Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med IR

Produkter
(logga in för att koppla)

starfinder

Medlem
Hejhej,

köpte ett Hoya 58mm IR filter som släpper igenom 760nm till min 300D idag. Jag gick ut och fotade i ett par timmar och när jag sedan kollar på bilderna jag tagit så finns på varje bild en jobbig ring i mitten, och det var lite jobbigt vet någon hur jag får bort den?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    9.4 KB · Visningar: 780
Testa att täcka för sökaren under längre exponeringar. Om inte det hjälper så är det objektivets fel. Byt till ett annat objektiv.

Det finns lite olika teorier om vad som orsakar denna "hot spot". Det finns också listor ute på nätet om vilka objektiv som ger fläcken.

Det är så märkligt för efterssom jag inte kan fokusera i sökaren (efterssom filtret är för mörkt) så ställer jag skärpan först, sen skruvar på filtret men alla bilder blir oskarpa endå? Är helt säker på att bilden skulle vart skarp utan filtret så det är inte det att jag råkar få oskärpa när jag vrider på filtret. Tänkte först att det var vinden som fick träden att röra sig så det blev oskarpt, men när jag testade inomhus där allt var still så blev endå så endå. någon som känner till porblemet?

starfinder skrev:
Det är så märkligt för efterssom jag inte kan fokusera i sökaren (efterssom filtret är för mörkt) så ställer jag skärpan först, sen skruvar på filtret men alla bilder blir oskarpa endå? Är helt säker på att bilden skulle vart skarp utan filtret så det är inte det att jag råkar få oskärpa när jag vrider på filtret. Tänkte först att det var vinden som fick träden att röra sig så det blev oskarpt, men när jag testade inomhus där allt var still så blev endå så endå. någon som känner till porblemet?
Olika våglängder bryts på olika sätt i en lins därför kommer fokus hamna lite off. En del objektiv har en liten röd prick vid fokusskalan som man kan använda för att fokusera med. Många nyare objektiv saknar dock den.

Hej tack för svar!

Vad menar du med fokusskalan?`Jag har en röd prick i mitten av sökaren och det är i fokus när det "piper till".

Det ska ändå inte skilja jättemycket om du fokuserat på oändligt. Defekt filter kanske.

edit: Det är inte så att du fokuserar om objektivet omedvetet när du skruvar på filtret? Vissa billigare objektiv kan vara väldigt fladdriga. Mitt EF-S 18-55 var sån.

Jag hade samma problem. Det var visserligen en Minolta A1. När man fotograferade med IR-filter uppstod det en ljus fläck i mitten av bilden.
Se bifogad bild.
Det visade sig att det berodde på det irfilter som sitter monterat i kameran, framför sensorn. Det var på extra starkt just i mitten. Man kan väl modifiera kameran genom att plocka bort just det filter. Men då fungerar den inte att så bra att ta vanliga bilder med.

Mvh Pelle

Bilagor

• ir2.jpg
    ir2.jpg
    37.1 KB · Visningar: 667
ahaa..men gu vad jobbigt, är det kört att fota ir med min 300d då om jag inte plockar bort filtret? Hur gör du nu Pelle för att få till bilderna?

jonne: kan kanske vara så är nästan säker på att det är något annat.

tack för alla svar!

Jag försökte att klona ett tag, men gav ganska snabbt upp. Jag köpte till slut en Nikon D50. Den funkar att ta IR-bilder med. Jag har nu en D200. Men den har så starkt filter att slutar tiderna blir sjukt långa. Det är så hopplöst med D200:an att jag lagt mitt hoya ir-filter på hyllan.
Mvh Pelle

Jag tycker det ser ut som en typisk hotspot från / i objektivet (jfr. Björn Rörslett) och inget som har med kamerans IR-filter att göra.

starfinder skrev:
Hej tack för svar!

Vad menar du med fokusskalan?`Jag har en röd prick i mitten av sökaren och det är i fokus när det "piper till".
Sitter ofta på objektivet nära fästet. Det är en liten skala som visar på vilket avstånd man har fokuserat och hur stort skärpedjupet är på ett par olika bländavärden. Det är inte alla objektiv som har den dock och det är mycket möjligt att det heter något annat egentligen.

starfinder skrev:
ahaa..men gu vad jobbigt, är det kört att fota ir med min 300d då om jag inte plockar bort filtret?

Absolut inte. Testa ett annat objektiv. Jag började själv med en 300D. På just 300D beror fläcken inte på IR-cutfiltret framför sensorn, utan snarare på objektivets ytbehandling eller nåt. Teorierna är många, men fläcken finns inte med alla objektiv.

IR med 300D: ett två tre fyra fem

objektivet

Skulle också vilja påstå att problemet ligger i objektivet.

Tex på på nikons 50mm 1,8 och tokina 12-24 så får man hotspot.

Testade med D80 och D70.

Samma sak fast så olika kameror, D80 är inte alls bra (samma filter som D200 antagligen).
D70 är bra till IR.

Men båda får hotspots med dessa objektiv, så testa som sagt med andra gluggar och lycka till.

Objektivet!!
Jag hade exakt samma problem med min 300D och kitobjektivet, däremot fungerade det alldeles utmärkt med 300D och Canons fasta 50/1.8.

Vet inte om det beror på att frontlinsen på kitobjektivet sitter väldigt långt ut (dvs nära filtret). Fick känslan av att linsen nästan låg emot filtret, det kan inte vara många millimeter som skiljer.

Senast ändrad:
oooh tack så hemskt mycket för svar! Nu är jag glad igen, ska låna några gluggar av morfar och testa med en gång, återkommer med resultat!

Hej!

Jag har fortfarande problem med mina ir bilder och måste veta hur man ställer in vitbalansen rätt, någon som vet?

mvh Simon

starfinder skrev:
Hej!

Jag har fortfarande problem med mina ir bilder och måste veta hur man ställer in vitbalansen rätt, någon som vet?

mvh Simon

rent teoretiskt eftersom jag inte har testat, men borde funka.
Ta en bild på ngt grönt, gräs trädkrona eller ngt. Sen ställer du in WB'n efter den (PRE - välj den bilden)

berätta gärna hur det går.

Blir samtidigt lite orolig. Är även jag sjukt sugen på IR, men då med D80/200 o tokina 12-24. Blir sjukt less på att den är listad att ge hot-spots. Får kanske ge mig i kast med att hitta ngn gammal glugg som funkar, men palla att köpa bara för det :S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar