möjligt redan i kameran. Sedan fixar ett makro biffen.

Fråga: Spelar det någon roll om jag har RAW eller jpeg när jag gör inställningarna i kameran? Funderar på om RAW så att säga är tänkta till efterbehandling och därmed inte påverkas av alla inställningar, medan jpeg i teorin ska kunna bli så bra i kameran att de kan användas direkt, och därmed är det viktigare här att man jobbar med inställningarna? Eller är jag ute och reser i den tanken?
Kort sagt: Ska jag ta mina bilder i RAW eller jpeg?
 
Ok, nu har jag ändrat belysningen ytterligare och testat alla inställningar för vitbalans. "Dagsljus" gav bästa färgåtergivningen. Bilden är fortfarande lite grå, men de andra inställningarna blev värre.
Jag tog även en bild på mitt gråkort och använde det för vitbalans, men det blev blåa toner.
De där mörka fälten du nämnde, Erik, är borta.
Provade att få bilden lite ljusare med 1/10, men det blev överexponerat. 1/13 är det bästa hittills.
Bifogad bild är direkt från kameran (konverteras från RAW till jpg när jag beskär och sparar).
Den är som sagt lite tråkigt grå. Som om det ligger en hinna över bilden som tar bort all stuns och liv i den.
Det är enkelt att redigera så bilden blir kanon, men jag hade uppskattat om jag kunde få till det ännu bättre direkt i kameran.
Förslag..?
Bifogar även bild på inställningarna i kameran. Jag begriper som sagt inte så mycket av det. Det går kanske att utläsa där var jag går fel...

Gråkort är egentligen inte avsedda att ge rätt färger. För att få rätt färger fotografera i raw och gör en egen ICC profil för din kamera med hjälp av en kalibrerad färgkarta som t.ex. colorchecker passport och lägg in den i ditt redigeringsprogram.

Colorchecker passport innhåller förutom färgkartan även en neutralvit yta som du kan använda för färgtemp. Enklast är väl att ta en bild av den och korrigera i efterbehandlingen. Fotograferar du kortet utan klocka är det ingen risk att skarpa färger på klockan påverkar mätningen. Har du samma belysning på alla klockor, gör en preset som du applicerar på dina bilder när du importerar dem. I dessa presets kan du även lägga in de inställningar du behöver för att få bort den grå hinnan.

Klarar din kamera/bildbehandlingsprogram tethering, fotografera direkt ned i datorn så slipper du fippla med minneskort. Då får du upp bilderna direkt på skärmen så att du kan se att de är OK. På så vis slipper du i efterhand märka att du fått damm eller fingeravtryck någonstans av misstag.

Tänk på att ha färg-neutral omgivning när du fotograferar så att du inte får färgstick från rummet och mörklägg rummet förutom dina softboxes så att eventuellt dagsljus från fönster inte påverkar.
 
Spelar det någon roll om jag har RAW eller jpeg när jag gör inställningarna i kameran?
RAW innebär att du sparar ner sensordata på minneskortet utan några som helst korrigeringar utan allt fixas i efterhand i bildbehandlingsprogrammet. Du får med dig t.ex. kamerans inställda vitbalans som förval till bildbehandlingsprogrammet men har fritt val att byta (i DxO PL i alla fall).. Se bara till att få rätt exponering så går allt annat att fixa i efterhand
Fotar du i jpeg så kommer kameran att ta hänsyn till vad du har ställt in för färgbalans, kontrast, färgmättnad, skärpning, brusreducering, vignettering osv i kamerans menyer innan den sätter ihop din färdiga jpeg
 
RAW innebär att du sparar ner sensordata på minneskortet utan några som helst korrigeringar utan allt fixas i efterhand i bildbehandlingsprogrammet. Du får med dig t.ex. kamerans inställda vitbalans som förval till bildbehandlingsprogrammet men har fritt val att byta (i DxO PL i alla fall).. Se bara till att få rätt exponering så går allt annat att fixa i efterhand
Fotar du i jpeg så kommer kameran att ta hänsyn till vad du har ställt in för färgbalans, kontrast, färgmättnad, skärpning, brusreducering, vignettering osv i kamerans menyer innan den sätter ihop din färdiga jpeg

Erik & Uno: Då skulle man kanske kunna kalla det overkill med RAW för min del. Jag använder ju bara bilderna i min lille webb-shop. Inga trycksaker.
Verkar som att jag bara skapar mig onödigt merarbete att jobba med RAW?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar