Det här är ju ett ämne som stötts och blötts ofta, och jag måste säga att en del av det som skrivs för mig framstår som lite besynnerligt.
Kameratillverkare bygger upp system bestående av komponenter (objektiv, blixtar, batterigrepp, batterier, fjärrutlösare m m) som i varierande grad är avsedda att användas tillsammans.
Så dyker tredjepartstillverkare upp och beslutar sig för att också bygga komponenter till systemet. De gör detta oberoende av kameratillverkaren som inte heller får betalt av tredjepartstillverkaren. Varför i hela världen skulle det då vara kameratillverkarnas ansvar att se till att prylar de varken designat, tillverkat eller sålt skall fungera? Det måste ju rimligen vara tredjepartstillverkarens ansvar.
Det hade ju varit en annan sak om en kameratillverkare gett ett annat företag i uppdrag att designa och sälja objektiv åt deras kameror, då kan man nog hävda att kraven på funktionalitet gäller bägge företagen. Och ser vi på tydliga exempel, som Sonys samarbete med Zeiss, så verkar ju sådana samarbeten hittills ha fungerat bra. Eller, om man ser till mindre publikt kända samarbeten, där tredjeparts- eller underleverantörer som Cosina, Fujinon eller Tamron tillverkar objektiv åt flera av de stora kända kameramärkena så har det inte heller varit problematiskt.
Problemen uppstår däremot när tredjepartstillverkare väljer att tillverka prylar utan att samarbeta med kameratillverkarna. Men för mig är det rätt magstarkt att skylla det på kameratillverkarna och få det att låta som de gör det av pin elakhet ...
Parentes:
Någon gjorde en parallell till telefonvärlden, men det är ju en lagreglerad och myndighetsstyrd marknad med kilometervis med avtal och regler som man måste följa för att då delta. Jag tvivlar på att någon på allvar skulle vilja att marknaden för kameror och kameratillbehör var reglerad av någon slags fotografisk motsvarighet till Post- och telestyrelsen ...