Annons

Problem med kalibrering och framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bellas

Medlem
Hejsan!

Jag får inte alls rätt på det här med kalibrering av skärm och utskriftsprofiler. Jag har inte alls bra koll på detta utan dum som jag är har jag tidigare överlåtit detta till någon annan, som tyvärr inte finns till hjälp längre. Så här står jag och har noll koll på läget.

Då jag till största del levererar mina bilder digitalt till kunder är det extra viktigt att bilderna ser bra ut även vid utskrift. Men som det är nu får alla bilder en helt annan färgskala när de framkallas. Har en spyder 4 som kalibrator och enligt den stämmer sRGBn till 97% jämfört med andra skärmar, vilket jag antar är bra. Men adobeRGBn stämmer endast till 77%. Borde inte den med ligga närmre 100% för att jag ska få likvärdiga utskrifter? Eller detta har kanske inte någon relevans överhuvudtaget?

Har crimsons icc-profil att jämföra med i PS, och redan där syns det väldigt stor skillnad på bilden jag arbetar med. Jag vill ju inte bara redigera så att bilden ska se bra ut då den framkallas, utan jag vill att den ska stämma överens med det jag ser och presenterar på datorn. Men jag vet inte hur jag ska lyckas med det.

Snälla hjälp mig förstå vad det är jag gör för fel.

Vänligen
Bella
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.