ANNONS
Annons

Problem med inställningar (350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

joannisch

Medlem
Den här frågan är å min väns vägnar.

Han har en 350D och väldigt lite kamerakunskap ;)

Han har två vita hundar som är hans favoritobjekt, men han har stora problem med bilderna. Bilderna blir, i hans ord "antingen mörka och suddiga eller med jättestark blixt". Jag antar att detta är något förinställt då jag själv inte pillat med kameran. Ett annat av hans problem är att hundarna, i mörka omgivningar ofta blir som vita utfrätta fläckar, man ser inga detaljer på dom eller någonting. Färgerna på omgivningarna blir inte speciellt snygga heller utan mest dassiga. Blir kameran förvirrad av att hundarna är så ljusa så att det blir något fel på kontrasten, eller är det exponeringen som är boven?

Min fråga är alltså:
Är det någon som skulle kunna ge oss tips på vad han ska ställa in sin kamera på för att få ljusa och klara bilder (utan blixt) men ändå skarpa även vid rörelse, och att det vita hundarna inte blir utfrätta?
Tala gärna på amatörsspråk eftersom jag har en mycket mindre avancerad kamera än 350D och därför kanske inte förstår alla termer.
Berätta även gärna exakt vilka menyer man går in i och dylikt för att ändra inställningarna.

Väldigt tacksam för svar!
Mvh/ Joanna

Nu är det absolut inte min mening att vara en besserwisser. Men svaret är väldigt enkelt; Köp en bok om hur en systemkamera fungerar. Det här är väldigt basic kunskap. Det vinner din kompis garanterar på i längden.

Och som du skriver... Beroende på var kameran mäter så blir resultatet olika. Mäter kameran på den mörka bakgrunden blir hundarna överexponerade. Mäter den på hundarna blir bakgrunden underexponerad.

Marcus:
Du låter absolut inte som en besservisser, jag håller med dig fullkomligt.. Men hade han varit en sådan som ville läsa till sig kunskap så hade inte jag suttit här och bett om hjälp. ;)
Han är rätt lat :D

Det var därför jag undrade ifall det fanns några genvägar eller lyckade basic generella inställningar man kunde göra.

Lite som att lära mormor att ringa från mobilen, men inget annat, om ni förstår hur jag menar?

Senast ändrad:
Orkar han..........

joannisch skrev:
Marcus:
Du låter absolut inte som en besservisser, jag håller med dig fullkomligt.. Men hade han varit en sådan som ville läsa till sig kunskap så hade inte jag suttit här och bett om hjälp. ;)
Han är rätt lat :D

Det var därför jag undrade ifall det fanns några genvägar eller lyckade basic generella inställningar man kunde göra.

Lite som att lära mormor att ringa från mobilen, men inget annat, om ni förstår hur jag menar?
.......att lesa en hel avhandling här då????????
Undrar Erik J

Säg åt polaren att köpa en kompaktkamera. Han lär inte få ut mycket av sin systemkamera med den attityden.

Mormor kan väl hålla sig till en sladdansluten backelittelefon?! :p

joannisch skrev:
Den här frågan är å min väns vägnar.

Bilderna blir, i hans ord "antingen mörka och suddiga eller med jättestark blixt". Jag antar att detta är något förinställt då jag själv inte pillat med kameran. Ett annat av hans problem är att hundarna, i mörka omgivningar ofta blir som vita utfrätta fläckar, man ser inga detaljer på dom eller någonting. Färgerna på omgivningarna blir inte speciellt snygga heller utan mest dassiga.

Ta ut vovvarna i dagsljuset, så ordnar det sig säkert. Ställ in kameran på något jätteautomatiskt, kanske portättbilden på ratten till höger? Själv är jag Nikonanvändare och känner inte till Canon.

Prova att ta några bilder på något stillastående till att börja med. Om det inte gör saken bättre, gå tillbaka med kameran och be att få byta till en enklare kamera.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar