Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med macrolinser

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Hej på er.
Köpte ett nytt objektiv för några veckor sedan, ett Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO.
Köpte även då ett set med tre macrolinser "cozo close-up set".

Men det funkar inte och jag blir galen!! Jag får ingen skärpa när jag sätter på linsen och det blir även lite knepiga reflexer eller vad jag nu ska kalla det. Lägger upp en bild så får ni se.

Om jag tar mitt gamla objektiv (KM 18-70) och håller linsen framför så går det bra (går ej att skruva på den då det är fel storlek) och det blir bra skärpa osv. Men inte med det nya obj.

Vad är fel???

/Charlotte
 

Bilagor

  • suddigtaggtråd.jpg
    suddigtaggtråd.jpg
    12 KB · Visningar: 568
kasta i sjön

Är det linser som du sätter framför objektivet du köpt? Skulle tro att i så fall har du nog kastat pengarna i sjön och köpt undermåliga prylar.
 
Hej Charlotte!

1. Häftig bild.. Ser ut som efterbehandling, men ändå inte :)

2. "cozo" lär inte ge bättre resultat än detta. De kostade säkert inte mer än någon hundralapp (om ens det). En ordentlig försättslins med två glas kostar i trakterna 1500:- Men ger också resultat därefter.

3. Således, inget fel, bara att du inte kan förvänta dig mer än såhär, men jag tycker "såhär" är läckert.
 
För långt avstånd?

Macrolinserna är väl +1, +2 och +4 dioptrier, antar jag. De har brännvidderna 1m, 0.5m och 0.25m. Ditt objektiv har brännvidd 0.07m - 0.3m


Att kombinera två optiska system (ett objektiv och en närbildslins) ger effekter som man bör räkna på. En effekt är att avståndsinställningen påverkas av att du har en lins extra. Du rattar bäst du vill på objektivet, men linsens bidrag kan du inte ställa in...

"Oändligt" på objektivet innebär att det totala systemet har fokus på avståndet lika med linsens brännvidd. Längre avstånd än så är teoretiskt omöjliga.
+1 dioptri : Maxavstånd 1 meter
+2 dioptrier: Maxavstånd 1/2 meter
+3 dioptrier: Maxavstånd 1/3 meter
+4 dioptrier: Maxavstånd 1/4 meter
+5 dioptrier: Maxavstånd 1/5 meter
+6 dioptrier: Maxavstånd 1/6 meter
+7 dioptrier: Maxavstånd 1/7 meter

Var det den effekten du hade glömt?

Knepiga reflexer slipper man bara med riktigt dyra glasbitar...
 
Hej igen.
Trist att de inte kunde tala om i affären att det inte blir bra resultat... De kostade 540:- och det är inte någon jättesumma såklart men ändå:-(

Bengt: du pratar grekiska... Du har rätt, de är +1, +2 och +4 i ett kit.
När du pratar avstånd, menar du då avståndet från objektet till min kamera eller menar du inställningar? Säkert en korkad fråga men jag är så grön än.
Jag hade manuell fokus men annars kameran inställd på autoläge en gång och porträtt en gång med samma resultat.

Objektivet på 200-300 och macroknappen i läge.

/Charlotte
 
Avstånd räknas "alltid" från sensorplanet. Det är märkt på din kamera med en liten ring som har ett streck genom sig, ungefär som ett danskt Ö, Ø

Jag skriver "alltid" med citationstecken, för det kommer att påverkas en aning av att du har en extra lins. Effekten blir nog väldigt liten, så den kan du strunta i.

Alltså: Du kan bara använda närbildslins på korta avstånd. En +2lins funkar bara upp till en halvmeter, sedan blir det suddigt.

Med starka linser och långt objektiv (yttermåtten alltså, inte brännvidden) kan det hända att maxavståndet blir kortare än objektivets längd! Då går det inte så bra :)

Jag vet inte vad "macroknappen" gör, men gissningsvis är det ingen bra idé att använda något speciellt makroläge på objektivet.

Själv använder jag en billig +2lins och ett billigt 200mm objektiv, och det är jag nöjd med.
 
Många fotografer har både bra och dåliga försättslinser i väskan. De "dåliga" används när man är ute efter den speciella, lite softade ljusspridningseffekten man ser i din exempelbild. Så även om försättslinserna innebär en besvikelse kan de ändå vara bra att ha! Jag gillar också bilden. Softad taggtråd, vilken idé! Pröva också på blommor. Det kan bli grymt läckert!

/Pontus
 
Haha det mistaget gjorde jag med när jag hade köpt min första systemare o var helt grön på fotografering! Så nu ligger min lins o sammlar damm 540kr i onödan! :)

Mvh Kjelle.
 
Men sådär skall det väl inte behöva bli? Softat och kontrastfattigt... Det verkar helt orimligt att något som kostar en halv tusenlapp inte kan producera en skarp bild.

Charlotte, kan vi få se en bild med
- enbart +2linsen
- inget makroläge på objektivet
- avstånd ca 30-40 cm

Annars är det bara att hålla med övriga. Just den här bilden blev bra. Softad taggtråd är coolt!
 
Försättslins ger inte samma bilder som ett riktigt macroobjektiv, men jag håller med Jan Svensson, bländaren har stor betydelse.

Denna bild tog jag med en +4 lins, Hoya (hela kittet kostar väl 600 spänn tror jag). Den sitter på ett EF 85 mm och är exponerad handhållet med armstöd vid f/8, 1/50 och ISO 800. Bry er inte om att färgerna är kass, det beror på mig och min röda tröja som solen lyste på...

Lägg märke till skillnaden i skärpa mellan övre och nedre text på myntet. Den beror på att myntet står lutat mot en blomkruka vilket ger en avståndsskillnad på ca 1-2mm.
 

Bilagor

  • mynt.jpg
    mynt.jpg
    76.5 KB · Visningar: 334
Hej igen.
Nu gick det mycket bättre. Om jag tog bort macroläget så fick jag skärpa direkt.

Denna bilden är med lins nr 2 och avståndet ca 30-40 cm. Objektivet fick jag då ställa på ca 100.

(nu hade jag inte taggtråden för den är i skogen... men min slitna piccola låg framme och fick duga att pröva med)
/Charlotte
 

Bilagor

  • piccola.lins2.jpg
    piccola.lins2.jpg
    23.6 KB · Visningar: 298
Här är flöjten igen, nu med lins nr 4 och då fick jag korta in avståndet till ca 15 cm och objektivet på ca 70 har jag för mig.
/Charlotte
 

Bilagor

  • piccola.lins4.jpg
    piccola.lins4.jpg
    21 KB · Visningar: 292
Hahaha, ja det skulle man kunna tro. Du spelar flöjt med antar jag efter som du vet var gissdrillen ligger...

Nej, men jag var i 7 års tid med i en ungdomsorkester som heter Göta Lejon (från Göteborg) och vi spelade i stort sett bara utomhus och efter sju års regn och snö på den enda knapp som jag inte skyddar med mitt finger så har den gett upp. Antar att det är därför. Nu spelar jag inte lika mycket piccola längre utan mest på tvärflöjten.

Nu ska jag testa massa macro-bilder med och utan softning. Spännande!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.