- Hänger inte med. Klarna mailar dig sin faktura. Vad hade du önskat?
- Vårt Mail går ut samtidigt ser ut som bifogat med info och länkar.
Klarna mailade inte mig någon faktura på första köpet då de ju fick problem med den hanteringen som jag ju berättat. Deras system bombade ju när jag ej signerade med mobilt bak-ID. Det enda de gjorde var att skicka ett kravbrev med snigelpost när de trodde att jag inte betalat.
Jag skulle vilja som jag redan påpekat att man kunde välja vilken typ av Bank-ID jag vill använda. Det kan man på de alla ställen jag frekventerar av ekonomiska skäl. För mig och oss i vår familj är det inte mer praktiskt att använda mobilt bank-ID då vi ju alla använder samma stationära dator och har ID:n för fler än en i den. Telefoner är personliga men vår stationära är inte det.
Om jag haft den servicen hade detta aldrig hänt. Nu stängdes den transaktionen ner innan den kunde signeras. När någon avslutar innan transaktionen genomförts korrekt så ska deras system INTE betrakta den transaktionen som OK och fortsätta processen och det gjorde det nog inte heller men sedan vidtog förmodligen manuell hantering. Jag fick dessutom aldrig någon faktura på det första försöket utan som sagt bara ett kravbrev en månad senare.
Vid sidan av detta så funkade ju inte den onödigt krångliga mailfunktion som jag blev anvisad för att styrka min betalning trots upprepade försök. Det var ju därför jag var tvungen att få en vanlig mailadress direkt från Isabellan jag pratade med på Klarna. Deras andra lösning går via en webbsida som alltså inte gick att nå då den kraschade. Tyckte de gjort det lite onödigt svårt för sig.
För mig är detta utagerat nu och jag fick följande meddelande idag från Klarna igår:
"Hej Sten-Åke!
Tack för ett ytterst detaljrikt mejl!
Betalning på belopp: 220,00 SEK står registrerad hos oss datum: 2019-10-17, genomförd via kort. Denna avser alltså uppdaterat medlemsskap hos "Fotosidan.se", och allting står rätt till här!
Vad beträffar faktura: 51 9102 0260 1296 1281 - vilken erhållen påminnelse avser - är denna borttagen av "Fotosidan.se" vid datum: 2019-11-06. Du behöver på så vis ej oroa dig över något betalningskrav från oss!
Sammantaget är betalning mottagen, medlemsskap uppdaterat samt felaktig faktura borttagen - ärendet kan därmed betraktas som löst!
Avslutningsvis uppskattar vi den feedback du berört i tidigare mejl, vilken kommer tas vidare internt hos oss på Klarna för att utreda- och förbättra våra tjänster.
Vid framtida frågor eller funderingar är ni välkommen att återkomma till oss. För snabbast hantering nås kundtjänst på tel: 08-120 120 10 samt i vår chatt, vilken är öppen 24/7."
Som ni kanske kan läsa så har Klarna tagit till sig av den info jag givit mig och de kommer att "utreda och förbättra" sina tjänster. Med det är jag nöjd och förhoppningsvis så funkar det bättre om ett år då jag ska betala igen. Förhoppningsvis inför de ny logik och nya rutiner där de INTE släpper igenom transaktioner som faktiskt INTE är signerade.
I övrigt håller jag med Per i detta:
"Jag tycker att Klarna borde gå över till e-faktura för att eliminera risken att skicka påminnelser till folk som inte har fått den primära fakturan. Här kan Fotosidan hjälpa till genom att, som kund till Klarna, tala om att e-faktura är bättre för Fotosidans kunder."
En annan fördel för mig som kund är att även Klarnas e-fakturor då skulle dyka upp i min bankapplikation som alla andra som redan hanteras den vägen. Enhetlighet i processer minskar riskerna för strul.