Annons

Problem med konsert bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Adrian.shields

Aktiv medlem
Tjoo

Har nu varit och fotat på två spelningar på Berns, helt off och Dropkick Murphys, men problemet är följande… hur tusan ska man få någorlunda skarpa/bra bilder.. kör man hög iso (1600) så får man ganska bra slutartider, på bländare 2.8 till 3.5 dock får man grymt kort skärpedjup så missar man de man ska fota (där man vill ha skärpa) med någon centimeter så blir ju bilden helt mongo.

Så hur ska man göra? Köra analog kamera och iso 3200 film och få lite mer skärpedjup men grymt mycket mer brus eller måste man lära sig och sikta bättre så att skärpan hamnar rätt.

Eller ska man sälja sin eos 350D och sin själ och köpa en 1D mark II

De Objektiv jag kört med är 24-70 2.8 och 70-200 2.8

Finns de någon bra lösning ;)

Mvh

Adrian

En anledningen till att ovanstående kombination inte skulle kunna ge helt tillfredsställande bilder är att kameran felfokuserar, ett mycket problem hos Canon.
Som du säger blir skärpedjupet kort under dessa omständigheter.

Hur ser exponeringen ut? Om det bara är ett litet ljust ansikte mot svart bakgrund kan du behöva underexponera 1 - 1,5 steg och får då oxo bättre slutartider.
Vilka slutartider eftersträvar du?

Hej,

Har inga fokuserings problem i övrigt så jag tror inte de är det som är problemet, eftersträvar alla slutartider som inte ger oskarpa ;)

Mvh

Adrian

Även om det inte är så kul får man ibland ta till en upplättningsblixt. För det mesta kör jag utan, men den tidning jag mest levererar konsertbilder till föredrar att bilderna är tydliga så "man kan se ansiktsuttrycket". Andra gånger accepteras bilder utan blixt om bara ljuset är vackert.

Kornet, eller bruset rättare sagt struntar jag i om bilden visar en bra situation, men hyfsad skärpa vill jag ha, så jag förstår att du är frustrerad. Jag sitter förresten och scannar gamla neg från "filmtiden" körda på 1600 o 3200. Ingen direkt hit precis om man är "bruskänslig" eller retar sig på för korniga bilder

Men tillbaks till din mer konkreta fråga! Har plåtat konserter med 10D, 300D, 20D och använt "piratobjektiv" många gånger. Typ Tamron 28-75/2.8 XR Di. Annars har jag precis de gluggar du har. En 350D klarar fokuseringen bättre än en 300D och helt iklass med en 10D. Så jag tror inte problemet ligger där. Jag har annars oxå 28-70/2.8 o 70-200/2.8 och där ligger absolut inte felet, anser jag.

Däremot tror jag inte svaret ligger i en 1DMkII. Jag skickade nyligen min till Intervison p g a att kameran "bakfokuserar". Speciellt märkbart med lite längre brännvider typ 70mm o uppåt.

Däremot vet jag inte om en 350D brusar mer än en 20D. Testade en 350D när den kom och tyckte den var bra, bortsett från att den kändes för liten i handen. Körde inga högre isovärden än 800 på den och såg ingen direkt skillnad på den och min 20D so far.

Däremot kan en 1DMkII lämna lågt brus vid 1600, där den är otroligt bra, men skillnaden mot en 20D (bortsett från cropfaktorn 1.3x) i brus är inte så stor. Däremot är sökaren oerhört mycket skarpare och man fokuserar ganska lätt manuellt med den även vid svåra ljusförhållanden. Och när jag plåtar i befintligt ljus fokuserar jag ofta manuellt på konserter. Och visst! Då är en 1DMkII bättre och visst har den lite snabbare AF.
(men AF på mitt ex måste justeras och det är faktiskt som Andreas skriver att Canons kameror ofta felfokuserar).

Så, sorry! Mitt tips är att i stort sett samma:
Testa på största bländaröppning typ f 2.8 och plåta ett mindre föremål (typ en liten skylt med text på) från ett avstånd på 4-5 meter. Använd gärna lägre iso när du gör det och se till att det finns något mindre föremål både bakom och framför det föremål du ställer skärpan på. Granska sedan om något av de andra föremålen förefaller skarpare än det du fokuserat på.
Om det då finns tendenser till framfokus eller bakfokus, testa med ett annat objektiv och se om resultatet blir detsamma där. Blir det annorlunda kan det vara objektivet som felfokuserar (mycket vanligt på 24-70/2.8 L usm tyvärr).

Om du vill kan du maila mig så kan jag skicka ett par bilder på hur resultaten såg ut med min 1DMkII som felfokuserar. Inga stora filer, men det syns tydligt. Tror ändå du måste börja där. Själv har jag nämligen aldrig upplevt min 1DMkII som oskarp direkt. MEN det var den och många av mina konsertbilder är tagna med den och jag upplevde något liknande som du beskriver.

