Generellt kan man väl säga att det går att göra
mer om man plockar över raw-filer till ett bildbehandlingsprogram i stället för att använda kamerans bearbetning. I DxO PL är det t.ex. buslätt att lägga en lokal justering bara precis på urtavlan på din klocka och öka kontrast och ljus just där.
När man läser ut raw så får man med sig 12-14 bitars upplösning från sensorn i stället för 8 bitar i en jpeg. Nu kanske det är så att med enklare kameror (speciellt på högre iso) så får man i praktiken inte så mycket mer än 8 bitar från sensorn så skillnaden blir hårfin. Jag förstod inte poängen med raw när jag fotade med min gamla 500D på iso 800.. Både jpeg direkt från kameran eller raw via DxO såg ut som samma havregrynsgröt :-D Men när jag skaffade en 5D3 så blev det skillnad!
Slutsats: Man ska inte börja fota raw bara för att andra påstår att det är bäst. Det finns trots allt nackdelar: man måste köpa mjukvara, behöver kraftigare dator, större hårddiskar, större minneskort och måste lägga tid på att konvertera bilderna.. Först när man själv inser att raw tillför något så är det dags!