Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med focus (300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte visa fenomenet med oskarpa resp skarpa bilder som jag stött på med min 300D. Bilderna är tagna några sekunder efter varandra. Skillnaden är att den ena är något mer zoomad.

Dessa bilder är inte de bästa, men det ger en fingervisning om problemet. Den oskarpa bilden tycks inte ha skärpa någonstans, trots att kameran indikerat det. På båda bilderna fokuserade jag på texten på huset.

http://choosan.servehttp.com/

/Thomas
 
Fokusproblem

Använde du AF eller manuell fokus, är det någon skillnad på hur du eller kameran fokuserade mellan de två bilderna?
Kan du t.ex utesluta skakningsoskärpa?
Och till sist har du studerat fokuspunkterna i "File viewer utility"?
 
Har en 10 D och nog får jag lägga på USM på alla bilder för att de skall bli perfekta. Verkar va standard på de flesta utav de digitala tycker jag de verkar som.
 
AF på bägge bilderna. Fokuseringspunkt var den mittersta (lyste rött och fint :) Skakningsoskärpa tror jag inte (slutartid 1/125 och stöd mot ett träd) men helt säker kan jag ju inte vara tyvärr.

Det som är sorgligt är att detta bara var ett exempel. Det har hänt flera gånger tidigare, vilket borde eliminera en del felkällor hos mig...Kanske :)

/Thomas
 
Antingen så gör man det i ett bildbehandligsprogram, eller så ställer man in kameran på "skärpa +2" oftast ger det bättre resultat att göra det i ett bildbehandlingsprogram.
 
Thomas Höglund skrev:
Skillnaden är att den ena är något mer zoomad.


http://choosan.servehttp.com/

/Thomas

Det är lite svårt att utvärdera skillnaden i skärpa mellan bilderna eftersom den inzoomade bilden dels av naturliga skäl upplevs detaljrikare och dels att den är större på skärmen och därmed upplevs skarpare. Det verkar inte som skärpeplanet ligger fel trots allt.

Ibland undrar jag om vi har skapat ett problem som egentligen inte är så stort utan mer handlar om handhavande?

Finns det fler fotografer som har haft problem med fokus efter in- eller utzoomning?
 
Thomas Höglund skrev:
Skakningsoskärpa tror jag inte (slutartid 1/125 och stöd mot ett träd) men helt säker kan jag ju inte vara tyvärr.

/Thomas

Nej. Du kan inte utesluta skakning på 1/125, tvärtom. Vid lång brännvid (utzoom) så förstoras skaknings oskärpa och gör sig direkt påmind.
 
Nu är jag väldigt oerfaren i Photoshop (7) så vart ändrar man det? hur hittar man det?

Sedan har jag varit på ett labb och lämnat in några bilder och jag känner dom ganska väl och dom sa att det med 10D så gav den en lite rödagtig ton på bilderna vet ni hur man kompencerar det??

Nu kör jag på RGB förgskalan
 
Visst skulle det kunna vara jag som vart darrig på handen... Men, jag har aldrig upplevt det så ofta som nu i så fall?

By the way, som en liten kul jämförelse knäppte jag precis några kort med den gamla Olympusen samt min 300D. Bilderna finns att beskåda på: http://choosan.servehttp.com

Det lustiga är att Olympusen klarar sig utan blixt för alla foton. Dock tvingade jag den att använda blix på en del foton pga jämförelsen...

Filnamnen tolkas så här:
B = Blixt
UB = Utan Blixt

Alla bilder är tagna i kamrornas automatlägen. Bilderna är bara beskurna för storlekens skull.

Personligen tycker jag 2megapixel Olympusen med flera år på nacken klarar sig hyffsat :)

/Thomas
 
Jo, sorry...

Hur har det gått för er andra som haft skärpeproblem? Har de lösts sig = att ni blivit bättre på att hantera kameran alt. lämnat in den för service, eller kvarstår problemen?

Vad har ni för Firmware? Jag har version 1.0.2 Jag kommer inte ihåg vart jag läst det, men det fanns folk som trodde det kunde ha inverkan(?)

/Thomas
 
121an skrev:
Nu är jag väldigt oerfaren i Photoshop (7) så vart ändrar man det? hur hittar man det?

Sedan har jag varit på ett labb och lämnat in några bilder och jag känner dom ganska väl och dom sa att det med 10D så gav den en lite rödagtig ton på bilderna vet ni hur man kompencerar det??

Nu kör jag på RGB förgskalan

Det finns trådar här på fotosidan om USM -UnSharp Mask -oskarp mask och om hantering av färgstick.

Du hittar oskarp mask under "filter" i Photoshop, hjälpen i shopen är fantastisk bra!

Du bör även köra programmet Adobe Gamma (följer med shopen) som kalibrerar din datorskärma så att du får rätt färgåtergivning i dina bilder.
 
Precis samma

Jag var kanske den som först började gnälla om det här problemet med att kameran indikerar, precis som Thomas skriver, skärpa och ändå saknas det överallt i bilden. För mig händer det främst i ett visst zoomläge (jag har skrivit tidigare ungefär vid vilket läge). Jag har ju lyckats ta bilder med skakningsoskärpa också, hehe, men jag kan garantera att det inte är det enda problemet!

Jag känner igen problemet precis så som Thomas beskriver det och jag törs gissa att det inte är skakningsoskärpa som är anledningen till hans oskarpa bilder. Jag har tyvärr varit för upptagen för att hinna gnälla i butiken mer än en gång (och då fick jag ett nytt objektiv som inte löste problemen).

Jag tror inte att det finns någon nyare firmware än 1.0.2 än, det är emellertid den som jag också har.
 
Thomas: Firmware 1.0.2 är den som alla 300D just nu levereras med. Du kan se det i kameran genom att trycka Menu i grundläge och välja verktyg2.

Vem sa att det kunde ha med denna att göra? Sa dom även var och hur du dkulle få tag på en annan? Tvivlar på att det kommit en ny till just 300D än.

Personligen med detta "problem" du har med din kamera kan jag inte säga att jag har med min...alltid.. Ju mera jag fotar med den ju skarpare blir bilderna.
Har dock märkt att jag nu får ännu skarpare bilder med ett annat objektiv.

Pratar ni enbart om medföljande 18-55 eller är det med alla objektiv?
 
Jag tror det var på en amerikansk site jag läste om Firmware. Tydligen levererades de första med 1.0.0 för att sedan raskt uppdateras till 1.0.1 Nu verkar dock de flesta ha version 1.0.2(?)

Firmware kan laddas ner från http://www.canon.co.jp/Imaging/BeBit-e.html Det verkar dock inte som om det finns något nyare än 1.0.2...

Jag vet inte hur ni brukar göra med fokuseringspunkterna, men jag upptäckte ikväll att trots att kameran är fixerad stumt (typ skruvstäd :) och likaså motivet, kan kameran välja olika fokuseringspunkter när man trycker ner avtryckaren till hälften upprepade gånger. Detta fast inga yttre påverkningar har tillförts eller förändrats på något sätt.

Upplever ni samma fenomen? Kan det vara så att vissa kameror har problem att välja fokuspunkter och därför helt stokastiskt levererar en del oskarpa bilder?

Jag har nu bara en fokuspunkt aktiverad och tänker testa med det några dagar för att se om problemen försvinner...

/Thomas

Ps. jag har bara testat med det medföljande 18-55 objektivet ds.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.