Men är du bombsäker på att dina prylar inte behöver justeras så är inte jag man att svara på din fråga förrän jag vet det. Finns mycket som kan småjävlas i en dslr. För att inte tala om chipen i optikerna.

Hoppas det löser sig/Mvh LA

Senast ändrad:
Jag var oxo säker på att min kamera var riktig och att ett av mina objektiv var fel. ÅF hittade inget fel på objektivet, men efter justering av huset blev allt grymt bra. Vad jag vill säga är att det inte alltid är så lätt att mäta och veta själv och att man gärna drar felaktiga slutsatser.

Hej,

Grejen är att första spelningen dkm körde jag 350D och 60mm nu körde jag Eos1 och 24-70 men får samma resultat tycker jag... men men får testa lite mer.. tänkte jag skulle prova en 3200 film.

På nedan länk kan se ser hur bilderna blev.. eos-1 och 24-70 + 1600 film scannanade av odenlab.

http://idoru.ath.cx/elvis/helt off/

Mvh

Adrian

Dez skrev:
Jag var oxo säker på att min kamera var riktig och att ett av mina objektiv var fel. ÅF hittade inget fel på objektivet, men efter justering av huset blev allt grymt bra. Vad jag vill säga är att det inte alltid är så lätt att mäta och veta själv och att man gärna drar felaktiga slutsatser.

Håller med! Jag skrev i princip samma sak, men jag ordbajsade mer än du. Var det Af som justerades på din kamera, eller något annat?
Var det dyrt?

Adrian.shields skrev:
Hej,

Grejen är att första spelningen dkm körde jag 350D och 60mm nu körde jag Eos1 och 24-70 men får samma resultat tycker jag... men men får testa lite mer.. tänkte jag skulle prova en 3200 film.

På nedan länk kan se ser hur bilderna blev.. eos-1 och 24-70 + 1600 film scannanade av odenlab.

http://idoru.ath.cx/elvis/helt off/

Mvh

Adrian

Kollade bild 1 och bild 4. Faktiskt svårt att avgöra något. När de är så små på skärmen är det svårt att se. Scannade neg brukar se ut så. Jag hittar ingen katastrof i skärpan! Däremot blir ju kontrasten hårdare ju mer man pressar filmen.
Kolla på min sida här på FS under Rockbilder så kan du ju jämföra. De flesta är tagna med full öppning eller däromkring. Tror inte du kommer att tycka att dina bilder ser f-n ut jämfört med mina/hälsn LA

Hej,

Jag kom på en eventuell lösning på problemet =) om jag står närmare scenen så får jag ju mer ljus och längre slutartider. Alla de bilder jag har tagit är ju på ganska långt avstånd från scenen.

Mvh

Adrian

Jag har provat att fotografera lite konsert förut och kröp omkring i "diket" mellan kravallstaketen och scenen.

Jag fotograferade t ex Nationalteatern på studentkåren i Västerås. Det var nog min andra konsertfoto-session i mitt liv.

Så här blev reslutatet

Utrustningen var en EOS 350D, Tokina 12-24 f/4, Speedlight 420 EX med omnibounce. Tror jag använde ISO 800 genomgående.

Adrian.shields skrev:
Hej,

Jag kom på en eventuell lösning på problemet =) om jag står närmare scenen så får jag ju mer ljus och längre slutartider. Alla de bilder jag har tagit är ju på ganska långt avstånd från scenen.

Mvh

Adrian

Nja, mer defintligt ljus får du inte, ljuset är ju detsamma på scen var du än står. Det beror på hur du mäter ljuset, om du står långt borta och matrixmäter t.ex. då får du ju med väldigt mycket svart omkring och då visar ljusmätaren att det är väldigt mörkt. Men stå gärna närmare scen, ger mer känsla och du kan experimentera mer med vinklar osv. Jag brukar ofta spotmäta på ansiktena när dom är någorlunda bra belysta så får man en uppfattning om hur bra/dåligt ljuset är. Eller ta några testbilder och kolla histogrammet.

toidoi skrev:
nice tycker jag! 24-70 2.8 och 70-200 2.8 är inte det dyra objektiv?

Jo dessvärre! 24-70/2.8 L c:a 13000 och 70-200/2.8 is usm c:a 20000 kr (finns billigare utan is). Men de här optikerna ger valuta för pengarna.

Å andra sidan kan man skaffa en 28-75/2.8 Tamron för en tredjedel av priset och få i princip samma optiska resultat (fast man förlorar lite vidvinkel).

har också börjat ta konsertbilder.

har dock bara ett objektiv som duger till detta: 50/1.8 , så man tröttnar på snittet snart.

men kör helt på slutarprio vid 1/50 sek o iso 1600. ger grymma bilder

Jag tycker 50 mm är väldigt funktionellt, utsnittet får man anpassa till tillfället. Byter jag så blir det till 85 mm, jag gillar intima bilder. I få fall går jag ner till 28 mm, men 50 mm är enligt mitt tycke mycket funktionellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar