Annons

Problem med färger efter exportering från LR

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Har varit medlem här ett par år nu, men detta är mitt första inlägg så jag hoppas att jag postar i rätt tråd.

Jo.....Jag har under dagarna fått ett problem som gör mig gråhårig.
Jag vet inte om detta uppstod efter jag kalibrerat eller så, vet bara att det är väldigt märkligt.
Ska försöka göra detta så kort som möjligt:

1. Innan när jag har redigerat bilder i LR så har dom sett likadant ut efter jag exporterat dom , dvs färgmässigt och så.
Öppnar jag nu LR så ser bilderna väldigt övermättade ut.

Exporterar jag dom ( fast dom ser övermättad ut ) så ser dom bra ut i mappen där jag exporterat dom.
MEN......lägger jag upp dom på webben, eller öppnar upp dom i tex Photoshop så kommer denna övermättnad tillbaka.

Dvs bilden ser bra ut så länge man inte öppnar den i LR, Photoshop, Webben.
Någon som vet varför det blir så ?

Vid export så har jag valt att exportera dom i sRGB.
Jag har kalibrerat min skärm för ett par dagar sedan

Jag vill ju att bilden ska se likadan ut både i LR, PS, Webben eller bildvisningsprogram !

Jag bifogar 2 st bilder:
Den första är en skärmdump hur det ser ut när man exporterat från LR ( en skärmdump för atrs om jag laddad upp den på webben hade den med blivit övermättad )

Den andra är ifrån LR och här ser man klart hur mycket rödare / mättnad det finns i denna bilden speciellt på läpparna och hennes overall.

Vet inte riktigt hur jag annars skall kunna förklara det, men vill gärna ha hjälp för det är väldigt deppigt att inte kunnna sitta och redigera sina bilder längre :(

MVH
Morgan
 

Bilagor

  • export skärmdump.jpg
    export skärmdump.jpg
    47.5 KB · Visningar: 54
  • lr.jpg
    lr.jpg
    47.3 KB · Visningar: 41
Hej

Har varit medlem här ett par år nu, men detta är mitt första inlägg så jag hoppas att jag postar i rätt tråd.

Jo.....Jag har under dagarna fått ett problem som gör mig gråhårig.
Jag vet inte om detta uppstod efter jag kalibrerat eller så, vet bara att det är väldigt märkligt.
Ska försöka göra detta så kort som möjligt:

1. Innan när jag har redigerat bilder i LR så har dom sett likadant ut efter jag exporterat dom , dvs färgmässigt och så.
Öppnar jag nu LR så ser bilderna väldigt övermättade ut.

Exporterar jag dom ( fast dom ser övermättad ut ) så ser dom bra ut i mappen där jag exporterat dom.
MEN......lägger jag upp dom på webben, eller öppnar upp dom i tex Photoshop så kommer denna övermättnad tillbaka.

Dvs bilden ser bra ut så länge man inte öppnar den i LR, Photoshop, Webben.
Någon som vet varför det blir så ?

Vid export så har jag valt att exportera dom i sRGB.
Jag har kalibrerat min skärm för ett par dagar sedan

Jag vill ju att bilden ska se likadan ut både i LR, PS, Webben eller bildvisningsprogram !

Jag bifogar 2 st bilder:
Den första är en skärmdump hur det ser ut när man exporterat från LR ( en skärmdump för atrs om jag laddad upp den på webben hade den med blivit övermättad )

Den andra är ifrån LR och här ser man klart hur mycket rödare / mättnad det finns i denna bilden speciellt på läpparna och hennes overall.

Vet inte riktigt hur jag annars skall kunna förklara det, men vill gärna ha hjälp för det är väldigt deppigt att inte kunnna sitta och redigera sina bilder längre :(

MVH
Morgan

Tror att jag löst det nu:

Jag gjorde som så :

1, ställde in min skärm till standard igen
2, Gick in på C:\Windows\System32\spool\drivers\color och tog bort alla gamla kalibreringsprofiler
3, kalibrerade om skärmen igen, och nu verkar det funka igen :)
 
En PC är ganska dålig på färghantering. Många program kan inte färghantera efter din profil utan använder windows standard färgprofil. Det gäller också Explorer och många fler windowsprogram. Photoshop och LR däremot använder den profil du skapade när du profilerade skärmen.
Normalt skall det vara skillnad mellan ett program som hanterar färg och t.ex. Explorer som inte gör det.
Sedan är det mycket som kan gå snett när man profilerar. Med tiden lär man sig men det finns många fallgropar. Så i bästa fall blev tin första profil fel och din andra korrekt.
Den bästa testen är att se hur en utskrift blir.
 
En PC är ganska dålig på färghantering. Många program kan inte färghantera efter din profil utan använder windows standard färgprofil. Det gäller också Explorer och många fler windowsprogram. Photoshop och LR däremot använder den profil du skapade när du profilerade skärmen.
Normalt skall det vara skillnad mellan ett program som hanterar färg och t.ex. Explorer som inte gör det.
Sedan är det mycket som kan gå snett när man profilerar. Med tiden lär man sig men det finns många fallgropar. Så i bästa fall blev tin första profil fel och din andra korrekt.
Den bästa testen är att se hur en utskrift blir.

Tack Mats.
Det var information som jag faktiskt inte visste om.....alltid kul att lära sig nått nytt :)

Önskar dig en fortsatt trevlig dag !

MVH
Morgan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.