Annons

Problem med Eizo och kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej , då jag försöker kalibrera min Eizo 2331 med en Spyder 3pro vill kallibreringsprogrammet att jag skruvar upp ljusstyrkan så att den motsvarar 200cd/m. Problemet är att trotts att jag ställer "brightness" på 100% når skärmen inte de önskade värdena . Spyder mäter till 170 cd/m. Kontrastvärdet har jag ställt till 50%. Färgtemperatur 6500. Enligt tillverkarens faktablad skall skärmen "leverera" 300cd/m.
Min fråga är om det är så att man skall skruva upp kontrastvärdet för att skärmen skall bli ljusare. Eller är det kanske något fel på min skärm? Eller på Spyder?

Tacksam för svar!!
 
Hej , då jag försöker kalibrera min Eizo 2331 med en Spyder 3pro vill kallibreringsprogrammet att jag skruvar upp ljusstyrkan så att den motsvarar 200cd/m. Problemet är att trotts att jag ställer "brightness" på 100% når skärmen inte de önskade värdena . Spyder mäter till 170 cd/m. Kontrastvärdet har jag ställt till 50%. Färgtemperatur 6500. Enligt tillverkarens faktablad skall skärmen "leverera" 300cd/m.
Min fråga är om det är så att man skall skruva upp kontrastvärdet för att skärmen skall bli ljusare. Eller är det kanske något fel på min skärm? Eller på Spyder?

Tacksam för svar!!

Första frågan är varför du vill ha en så hög ljusstyrka som 200 cd/m2. Ett mer normalt värde i ett normalt belyst rum är 120-160 cd/m2.
 
Jag gjorde misstaget att kalibrera under ogynnsamma förhållande, det var väldigt ljust i rummet. Har gjort om kalibreringen och hamnade på ca. 120. Men jag blev ändå nyfiken på vad specen 300cd avser och hur man "når" dit.

Med vänlig hälsning / Paulo
 
Jag gjorde misstaget att kalibrera under ogynnsamma förhållande, det var väldigt ljust i rummet. Har gjort om kalibreringen och hamnade på ca. 120. Men jag blev ändå nyfiken på vad specen 300cd avser och hur man "når" dit.

Med vänlig hälsning / Paulo

Det är möjligt att du kan nå upp till 300 cd/m2 om du kalibrerar skärmen till sin egen färgtemperatur (native), men i praktiken är det snarare så att de flesta skärmar har svårare att nå ner till de ljusstyrkor som du vill ha på en kalibrerad skärm än att nå upp till höga värden.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Ok tack, jag blev orolig ett tag att något möjligen var fel på min skärm som jag gillar så mycket.
Tack för du tog dig tid!
Med vänlig hälsning / Paulo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.