Annons

Problem med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Samiboy

Medlem
Jag förstår inte?
När jag trycker ner knappen där man kollar skärpedjupet blir det helt svart i sökaren. Jag har testat att använder största bländare men det blir svart ändå.
Jag använder kit objektiv 18-70 3,5-4,5.

Är det något som är sönder eller har jag bara någon fel inställning på kameran?
 
Samiboy skrev:
Jag förstår inte?
När jag trycker ner knappen där man kollar skärpedjupet blir det helt svart i sökaren. Jag har testat att använder största bländare men det blir svart ändå.
Jag använder kit objektiv 18-70 3,5-4,5.

Är det något som är sönder eller har jag bara någon fel inställning på kameran?

Jag vill bara dubbelkolla med dig...

Största bländare = lågt nummer?

Dvs bländere 22 är en liten bländare?

Alltså, 18mm och bländare 3.5 ska bli samma som sökarbilden då bländaren redan står i sin största öppning.

funkar kameran att ta kort med (med olika bländare)?
 
Ja. Största bländare = lågt nummer

Kameran funkar utmärkt med olika bländarvärden när jag tar kort.

Det låter som om spegeln går upp och täcker sökaren när jag trycker ner knappen för kontroll av skärpedjupet. Spegeln borde väl vara nedfäld.

Ursäkta jag råkade också lägga diskussionen i Press,Jornalistik,Doku. Det var inte meningen.
 
Samiboy skrev:
Ja. Största bländare = lågt nummer

Kameran funkar utmärkt med olika bländarvärden när jag tar kort.

Det låter som om spegeln går upp och täcker sökaren när jag trycker ner knappen för kontroll av skärpedjupet. Spegeln borde väl vara nedfäld.

Ursäkta jag råkade också lägga diskussionen i Press,Jornalistik,Doku. Det var inte meningen.

Börja med att montera av optiken och kolla att armen som reglerar bländaren går lätt -- titta igenom objektivet och se att bländaren stänger som den ska. Ljudet som du hör är bländaren som stängs -- den låter ofta lika mycket som spegeln. Om du har kameran i A-läget, bländaren på 3.5, max vidvinkel och sökaren svartnar helt när du trycker på skärpedjupskontrollknappen (puh! långt ord) så är det nog dags att lämna in den på service...
 
Det blir nog att lämna in den på service har testat alla råd men det funkar inte. Det är snart ett år sen jag köpte kameran så jag måste skynda mig att lämna in den.

Tack för hjälpen!
 
Ställ in kameran på MINSTA bländare istället (högt tal) och rikta kameran mot någon ljus källa, då kommer du förhoppningsvis se något!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.