Annons

Problem med extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

valleyman

Aktiv medlem
Fick idag en Iomega extern hårdisk. Problemet är att datorn inte "hittar" den. Har provat på 2 datorer utan resultat. Någon som har ett bra tips! Kör på USB så den borde hitta den själv.
 
Hej

Då jag köpte mina MAxtor var man tvungen installera en drivrutin om disken var större än 128GB.

Kan det vara nått sånt?

Roine
 
valleyman skrev:
Fick idag en Iomega extern hårdisk. Problemet är att datorn inte "hittar" den. Har provat på 2 datorer utan resultat. Någon som har ett bra tips! Kör på USB så den borde hitta den själv.
Vad händer när du pluggar in den? Inget alls händer eller den hittas som okänd maskinvara?
Om du kör Win2k eller XP: Kolla i enhetshanteraren om den finns med där, ser allt schysst där så kan du kolla i diskhanteraren, eventuellt kanske du får importera den i diskhanteraren, alternativt formattera den där.
 
Det händer inget alls. Har varit i enhetshanteraren utan att se några fel. Jag kör XP på båda mina datorer. Kan vara något fel på den kan inte stänga av den på power knappen
 
Jag har en iomega extern hårddisk (bordsmodell), som jag anslutit till flera olika datorer och datorerna har alltid hittat den. Jag har aldrig läst in det medföljande programmet.
Jag har anslutit den till en USB-port. Ibland har datorn inte reagerat utan jag har fått starta om.
Det verkar dock som om vissa USB-portar inte är kopplade så då har jag bytt till en annan port och startat om.
Hur du ska göra, vet jag tyvärr inte och detta hjälper kanske inte dig men i alla fall.

Ralph Jonsson
 
Har provat 3 olika USB portar och startat om ett antal gånger. Har också provat firewire utan resultat. Ibland skall det bara jävlas :) Har varit inne på Iomegas hemsida och där finns en diger felsökning för detta problem. Får försöka gå igenom denna sida.

Tack
 
Har du kollat så att enhetsbeteckningen inte krockar med någon annan drive.
Jag hade själv det problemet som du beskriver, men efter att ha ändrat enhetsbeteckningen löste det sig.

Kolla: Start/Inställningar/Kontrollpanlen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering
 
Fick detta svar: Det går inte att ändra enhetsbeteckning för system-eller startvolym. Något annat finns inte med där... Förutom min cd-rom

Johan
 
Tror man måste ha service pack 2 installerat för att datorn ska ha stöd för stora hårddiskar. Datorn ska däremot klara upp till gränsen utan den drivrutinen/service packen. Är du säker på att den är formaterad. Detta kan kollas i diskhantering också om jag inte missminner mig.
 
Har du XP så ska enheten hittas när du trycker i USB-kabeln. Omstarter ska inte behövas för detta.

VET du att din USB-port fungerar?
Kan du prova något annat där typ en kamera eller något sådant.

Min gisning är att du har en defekt hårddisk.
 
valleyman skrev:
Har provat 3 olika USB portar och startat om ett antal gånger. Har också provat firewire utan resultat. Ibland skall det bara jävlas :) Har varit inne på Iomegas hemsida och där finns en diger felsökning för detta problem. Får försöka gå igenom denna sida.

Tack

Det är långtifrån alltid som plug and play funkar. Det beror på vilken dator man har. Har själv en IBM T42. Den hittar absolut ingenting automatiskt med plug and play efter att XP är installerat. Varken trådlöst, USB, nätkort name it! Har man inte en nätdrivrutin så man kommer ut på nätet är det tungt.

Diskvolym-krockar kan verkligen vara en orsak annars till att en USB enhet inte kan monteras. Det har jag själv precis som andra i detta forum. Då är det omdöpning av drive son gäller.

Du kanske också kan testa med att formatera din disk och välja ett annat filsystem.
 
Jag är nog inne på din linje (Daniel) att den är trasig. Jag kör kamera och mus på dessa portar så dom fungerar. Har som sagt provat på 2 olika datorer och med firewire. Får ta en fight med webbhallen.

Tack för er hjälp!

Johan
 
Är den inte formaterad kommer den inte att hittas som en extern hårddisk av plug n play. Anser som tidigare författare att du ska formatera den först. Om du däremot inte hittar den alls i diskhanteringen då är den antagligen trasi g. Innan formatering har den ingen enhetsbeteckning.
 
civeba skrev:
Är den inte formaterad kommer den inte att hittas som en extern hårddisk av plug n play. Anser som tidigare författare att du ska formatera den först. Om du däremot inte hittar den alls i diskhanteringen då är den antagligen trasi g. Innan formatering har den ingen enhetsbeteckning.

Problemet är att jag inte hittar den någonstans.

Johan
 
civeba skrev:
Är den inte formaterad kommer den inte att hittas som en extern hårddisk av plug n play. Anser som tidigare författare att du ska formatera den först. Om du däremot inte hittar den alls i diskhanteringen då är den antagligen trasi g. Innan formatering har den ingen enhetsbeteckning.

jodå, den kommer att hittas ändå.

Har man XP och den är opartitionerad/oformatterad kommer man att få upp ett dialogfönster där man får skapa partitioner osv.

Reaktion när man ansluter den får man alltid om datorn är som den ska.

Har man provat på 2 olika datorer med XP så kan man i princip utesluta datorproblem och med fog förutsätta att det är något vajsing med hårddisken.
 
är din bärbara hårddisk formaterad? Jag hade problem när jag fick min för den var ej formaterad och då kunde inte systemet hitta den. Efter mycket om å men, men hjälp av em bekant brev min disk formaterad och sedan dess har ingen dator haft problem att hitta den alls. OCh det utan drivisar alls.
 
Bluedude skrev:
är din bärbara hårddisk formaterad? Jag hade problem när jag fick min för den var ej formaterad och då kunde inte systemet hitta den. Efter mycket om å men, men hjälp av em bekant brev min disk formaterad och sedan dess har ingen dator haft problem att hitta den alls. OCh det utan drivisar alls.

Hur skall jag formatera den om jag inte hittar den?

Johan
 
Testa att gå in under:
start -> kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> diskhantering.

Du kanske måste "aktivera" den bara. Har för mig att jag fixade det på det sättet.
 
NiklasBerntsson skrev:
Testa att gå in under:
start -> kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> diskhantering.

Du kanske måste "aktivera" den bara. Har för mig att jag fixade det på det sättet.

Jag har kollat där men det finns inget under diskhantering... Där finns "bara" min C hårdddisk och cd-rom
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.