Annons

Problem med konvertering från raw till jpeg - Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

ceched

Ny medlem
Hej

Jag är ny här på fotosidan och även inom området redigering i raw. Jag har under en längre tid valt att fotografera i både raw+jpeg för att jag tänkt lära mig efterbehandling av bilderna. Nu har jag kommit till den punkten att jag börjat redigera.

Jag använder mig av DPP som medföljde då jag köpte min kamera (canon eos 70D).
När jag öppnat min raw-fil och bearbetat den så som jag vill ha den så stöter jag på ett problem när jag ska spara och konverterar bilden till jpeg. Den blir väldigt oskarp och matt, vad beror det på? Jag vill ju att min jpeg-fil ska se lika skarp och fin ut som min redigerade raw-fil gör.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig att komma fram till vad jag gör för fel. Vet att det finns en mängd andra trådar kring detta men tyvärr så hittar jag ingen lösning på mitt problem.

Tack på förhand!
 
Det finns två saker som kan påverka intrycket av bilden, det ena är uppskärpningen, och det andra är färgrymden du har valt. Om du har valt aRGB och dín skärm visar sRGB, så kan bilden se matt ut.

Sedan är det skärpningen, som alltid måste göras efter den storlek den slutliga bilden ska ha. Om du inte lägger på någon skärpa, så kommer bilden inte att ha samma intryck av skärpa som den jpeg som kameran levererar.

Skärpan kan läggas på på flera olika sätt, men det vanligaste är kanske att man väljer oskarp mask och ett värde för radie som man bestämmer efter bildenś storlek och en mängd som avgör hur mycket skarpare det ska se ut. Processen gör att kanter mellan fält som har olika täthet eller färg blir mer distinkt.

Större bild väljer man större radie för, räknat i antal pixlar. För en webbild kanske man väljer en radie på tre till fem pixlar, medan en större bild kan ha större radie. Radien avgör hur långt ifrån kanten som uppskärpningen verkar, och den skapar en "halo" invid kanten. Man brukar försöka undvika att den ska synas vid normalt betraktningsavstånd.
 
Har DPP de skärpeverktyg som du nämner Urban?

Själv använder jag ju Lightroom och då behöver man inte tänka så mycket på den slutgiltiga bildstorleken, output skärpan hanteras ju "automatisk" av programmet.

När det gäller att bilden blir "matt" så tror jag också att problemet kan vara färgrymderna.

När det gäller skärpan så borde väl Canon DPP "plocka" upp de inställningar som ligger i kameran och ge ungefär samma resultat som kamerans JPG? Det var dock länge sedan jag använde DPP så jag kan vara ute på hal is.
 
Exakt

Jag vet inte vad du råkat ut för. När jag sparar/konverterar från raw till jpg i DPP kan jag inte se skillnad på skärpa och färger om jag efteråt lägger upp bilderna sida vid sida i DPP. Alla inställningar i kameran hänger förstås med till grundinställningarna i DPP, vilket någon annan frågade om. Det är inte så att du jämför hur skärpan ser ut i olika program? T.ex. att du jämför hur raw-bilden ser ut i DPP med hur JPG-bilden ser ut i PS eller windows? I så fall är det fullt normalt eftersom olika program renderar och visar en förminskad bild på lite olika vis. Jämför då hellre skärpan i bildläge-100% så brukar det inte synas någon skillnad. I mitt gamla PS (över 10 år gammalt) så ser allt oskarpt ut förutom i 50% eller 100% - läge.
 
Hej

Jag är ny här på fotosidan och även inom området redigering i raw. Jag har under en längre tid valt att fotografera i både raw+jpeg för att jag tänkt lära mig efterbehandling av bilderna. Nu har jag kommit till den punkten att jag börjat redigera.

Jag använder mig av DPP som medföljde då jag köpte min kamera (canon eos 70D).
När jag öppnat min raw-fil och bearbetat den så som jag vill ha den så stöter jag på ett problem när jag ska spara och konverterar bilden till jpeg. Den blir väldigt oskarp och matt, vad beror det på? Jag vill ju att min jpeg-fil ska se lika skarp och fin ut som min redigerade raw-fil gör.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig att komma fram till vad jag gör för fel. Vet att det finns en mängd andra trådar kring detta men tyvärr så hittar jag ingen lösning på mitt problem.

Tack på förhand!


När man fotar i JPG så sparas det vissa färdiginställda saker, som exempelvis skärpan.
När du fotar i RAW så finns skärpan kvar, men inte inställd. I Lightroom, eller PS finns det en liten spalt som heter Skärpa. Dra upp den så kommer du få tillbaka din skärpa.!

/Robin
 
Nej!

När man fotar i JPG så sparas det vissa färdiginställda saker, som exempelvis skärpan.
När du fotar i RAW så finns skärpan kvar, men inte inställd. I Lightroom, eller PS finns det en liten spalt som heter Skärpa. Dra upp den så kommer du få tillbaka din skärpa.!

/Robin

TS använder DPP som automatiskt lägger på samma inställningar som finns i kameran så hon kan bortse från detta inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.