Re: Krav på AF
Jan skrev:
Man ska endast undantagsvis behöva ställa in speciella funktioner som t.ex AF-punkter eller annat.
Av dom erfarna fotografer jag känner som har professionella kameror så känner jag ingen som låter kameran välja fokuspunkt, undantaget möjligtvis vid actionfoto när punkterna får följa motivet (på ex. EOS 3 som har många punkter).
Systemet har funnits uppemot 15 år & man ska veta att all automatik kan bli lurad oberoende av pris på kamera, det finns ingen kamera som är bättre än en erfaren fotograf på att välja var fokus ska ligga, hur skulle det kunna göra det?
Ett sådant här system fungerar hyfsat på en "förlåtande" kompaktdigital som har ett så stort skärpedjup så att en litet skärpefel ej märks.
Använder man däremot den fina 50/1.8 på 300D & använder en stor bländare så kräver skärpeinställningen sin man för att ge gott resultat, att låta kameran välja punkt då är förödande.
Använder man mittenpunkten som standard så riktar man den vid porträtt mot ett öga, om man inte vill att fokus ska ligga i ett annat plan förstås. Systemet vet aldrig var du vill lägga skärpan, dessutom så blir det lätt lurat av högre kontraster i bilden, det är då det blir helt fel...
Detta helautomatiska system har mig veterligt enbart använts av mindre erfarna fotografer pga dess otillförlitlighet, jag har tipsat många att stänga av det. Systemet har dock utvecklats, mest då av Canon, som i början av 90-talet införde fler punkter samt ögonstyrning som gjorde att man själv med ögat kunde välja punkt (EOS-5). Detta system finns dock inte på någon DSLR.
Larsa