Annons

Problem med EOS viewer utility och 1DmkII

Produkter
(logga in för att koppla)

mindwipe

Aktiv medlem
Jag har ett problem med eos viewer utility när jag ska ställa in "personal functions". Där man ställer in "date and time" tickar timmarna på i samma takt som sekunder, och när det har gått 24 sekunder räknar datumet upp med en dag. Detta innebär att när jag trycker på "apply to camera" blir tidsinställningen i kameran helt fel. Någon annan som har upplevt detta ?
 
Visst kan jag ställa det i kameran. Nu är det väl så att i början sitter man och leker med personliga inställningar och då är det lite jobbigt att tid och datum blir fel men sen när man har bestämt sig hur man vill ha det behöver man ju inte gå in i den delen av programmet mer.

Det verkar ju som om det är en känd bugg, ändå idag när jag ringde Canon support så kände dom inte alls till detta. Den jag pratade med verkade inte ens veta att det finns ett program som heter EOS viewer utility utan han sa att det måste vara file viewer utility jag menade...
 
Det gäller att snacka med rätt person på Canon. Denne brukar vara Hans Wahlström som är tekniskt ansvarig för foto.
 
froderberg skrev:
Det gäller att snacka med rätt person på Canon. Denne brukar vara Hans Wahlström som är tekniskt ansvarig för foto.

Ok, men har alla detta problem alltså, även du Magnus ?

Man tycker ju att canon supporten ska kunna svara på detta, eller är dom bara till för att svara på frågor som gäller consumer kameror ?
Det förklarar ju i så fall att han inte kände till programmet.
 
mindwipe skrev:
Ok, men har alla detta problem alltså, även du Magnus ?
Jepp, det klockan funkar inte heller i mitt program



Man tycker ju att canon supporten ska kunna svara på detta, eller är dom bara till för att svara på frågor som gäller consumer kameror ?
Det förklarar ju i så fall att han inte kände till programmet.

Supportnissarna slår väl bara i sina datorer och pärmar. Omöjligt att kunna hela produktsorimentet i detalj. Fotoavdelningen finns inte längre, tyvärr...
 
Jag fick svar idag från Canon support att jag skulle stänga av "sommartid" inställningarna i kontrollpanelen. Det fungerade delvis förutom att klockan nu går en timme fel eftersom jag synkar mot en timeserver, men timmarna slutade i alla fall att ticka framåt.

Hoppas Canon löser detta i nästa release.
 
fler problem....

Jag har efter ett antal ominstallationer av eos VU
bara lyckats installera VU på Kinesiska alt Japanska och får inte rätt på det här på något sätt
kör Mac OS X 10.3.5 och tankat ner senaste VU från Canon. Övriga prg installeras på rätt sätt


någon som råkat ut för samma ?

MVH

Jens
 
Re: fler problem....

pixit skrev:
Jag har efter ett antal ominstallationer av eos VU
bara lyckats installera VU på Kinesiska alt Japanska och får inte rätt på det här på något sätt
kör Mac OS X 10.3.5 och tankat ner senaste VU från Canon. Övriga prg installeras på rätt sätt


någon som råkat ut för samma ?

MVH

Jens

Jo jag har samma problem, har inte tatt tag i det då jag kör på PC oxå, men om det är någon som har en lösning så är det tacksamt emottaget.. tror problemet kommit efter någon uppdatering..

//J
 
lösningen

Efter ett antal ominstallationer har jag hittat lösningen på problemet:

1. Kasta ut den installerade programvaran.

2. Kasta preferens filerna (Canon CameraCom Pref & CanonEOSViewerUtility Pref) i home/library/preferences/

3. Töm papperskorgen

4. Ändra systemspråk till US-English i internationellt

5. Starta om finder. Kolla att systemet nu e US-English.

& Installera programmet.

7. Kör updaten fårn Canons web 1.0.1

8. Starta programmet. Kontrollera språket — engelska eller hur ? =)

9. Ställ om sytemspråket till Svenska igen.

10. Starta om finder.

nu skall allt funka.

MVH

Jens
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.