Annons

Problem med extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har samma problem med min hårddisk som är en One Techhnologi AluDisc. Jag använder dock Mac. Jag lyckades få in hårddisken på skrivbordet när jag minutiöst kopplade ihop grejerna precis i rätt ordning förut enligt föreskrifterna. Tyvärr hjälper det mig inte i dag för jag får inte upp den i alla fall nu. Den startar och stänger av i takt med datorn med den vill inte visa sig.

Johan: Eftersom du inte lyckas med något annat kan du i alla fall testa att vara övertydlig när du kopplar ihop grejerna och startar så kanske du lyckas.

Om någon har ett tips till en Mac-användare så tar jag gärna emot det ...!
 
När jag köppte en extern HD (Lacie D2) var den formaterad för Mac. Det inebär att XP inte kan läsa den disken. Du måste fixa en ny partition och formatera den för XP.
Gå till Startmenyn och högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera".
Där finns det lite verktyg du kan skapa ny partition på din HD. Troligtvis finns det enn "okänd" partition där som borde vara din Externa HD.
Detta funkade för mig i alla fall.

Mathias
 
1. Datorn reagerar inte när disken ansluts.
2. Det dyker inte upp någonting i diskhanteraren.
3. Det är samma sak på 2 olika datorer.

Den enda slutsatsen man kan dra av detta är att den är trasig.

MAC-formattering, ingen partition osv skulle visa en okänd partition i diskhanteraren samt dra igång en dialogruta när disken ansluts.
 
Amadeus4 skrev:
När jag köppte en extern HD (Lacie D2) var den formaterad för Mac. Det inebär att XP inte kan läsa den disken. Du måste fixa en ny partition och formatera den för XP.
Gå till Startmenyn och högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera".
Där finns det lite verktyg du kan skapa ny partition på din HD. Troligtvis finns det enn "okänd" partition där som borde vara din Externa HD.
Detta funkade för mig i alla fall.

Mathias

När jag är inne under diskhantering hittar jag detta under min C disk

Layout:
Partition

Typ:
Standard

Filsystem:
Fat

Status:
Felfri EISA-konfig

Kapacitet:
31MB ????? (inte mycket den externa är på 120GB)

Vad är detta?

JOhan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.