Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kalibrering med Spyder3 Elite
- Trådstartare Smal
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
Det är väl ytterst prof av Stefan , eller hur, vad jag menar är att om nu Stefan tar sig tid att svara utan att debitera konsultarvode , så lyssnna gärna,trådar har tendens att falla sönder i ett brus av inlägg av personer som vars svar inte bygger på kunskap och är ibland är helt åt h.....
Smal
Aktiv medlem
Jag har slarvat med läsningen av ditt inlägg. Nu förstår jag varför du får så konstiga resultat. Du kan absolut inte använda IE för att se en gråskala. Spara ut skalan och använd ett riktigt bildprogram för att se på skalan. Photoshop i alla dess varianter är användbart. Då kommer du se att gammavärdet inte påverkar skärmen i särdeles stor utsträckning.
Stefan
Tack för bekräftelsen. Har redan laddat ned ett par testbilder som jag fn använder i Photo Gallery. Var osäker på hur rätt det blev i IE så jag tog en säkrare väg. Klokt beslut tydligen. Jag ser vad du menar med gammavärdets påverkan, har även läst på en del om detta på nätet, fast behöver nog läsa lite mer. Har även skaffat PS Elements som ett första steg mot PS, ska installera i helgen.
Smal
Aktiv medlem
Det räcker ju inte med ett gråkort för att kalibrera kameran. En ljusgrå yta är bra att använda när man ska vitbalansera kameran, men det är inte en kamerakalibrering. För det behöver du något som t ex ett XRite ColorChecker. QP-Card har också ett kamerakalibreringskort, som dock är svårt att integrera i den råkonverterare jag oftast använder, CameraRaw.
För skrivarkalibrering behöver du en spektrofotometer som kan mäta ett stort antal färgprover och ett program som kan jämföra dessa mätvärden med de förväntade färgerna. Sedan ska detta program bygga en profil. Sedan bör du tillsätta en hel del erfarenhet av att bygga och utvärdera profiler. Det finns ett antal företag i Sverige som erbjuder detta som en tjänst. Oftast enklare och billigare att anlita någon av dessa.
Stefan
Ja syftet med gråkortet är ju endast att få en korrekt vitblansering. Jag har också förstått att det är många olika saker som påverkar slutresultatet. Såg att någon nämnde färgskillnader mellan Canon och Nikon tex, en indikation så god som någon. Kalibreringskorten är ganska dyra och kanske behöver jag inte gå så långt. Mitt syfte är ju inte att yrkessmässigt sälja mina bilder för print. Sedan kan det ju tänkas att jag så småningom vill ta ännu ett steg till mot tekniskt mer "perfekta" bilder, men jag är inte där än i min utveckling. Tanken är likafullt att fota av något liknande kort eller annat för att sedan jämföra resultaten hela vägen. Det bör ändå hjälpa mig i min kalibrering och ge en hel del lärospån på vägen, om jag inte har fel förstås, men då lär jag mig ngt annat. Jag har en liten kalibreringsplan med 5-6 olika inställningar som jag vill testa mot några testbilder och print.
Smal
Aktiv medlem
Det är väl ytterst prof av Stefan , eller hur, vad jag menar är att om nu Stefan tar sig tid att svara utan att debitera konsultarvode , så lyssnna gärna,trådar har tendens att falla sönder i ett brus av inlägg av personer som vars svar inte bygger på kunskap och är ibland är helt åt h.....
Ja, man tackar och bugar. Mycket uppskattat.
stefohl
Aktiv medlem
Jag har däremot svårt att fatta varför det blir så stora skillnader när man tittar på en bild i ett program som kan hantera ICC och ett som inte kan. Nedanstående snips är från Photo Gallery och ACDSee 10:
PG
Visa bilaga 96991
ACDSee
Visa bilaga 96990
sRGB är ju trots allt min default profile i Vista.
Men din skärm har inte färgrymden sRGB. Det är vad skärmprofilen ska göra, översätta från din arbetsfärgrymd till din skärmprofil. De program som gör detta får en korrekt visning av bilden, de som inte översätter bilden från arbetsfärgrymd till skärmprofil får en dålig visning. Har du en riktigt bra skärm har den ju ett betydligt bättre färgomfång än sRGB. Då kommer alltså bilden visas riktigt dåligt i ett icke-färghanterat program.
Stefan