Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med "iPhoto"

Produkter
(logga in för att koppla)

L A Granis

Aktiv medlem
Använder ”iPhoto” på min ”iMac” vilket alltid funkat bra, men på senaste tid har jag fått problem med vissa bilder som exporterats från detta program efter behandling. Dom går inte att läsa, och måste därmed ”göras om” en gång till iPhoto (jag sparar alltså bilden i ”iPhoto” till jag sett att det funkar). Och då funkar det. Detta gäller såväl till mig av andra mejlade jpeg-bilder som bilder jag tagit själv som RAW och tagit ”direkt” från min D700. Detta hade aldrig hänt förut, och jag har ej uppdaterat nåt elelr gjort några andra ändringar i datorn nyligen. Det verkar också beröra en av flera bilder vid varje tillfälle, och jag har inte hittat någon ”gemensam nämnare” i vad jag gjort med just dessa bilder. Nån som har råkat ut för nåt liknande?
 
Använder ”iPhoto” på min ”iMac” vilket alltid funkat bra, men på senaste tid har jag fått problem med vissa bilder som exporterats från detta program efter behandling. Dom går inte att läsa, och måste därmed ”göras om” en gång till iPhoto (jag sparar alltså bilden i ”iPhoto” till jag sett att det funkar). Och då funkar det. Detta gäller såväl till mig av andra mejlade jpeg-bilder som bilder jag tagit själv som RAW och tagit ”direkt” från min D700. Detta hade aldrig hänt förut, och jag har ej uppdaterat nåt elelr gjort några andra ändringar i datorn nyligen. Det verkar också beröra en av flera bilder vid varje tillfälle, och jag har inte hittat någon ”gemensam nämnare” i vad jag gjort med just dessa bilder. Nån som har råkat ut för nåt liknande?

Jag skulle börja med att reparera skivbehörigheter på datorn (Om du inte vet hur man gör: Starta programmet Skivverktyg som finns mappen Program/Verktygsprogram, markera din hårddisk i vänstra kolumnen och klicka "Reparera skivbehörigheter".
Om inte det hjälper skulle jag testa att reparera iPhoto-biblioteket. Stäng av iPhoto och starta det igen medan du håller ned knapparna Cmd och Alt. Då får du upp en dialogruta med några alternativ. Börja med alternativet "Undersök och reparera filbehörigheter i iPhoto" (eller nåt liknande) och ta även med alternativet "Återvinn oanvänt hårddiskutrymme" när du ändå håller på.

Något av dessa borde lösa problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.