** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Problem med sigma 70-200/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Glottis

Aktiv medlem
Jag har använt mitt sigma 70-200/2.8 HSM EX på min nikon D200 i flera månader utan bekymmer. Men på sista tiden har jag upptäckt att skarpa "kanter" i bilder blir lite luddiga på 200/2.8 läget (se bild). Om jag bländar ner eller zoomar ut en bit försvinner problemen. Vad kan vara fel? Kanske dags för en service/justering?
Vart gör man enklast det? ... och vad kan det kosta?

Eller finns det några "tips och tricks" man kan testa för att komma ifrån problemet?

Jag är väldigt nöjd med gluggen annars och vill helst inte byta ut den....

Bilagor

• sudd.jpg
    sudd.jpg
    44.6 KB · Visningar: 766
det verkar vara alla bilder tagna på 200/2.8 läget.
Fick just svar från Tura (generalagenten) om att jag kan skicka dit den för service.

Hoppas att det löser sig =)

Ja det vore ju perfekt om det inte är svårare än så. =)

Anledningen till varför jag frågade var att min dito uppför sig på det sättet när jag fotograferar nära närgränsen. Jag tycker att det på sätt och vis låter logiskt och att det borde har en fysikalisk förklaring, men jag vet inte om jag orkar tänka längre än så.

Jag har visserligen inte gjort några mer avancerade tester, men jag har upplevt problemet endast nära närgränsen. Eventuellt är det så att min glugg back-/framfokuserar en liiiten aning vilket får störst utslag på just 200/2,8.

Hör gärna av dig när du får tillbaka gluggen. Vore kul att höra vad de säger och om de hittat något fel/justerat något.

Ja jag ska testa lite mer innan jag skickar iväg den.Väntar just ni på svar vad det eventuellt kommer att kosta. =)

Glottis skrev:
Ja jag ska testa lite mer innan jag skickar iväg den.Väntar just ni på svar vad det eventuellt kommer att kosta. =)

Ajaj, ingen garanti. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt!

Kolla som sagt om det är någon skillnad om du fotograferar på 1,8 m, 2 m, 2,2, m t.ex.

Ska själv ta och undersöka saken. Lycka till!

Nu har jag testat min glugg. Här är resultatet:

Till att börja med så testade jag på 1,8-2,5 meters avstånd och kunde inte se någon större skillnad. Skärpan var ganska dålig över lag.

Bilden nedan visar utsnitt från bilder tagna på 1.8, 3.6 & 5.4 meters avstånd. Bokstäverna mäter 4.5, 9 resp. 13 mm och är avbildade ca 100 pixlar höga. Den övre raden visar mittskärpa och den nedre hörnskärpa, nästan ända ute i hörnet.

Av någon anledning så blev hörnbilden på 1.8 m lite skarpare än mittbilden. Först trodde jag att det kunde ha ett samband med mina tidigare funderingar kring back-/frontfokus. Är dock inte helt säker på om det är korrekt rent fysikaliskt? Kan vara någon yttre faktor som påverkat detta (jag?).

De övriga bilderna uppvisar väl ett ganska väntat resultat med god skärpa i mitten och lite sämre ute i hörnet. Skillnaden mellan 1,8 m och 3,6/5,4 m är dock slående. Närbildsfoto med full öppning är alltså inte att rekommendera. Om det nu inte är så att det är något galet med mitt ex?

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    72 KB · Visningar: 579
Jag verkar ha precis samma fenomen på mig glugg. precis på närgränsen blir det lite "flammigt". men om jag flyttar mig bakåt eller bländar ner blir det som det ska vara.

Så här ser det ut på lite längre avstånd.

Helt ok enligt mig iaf =)

Bilagor

• skarpt.jpg
    skarpt.jpg
    26.1 KB · Visningar: 533
Då är det troligtvis inte något fel.

Det vore kul att höra från någon kunnig här på FS om det finns en trevlig fysikalisk förklaring till detta, att skärpan är så mycket sämre nära närgränsen. Experttips välkomnas!

Vore också tacksam om någon kunnig kunde upplysa mig i detta ärende. Har också ett Sigma 70-200 som jag för närvarande är MYCKET nöjd med trots att jag sett dessa effekter på 200mm vid "full glugg". Det första jag tänkte var diffraktion men det är ju ett fenomen som är förknippat med liten bländare. Att ditt ex uppvisat bra kantskärma men inte i mitten gör det hela ännu mer mystiskt för en novis som mig. Är intrsserad också att veta vad Tura säger, om det GÅR att åtgära och vad det möjlighen skulle kosta.

(har jag ork skall jag också göra något liknande experiment)

Ur det senaste mailet

"Det som går att justera är om den konstant ställer skärpan framför eller bakom motivet. Det kan vara så att detta fel är "störst" vid 200mm för att sen minska och vara perfekt vid 70mm. Att den skulle ge en "suddig" bild vid 200 läget är teoretiskt möjligt men inte så troligt. (Att det blir bra om du bländar ner talar emot detta)
En fokuseringsjustering kostar 660:- plus moms och frakt. Är det trots allt så att den är "suddig" är det ett större problem, då måste man antagligen gå in och justera/byta linspaket."

Så det kostar en slant...

Glottis skrev:
Att den skulle ge en "suddig" bild vid 200 läget är teoretiskt möjligt men inte så troligt. (Att det blir bra om du bländar ner talar emot detta)

VAA??

Antingen är jag knäpp eller så talar den här personen i nattmössan. På 200mm f/2.8 använder du en betydligt mycket större del av linserna (egentligen av ljuset som inte bländaren tar bort). Bländar du ner så kommer du använda en mindre del av linserna vilket i det här och många andra fall leder till en något skarpare bild. Anledningen är att de ljusstrålar som bryts i linsens ytterkant inte bryts helt rätt, eller? Förstår inte vad det är som talar emot detta? Jag tycker att sambandet verkar ganska givet..

Det som är konstigt i så fall är att skärpan blir dålig bara nära närgränsen. Men det borde väl kunna förklaras av den ökade avbildningen och det kortare skärpedjupet?! Objektivet får helt enkelt problem att fokusera korrekt...hrmm.

Någon som tänker som snubben på Sigma eller är mer inne på mitt tänk?

Jag köpte ett Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro till Nikon AF, bilderna blev likadana som din och jag hade även väldigt mycket CA över hela omfånget. Objektivet blev inte enligt mig godtagligt skarpt föränns uppåt bländare 8.

Lämnade tillbaka det efter 2 dagar så att dom fick skicka det på kontroll. Fick nu veta att dom ska skicka det till Sigma's huvudkontor i Japan då det var något fel på det. Sigma ville tydligen kontrollera om det var något konstruktionsfel eller något åt det hållet.

Har läst mycket gott om det här objektivet så jag hoppas att nästa jag får är bättre!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar