Annons

Problem med IR

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, tacktack för svar.

Jo jag fick reda på hur jag skulle göra förut och att ställa in egen vitbalans efter någon grönt fungerade. Har också köpt nytt sigma objektiv som inte ger hotspot, så nu funkar allt om set ska!!

Goro skrev:
rent teoretiskt eftersom jag inte har testat, men borde funka.
Ta en bild på ngt grönt, gräs trädkrona eller ngt. Sen ställer du in WB'n efter den (PRE - välj den bilden)

berätta gärna hur det går.

Blir samtidigt lite orolig. Är även jag sjukt sugen på IR, men då med D80/200 o tokina 12-24. Blir sjukt less på att den är listad att ge hot-spots. Får kanske ge mig i kast med att hitta ngn gammal glugg som funkar, men palla att köpa bara för det :S
Blir inte vitbalansen fortfarnade felpåverkad om man ställer in WB på något grönt när man fotograferar IR?

När jag testade detta blev vitbalansen alldeles för röd och ändrade det i efterhand.

Ang orginalproblemet så uppstår IR hotspot pga objektivet, hotmirrorn i kameran eller bländaren. Men i dettafallet verkar ni kommit fram till att det är objektivet.

Bilden:
Den översta är inställd efter grönt gräs som referens, och den andra är auto WB.

Bilagor

• ir 2.jpg
    ir 2.jpg
    52.7 KB · Visningar: 166
Jag har ett problem. Jag har fått tag på en väldigt billig 350D och har tänkt att bygga om den till en IR kamera genom att ta bort hotmirrorn och ersätta den med ett IR filter. Men då vet jag inte vilket filter.

Jag har hittat ett "dagsljusfilter" på elfa, som släpper igenom 760 nm och uppåt, men är det för mycket som den blockar då kamerorna bara regagerar på NIR. Om man jämför med wrattenfilretna så 89B 720nm och uppåt. Fast jag har sett att hoyas billiga R72 har 760nm...

pandapod skrev:
Blir inte vitbalansen fortfarnade felpåverkad om man ställer in WB på något grönt när man fotograferar IR?

När jag testade detta blev vitbalansen alldeles för röd och ändrade det i efterhand.

Jo, om man inte har filtret på när man tar kortet.

För korrekt wb: PRE på nåt grönt med filtret monterat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar