Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med min nya hp photosmart plus

Produkter
(logga in för att koppla)

mariellenilsson

Ny medlem
Hej!
I jul fick jag en fotoskrivare av min syster, men när jag ska skriva ut bilder från den så blir alla jätteröda. Det händer även när jag ska skriva ut svartvita bilder! Allt ser jättebra ut i förhandsgranskningen och jag har kollat och allt med bläckpatronerna ser bra ut. Någon som har något förslag på vad det kan vara för fel? :(
Tack på förhand!
Marielle Nilsson
 
Har själv en HP dock några år gammal, men jag har samma problem på den. Men bara på svart vita bilder. Misstänker färgpatronerna i min som är pirat. Skulle oxå vilja ha svar på frågan.
 
Använder du HP's papper avsedda för fotoutskrifter? Väljer du rätt pappersinställning i skrivarens programvara? Det finns bara en inställning till ett papper som blir rätt, och använder du billigare papper av annat märke än HP, så finns det nog ingen inställning du kan välja som blir bra.

Piratfärgpatroner blir heller inte rätt eftersom pappersinställningen är gjord för HP's papper och deras egna bläck.
 
Använder du HP's papper avsedda för fotoutskrifter? Väljer du rätt pappersinställning i skrivarens programvara? Det finns bara en inställning till ett papper som blir rätt, och använder du billigare papper av annat märke än HP, så finns det nog ingen inställning du kan välja som blir bra.

Piratfärgpatroner blir heller inte rätt eftersom pappersinställningen är gjord för HP's papper och deras egna bläck.

Jag har prövat på både fotopapper och vanligt papper, När jag skriver ut på vanligt a4 så ställer jag in det innan. Jag använder HP's egna bläck. Men jag tycker att det är konstigt att om jag ska skriva ut svarta vita bilder så borde ju liksom inte den röda patronen användas alls? speciellt inte om det ser bra ut på förhandsgranskningen. :(
 
För det mesta används samtliga CMYK-färger för att printa svart. Kolla igen att du har HP:s eget papper och att du väljer exakt samma papper i utskriftshanteraren.
Om du fortfarande har röda bilder då så är det nog nå't vajsing på printern.
Skulle det bli bra utskrifter med HP:s papper med skit med andra papper så får du antingen byta papper eller göra en massa inställningar i Photoshop eller utskriftshanteraren för att kompensera att pappret har andra egenskaper än HP:s eget. Det kan ha en annan vithet, yta, mer eller mindre porös eller annat.

Det brukar ta några timmar och några högar papper och bläckpatroner innan man är framme vid ett godtagbart resultat.
 
Vanligtvis kan man skriva ut en testsida direkt från skrivaren... prova och se om det ser konstigt ut! Då har du fel på din skrivare. Om däremot det ser bra ut, och det är när du skriver ut från din dator blir kass då är det inställningar i dator/redigeringsprogrammet som strular!!

Prova även att skriva ut direkt från minneskort, det skall gå att stoppa in det direkt i skrivaren.

Ofta är det dubbel-profilering som är boven... d v s både utskriftprogrammet och skrivaren försöker bestämma hur det skall skrivas ut på just den papperssort du valt. I början är det alltid lättare att låta skrivaren bestämma, det blir bra men inte bäst :)
 
Jag har prövat på både fotopapper och vanligt papper, När jag skriver ut på vanligt a4 så ställer jag in det innan. Jag använder HP's egna bläck. Men jag tycker att det är konstigt att om jag ska skriva ut svarta vita bilder så borde ju liksom inte den röda patronen användas alls? speciellt inte om det ser bra ut på förhandsgranskningen. :(
Du svarade inte på om du använder HP's egna fotopapper. Skriva ut bilder på vanligt A4 kopiepapper är dömt att misslyckas, det kan du använda till text. Gå och köp dyrt HP Fotopapper och kolla vilken inställning du ska använda när du skriver ut på just det papperet. Skriv ut i färg så ska du nog inte se några färgstick. Svartvitt däremot är nästan omöjligt att få neutralt utan att du investerar i betydligt dyrare fotoskrivare. Däremot ska det ju inte bli rött. Rätt papper, rätt inställning är receptet.
 
Jag har prövat skriva ut på både vanligt papper och HP's fotopapper. Jag har också prövat att skriva ut direkt ifrån minneskortet, och jag har alltid fått samma resultat. Jag ska pröva att skriva ut ett vanligt foto i färg på HP's fotopapper och se till att alla inställningar e perfekta igen, om det inte funkar vet jag inte vad jag gör.
 
Det låter som om skrivaren har problem... att få rejält med rödstick när du skriver ut från minneskortet som satt i skrivaren.

Jag känner inte till det exakta modellen, man jag skulle prova att ta loss bläckpatronerna och skaka en smula, och sedan sätta tillbaka. Genom att lossa bläckpatronerna så lurar man skrivaren att göra en initsialisering.

Du borde kunna skriva ut en testsida, man kan få hålla inne en knapp eller två... och se hur det ser ut. Om ovan tips inte funkar så ringer du HP-supporten. Dom pratar svenska och är bra att ha att göra med. Kanske lite svårt så här i mellandagarna, men annars får du skicka ett mail.
Tror det här gäller:Garantiprodukter & produkter utanför garanti :0771-20 47 65 Måndag - Fredag 8:00 -18:00
kolla länk: http://www8.hp.com/se/sv/contact-hp/phone-assist.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.