Annons

Problem med min FL-36

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis skaffat en extern blixt, FL-36 till min Olympus E-500.

Testade den som snabbast i helgen, men ju sämre ljusförhållanden blev desto sämre blev bilderna.

Samtliga bilder blev groteskt oskarpa. Autofokus låstes korrekt, men sedan hoppade kameran förbi det "skarpa läget".

Blixten var inställd på "TTL-Auto" och kameran på "Auto".

EXIF säger att bilderna har exponerats efter 1/160 s.

Vad har jag gjort för fel?

Tacksam för hjälp!!
 
Jag har både E-500 och FL-36 och har aldrig haft några problem, mina slutartider brukar hamna på mellan 1/30 och 1/100, och jag kör nästan alltid i A-läget. Jag brukar kräma på +0,7 på blixten, riktar den oftast upp i taket. Inte mycket hjälp, men ändå. :)

R
 
Jag misstänker rörelseoskärpa?
Är allt oskarpt eller är vissa delar skarpa?
Ladda gärna upp en bild!
 
Oj, nu har jag inte kameran framför mig, så det blir lite luddigt. I menyn så bläddrar man till näst längst ner (tror jag), och sedan bläddrar du enklast två sidor "bakåt". Där finns "AF Illuminator" eller något liknande.

Enklaste sättet att kolla om det är på eller inte är att visa maximal info i displayen, och kolla efter en liten svart symbol med en blixt och bokstäverna "AF".
 
Den är aktiverad.

Men hur "agerar" hjälpbelysningen till AF med FL-36?

Jag noterar endast ett svagt rött ljus, när jag använder den inbyggda blixtens hjälpbelysning får jag ett stroboskopliknade vitt ljus till hjälp.

Kanske ska jag aktivera hjälpbelysning i någon meny på blixten.

PS: Stort tack för allt engagemang!!

Anders
 
Det är det svaga röda ljuset som är hjälpbelysningen. Det kanske inte verkar som så mycket, men det är redigt mycket effektivare än det frenetiska blinkandet från den inbyggda blixten. Om AF är på, AF-belysningen är på, och så vidare så kan jag nog inte hjälpa så mycket mer. :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.