Även om det inte är så kul får man ibland ta till en upplättningsblixt. För det mesta kör jag utan, men den tidning jag mest levererar konsertbilder till föredrar att bilderna är tydliga så "man kan se ansiktsuttrycket". Andra gånger accepteras bilder utan blixt om bara ljuset är vackert.
Kornet, eller bruset rättare sagt struntar jag i om bilden visar en bra situation, men hyfsad skärpa vill jag ha, så jag förstår att du är frustrerad. Jag sitter förresten och scannar gamla neg från "filmtiden" körda på 1600 o 3200. Ingen direkt hit precis om man är "bruskänslig" eller retar sig på för korniga bilder
Men tillbaks till din mer konkreta fråga! Har plåtat konserter med 10D, 300D, 20D och använt "piratobjektiv" många gånger. Typ Tamron 28-75/2.8 XR Di. Annars har jag precis de gluggar du har. En 350D klarar fokuseringen bättre än en 300D och helt iklass med en 10D. Så jag tror inte problemet ligger där. Jag har annars oxå 28-70/2.8 o 70-200/2.8 och där ligger absolut inte felet, anser jag.
Däremot tror jag inte svaret ligger i en 1DMkII. Jag skickade nyligen min till Intervison p g a att kameran "bakfokuserar". Speciellt märkbart med lite längre brännvider typ 70mm o uppåt.
Däremot vet jag inte om en 350D brusar mer än en 20D. Testade en 350D när den kom och tyckte den var bra, bortsett från att den kändes för liten i handen. Körde inga högre isovärden än 800 på den och såg ingen direkt skillnad på den och min 20D so far.
Däremot kan en 1DMkII lämna lågt brus vid 1600, där den är otroligt bra, men skillnaden mot en 20D (bortsett från cropfaktorn 1.3x) i brus är inte så stor. Däremot är sökaren oerhört mycket skarpare och man fokuserar ganska lätt manuellt med den även vid svåra ljusförhållanden. Och när jag plåtar i befintligt ljus fokuserar jag ofta manuellt på konserter. Och visst! Då är en 1DMkII bättre och visst har den lite snabbare AF.
(men AF på mitt ex måste justeras och det är faktiskt som Andreas skriver att Canons kameror ofta felfokuserar).
Så, sorry! Mitt tips är att i stort sett samma:
Testa på största bländaröppning typ f 2.8 och plåta ett mindre föremål (typ en liten skylt med text på) från ett avstånd på 4-5 meter. Använd gärna lägre iso när du gör det och se till att det finns något mindre föremål både bakom och framför det föremål du ställer skärpan på. Granska sedan om något av de andra föremålen förefaller skarpare än det du fokuserat på.
Om det då finns tendenser till framfokus eller bakfokus, testa med ett annat objektiv och se om resultatet blir detsamma där. Blir det annorlunda kan det vara objektivet som felfokuserar (mycket vanligt på 24-70/2.8 L usm tyvärr).
Om du vill kan du maila mig så kan jag skicka ett par bilder på hur resultaten såg ut med min 1DMkII som felfokuserar. Inga stora filer, men det syns tydligt. Tror ändå du måste börja där. Själv har jag nämligen aldrig upplevt min 1DMkII som oskarp direkt. MEN det var den och många av mina konsertbilder är tagna med den och jag upplevde något liknande som du beskriver.
Men är du bombsäker på att dina prylar inte behöver justeras så är inte jag man att svara på din fråga förrän jag vet det. Finns mycket som kan småjävlas i en dslr. För att inte tala om chipen i optikerna.
Hoppas det löser sig/Mvh LA