Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du är Creative Cloud-kund så kan du hur ofta du vill ladda ner programmen som igår i abonnemanget.
Om du ex har den billiga 105,78 kr/mån-varianten kan du logga in på ditt Adobekonto samt klicka dig fram till 'Mina beställningar'.
Där finns en rad:
"Fotografipaket för Photoshop 105,78 SEK Förnyas månatligen Antal: 1 Ladda ned"
Klickar du på 'Ladda ner' så kommer skarpa versioner att kunna laddas ner.
Nu var det ett tag sedan jag gjorde det men jag vill minnas att jag inte behövde ange några serienummer eller så.
Du kan göra om samma manöver på en dator till men du kan/får inte använda programvarorna samtidigt.
Alltså: Några gamla program ska du inte behöva använda och inga testversioner heller.
Om du vill prova andra Adobeprogram laddas 30-dagarsversioner ner via Creative Cloud-programmet.
/Ragnar N

Om du är Creative Cloud-kund så kan du hur ofta du vill ladda ner programmen som igår i abonnemanget.
Om du ex har den billiga 105,78 kr/mån-varianten kan du logga in på ditt Adobekonto samt klicka dig fram till 'Mina beställningar'.
Där finns en rad:
"Fotografipaket för Photoshop 105,78 SEK Förnyas månatligen Antal: 1 Ladda ned"
Klickar du på 'Ladda ner' så kommer skarpa versioner att kunna laddas ner.
Nu var det ett tag sedan jag gjorde det men jag vill minnas att jag inte behövde ange några serienummer eller så.
Du kan göra om samma manöver på en dator till men du kan/får inte använda programvarorna samtidigt.
Alltså: Några gamla program ska du inte behöva använda och inga testversioner heller.
Om du vill prova andra Adobeprogram laddas 30-dagarsversioner ner via Creative Cloud-programmet.
/Ragnar N

Hittar bara nerladdningar av testversioner.

Funderar på att lämna Lightroom till förmån för Photoshop. Tankar in alla bilder i Lightroom och tar sedan bort skräpet i Lightroom (ta bort från disk). Men bilderna tas inte bort från disken utan jag hittar skräpet på datorn m hj a Bridge. Om jag nu städar m hj a Bridge och råkar ta bort fel eller flyttar till fel plats så blir det problem med Lightroom.
När Lightroom raderar en fil så hamnar den i papperskorgen. Precis som allt annat om man använder Windows.
Så givetvis finns filen kvar på datorn som en fil för den finns ju i papperskorgen. Gå in i papperskorgen o markera filer o tryck bara på knappen delete.

Hittar bara nerladdningar av testversioner.

Jag har samma problem med dreamweaver, efter sista uppdateringen så har jag också bara en 30-dagarsversion trots att jag betalar 212 kr/månad. Har varit i kontakt med engelska supporten två gånger, finns ju ingen svensk support, men det har inte löst mina problem. Jag försökte också detta med att ladda ner igen, men jag får också bara ladda ner testversion.

När Lightroom raderar en fil så hamnar den i papperskorgen. Precis som allt annat om man använder Windows.
Så givetvis finns filen kvar på datorn som en fil för den finns ju i papperskorgen. Gå in i papperskorgen o markera filer o tryck bara på knappen delete.
Inte i mitt fall. Filer som deletas med Lightroom kan jag fortfarande hitta med Bridge på den plats där den låg från början.

STOPP,STOPP. Jag hade fel dom försvinner även i Bridge och från hårddisken.

Men jag har en massa bilder kvar på ursprunglig plats på hårddisken som inte finns på den platsen längre i Lightroom. Får undersöka varför.

STOPP,STOPP. Jag hade fel dom försvinner även i Bridge och från hårddisken.

Men jag har en massa bilder kvar på ursprunglig plats på hårddisken som inte finns på den platsen längre i Lightroom. Får undersöka varför.

Antagligen har du bara bekräftat med "ta bort" som är default och inte "ta bort från disk". Jag gör det ofta själv och då dyker bilderna upp igen i LR när man importerar nästa gång.

Antagligen har du bara bekräftat med "ta bort" som är default och inte "ta bort från disk". Jag gör det ofta själv och då dyker bilderna upp igen i LR när man importerar nästa gång.
Nej har aldrig tryckt på ta bort, utan ta bort från disk. Visst någon gång av misstag, men jag har massor av bilder under Lightroom-mappen 2014 som inte borde finna där.

Nej har aldrig tryckt på ta bort, utan ta bort från disk. Visst någon gång av misstag, men jag har massor av bilder under Lightroom-mappen 2014 som inte borde finna där.

Min erfarenhet är att när sådant händer är det trots allt användaren som "strulat till det". Lightroom gör som det blir tillsagt och jag har aldrig upplevt att filhanteringen inte fungera som den skall i LR.

Min erfarenhet är att när sådant händer är det trots allt användaren som "strulat till det". Lightroom gör som det blir tillsagt och jag har aldrig upplevt att filhanteringen inte fungera som den skall i LR.
Är övertygad om att du har rätt, men det hjälper inte när jag saknar bra instruktioner. Dom kurser som jag sett handlar bara om bildbehandling. Inget om filhantering och synkning med Photoshop.

"Är övertygad om att du har rätt, men det hjälper inte när jag saknar bra instruktioner. Dom kurser som jag sett handlar bara om bildbehandling. Inget om filhantering och synkning med Photoshop."
Det mesta jag kan om Lightroom har jag lärt mig i Moderskeppets förnämliga gratiskurs:

http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grunderna-i-lightroom-4/

Rekommenderas varmt!

Synkningen du nämner är viktig, ja, fullständigt nödvändig!
I LR högerklickar du på bildmappen och väljer 'Synkronisera mapp ... .
Det är den som håller din Lightroom-katalog (Lightroom 5 Catalog.lrcat) à jour med ditt bildarkiv vilket kan vara nödvändigt om du ex har jobbat med bilder i Photoshop.
/Ragnar

Vad menar du med synkning med PS?
Synkning är kanske fel uttryck. Jag har enbart använt Lightroom för att ta bort och flytta bilder.
Lightroom lägger alla bilder i mappen 2014 under datum. Sedan flyttar jag bilderna till den mapp som jag vill ha dom i, ex v djur landskap, barnbarn mm.
Trots detta så när jag öppnar mappen 2014 i Bridge (eller utforskaren) så ligger det bilder kvar i denna papp som inte hittas i Lightroom. Säkert mitt fel, men vet inte varför.

Det mesta jag kan om Lightroom har jag lärt mig i Moderskeppets förnämliga gratiskurs:

http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grunderna-i-lightroom-4/

Rekommenderas varmt!

Synkningen du nämner är viktig, ja, fullständigt nödvändig!
I LR högerklickar du på bildmappen och väljer 'Synkronisera mapp ... .
Det är den som håller din Lightroom-katalog (Lightroom 5 Catalog.lrcat) à jour med ditt bildarkiv vilket kan vara nödvändigt om du ex har jobbat med bilder i Photoshop.
/Ragnar
Har 3 skivor om Lightroom från Moderskeppet (Patrik Larsson) och sett dom flera ggr.

Bilder som jag skall jobba med i Photoshop exporterar jag från Lightroom till en speciell mapp, då jag vet att det annars blir problem.

Synkning är kanske fel uttryck. Jag har enbart använt Lightroom för att ta bort och flytta bilder.
Lightroom lägger alla bilder i mappen 2014 under datum. Sedan flyttar jag bilderna till den mapp som jag vill ha dom i, ex v djur landskap, barnbarn mm.
Trots detta så när jag öppnar mappen 2014 i Bridge (eller utforskaren) så ligger det bilder kvar i denna papp som inte hittas i Lightroom. Säkert mitt fel, men vet inte varför.
När du skriver mapp "ex v djur landskap, barnbarn mm"... menar du samlingar?

Jag har enbart använt Lightroom för att ta bort och flytta bilder.
Hej!
I Lightroom har du som nämnts här ovan de två möjligheterna att endera radera informationen om bilden i filen 'Lightroom 5 Catalog.lrcat' eller radera bildfilen helt och hållet från din HDD.
Du kan också exportera bilden och därigenom konvertera fram/skapa en (ny) jpg/tif-fil som du kan placera varhelst du vill.
Att flytta en fil i LR är - vad jag vet - däremot inte möjligt. I varje fall är det inget man gör i ett normalt arbetsflöde.
Flyttar bildfiler gör man väl enklast i Utforskaren eller i program där sådana manövrer går smidigt, ex Bridge. När man gjort det saknar LR information om vad som skett och det är då synkroniseringen är så viktig.

Att flytta en fil i LR är - vad jag vet - däremot inte möjligt. I varje fall är det inget man gör i ett normalt arbetsflöde.
Flyttar bildfiler gör man väl enklast i Utforskaren eller i program där sådana manövrer går smidigt, ex Bridge. När man gjort det saknar LR information om vad som skett och det är då synkroniseringen är så viktig.

Det är just genom att använda LR för att flytta bilder man undviker problem av den typ du beskriver.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto