Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Problem med att aldrig bilder ser skarpa ut!
- Trådstartare 78D40
- Start datum
nutte
Aktiv medlem
Hej M,
svårt att veta, kan ju vara massor med orsaker så du behöver ge oss mer info. Om du t ex fotar med zoomen 18-105 så kanske man inte ska förvänta sig superskärpa, speciellt inte på största öppning och vid närgränsen, kanske har du inte efterskärpt bilden för rätt storlek, kanske rörde sig fjärilen, kanske är det felfokuserande objektiv, du kanske inte höll kameran nog stilla etc.
Hämtade hem bilden men info om slutartider etc verkar vara bortrensat.
mvh/Kalle
svårt att veta, kan ju vara massor med orsaker så du behöver ge oss mer info. Om du t ex fotar med zoomen 18-105 så kanske man inte ska förvänta sig superskärpa, speciellt inte på största öppning och vid närgränsen, kanske har du inte efterskärpt bilden för rätt storlek, kanske rörde sig fjärilen, kanske är det felfokuserande objektiv, du kanske inte höll kameran nog stilla etc.
Hämtade hem bilden men info om slutartider etc verkar vara bortrensat.
mvh/Kalle
Mats G
Aktiv medlem
Ex. på bild:
Vad gör jag för fel?
Det är därför att dom inte är "skarpa", så den biten borde inte vara något problem.
Du måste försöka att ringa in orsaken.
I din exempelbild kan det var en, eller flera orsaker till oskärpa. Som ex.: Fjärilen för nära; fel på optiken; mm. mm.
Blir ALLA bilder oskarpa alltid?
Mitt förslag är att du kontaktar någon som är "kunnig" med kamerahantering och kan visa dig...
(Kalle var en sek snabbare)
apersson850
Aktiv medlem
Har du redan gjort något/allt av detta?
Prova att fotografera något som sitter still på samma sätt. En tändsticksask, till exempel.
Blir det inte skarpt, prova att fokusera manuellt (via förstorad bild i live view).
Prova med lite längre avstånd om du inte kan fokusera där motivet är.
Prova med lite mindre bländare, om det är något mysko med ditt objektiv på full öppning.
Prova med kortare slutartid, om det är så att du inte kan hålla stilla.
Prova med stativ som ett alternativ till kortare tid.
Prova att fotografera något som sitter still på samma sätt. En tändsticksask, till exempel.
Blir det inte skarpt, prova att fokusera manuellt (via förstorad bild i live view).
Prova med lite längre avstånd om du inte kan fokusera där motivet är.
Prova med lite mindre bländare, om det är något mysko med ditt objektiv på full öppning.
Prova med kortare slutartid, om det är så att du inte kan hålla stilla.
Prova med stativ som ett alternativ till kortare tid.
MikSwe
Aktiv medlem
Mindre bländare och snabbare tid gör nog susen i just detta fallet.
Max bländaren på ett kort avstånd ger ett väldigt litet skärpedjup och det räcker att du andas lite (om du handhåller) så kommer fokusen att hamna snett. Är dessutom fjärilen bara lite snett vinklad gentemot sensorplanet (eller har vingarna lite utfällda) så kommer inte hela fjärilen hamna i skärpeplanet.
1/50 sek kan räcka att få det skarpt men i det här fallet räcker det med att fjärilen rör aldrig så lite på sig (eller i andra fall att det den sitter på rör sig lite i vinden) så blir det oskarpt.
Om inget av detta hjälper så får du kolla upp så att kamera- och objektivkombinationen faktiskt ger skarpa bilder i en kontrollerad miljö.
Max bländaren på ett kort avstånd ger ett väldigt litet skärpedjup och det räcker att du andas lite (om du handhåller) så kommer fokusen att hamna snett. Är dessutom fjärilen bara lite snett vinklad gentemot sensorplanet (eller har vingarna lite utfällda) så kommer inte hela fjärilen hamna i skärpeplanet.
1/50 sek kan räcka att få det skarpt men i det här fallet räcker det med att fjärilen rör aldrig så lite på sig (eller i andra fall att det den sitter på rör sig lite i vinden) så blir det oskarpt.
Om inget av detta hjälper så får du kolla upp så att kamera- och objektivkombinationen faktiskt ger skarpa bilder i en kontrollerad miljö.
eskil23
Aktiv medlem
Nikon D7000
Objektiv nikon 35, 1,8
ISO 100
F 1,8
1/50 sek
A läget
På det avståndet och med den bländaren är det inte mycket som är skarpt eftersom skärpedjupet är så kort. Med tanke på det så tycker jag att din exempelbild ser skarp ut.
ja-foto
Aktiv medlem
Nikon D7000
Objektiv nikon 35, 1,8
ISO 100
F 1,8
1/50 sek
A läget
Slutartiden kan vara på gränsen till för långsam här, 35mm blir ju drygt 50mm på din kamera, plus att det är en närbild som gör att ev skakningar syns tydligare.
Prova att använda samma optik, blända ner till f4, välj en slutartid på 1/100sek och prova fota något i samma storlek, var noga med att använda rätt fokuspunkt och flytta inte kameran när du har fokus på det du vill ha.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Skärpedjupet för närbilder är väldigt kort och därför behöver man mindre bländare. Provade att lägga in dina värden hos DOFMaster och fick då fram ca ±2 mm skärpedjup. Prova olika alternativ så får du en uppfattning om vad du kan behöva för kombinationer.
Som andra redan påpekat så behöver du både en mindre bländaröppning (för att få ca 4 cm skärpedjup så var jag tvungen att gå ända upp till f16) och en snabbare slutartid för att undvika att fjärilen rör sig, t.ex. 1/100 eller ännu snabbare.
Problemet för din del blir att med både mindre bländare och kortare slutartid med befintligt ljus så får du ett högt ISO som i sin tur ger brus.
Alternativ:
1. införskaffa en blixt som då kan ge den mängd ljus du behöver.
2. backa bort längre från fjärilen för att få större skärpedjup, men då behöver du ett teleobjektiv för att få samma utsnitt.
3. fotografera stilla objekt med stativ och längre slutartid, men då faller rörliga fjärilar bort
Som andra redan påpekat så behöver du både en mindre bländaröppning (för att få ca 4 cm skärpedjup så var jag tvungen att gå ända upp till f16) och en snabbare slutartid för att undvika att fjärilen rör sig, t.ex. 1/100 eller ännu snabbare.
Problemet för din del blir att med både mindre bländare och kortare slutartid med befintligt ljus så får du ett högt ISO som i sin tur ger brus.
Alternativ:
1. införskaffa en blixt som då kan ge den mängd ljus du behöver.
2. backa bort längre från fjärilen för att få större skärpedjup, men då behöver du ett teleobjektiv för att få samma utsnitt.
3. fotografera stilla objekt med stativ och längre slutartid, men då faller rörliga fjärilar bort
Bilagor
Tonyeagle
Aktiv medlem
Närbilder
Räkna med att du behöver köra iso 400-800 vid hyfsat-bra llus och blända ner till åtminstone f/8 för att få hela fjärilarna helt skarpa vid frihandsfoto. Är inte ljuset tillräckligt för detta så försök se till att du flyttar din position så att största delen av vingarna är parallella med skärpeplanet. Annars kan närbilder också bli fina när bara en del är i fokus. Ta dessutom många många bilder på dina motiv. Ofta blir någon/några av bilderna lite bättre. Tänk på andningsteknik och träna, träna och träna lite till. Träna sedan på efterbehandlngen och att skärpa resp. brusreducera delar av bilden. Din kamera ska definitivt klara av att ge brusfria bilder efter efterbehandlingen vid iso 400-800 iso.
Lycka till!
Räkna med att du behöver köra iso 400-800 vid hyfsat-bra llus och blända ner till åtminstone f/8 för att få hela fjärilarna helt skarpa vid frihandsfoto. Är inte ljuset tillräckligt för detta så försök se till att du flyttar din position så att största delen av vingarna är parallella med skärpeplanet. Annars kan närbilder också bli fina när bara en del är i fokus. Ta dessutom många många bilder på dina motiv. Ofta blir någon/några av bilderna lite bättre. Tänk på andningsteknik och träna, träna och träna lite till. Träna sedan på efterbehandlngen och att skärpa resp. brusreducera delar av bilden. Din kamera ska definitivt klara av att ge brusfria bilder efter efterbehandlingen vid iso 400-800 iso.
Lycka till!
iSolen.se
Guest
Ex. på bild:
Vad gör jag för fel?
1. Fokus ligger fel. Fokusera rätt och eftersom du fotar macro bör du köra rejält mindre...
2. bländare som ger dig större skärpedjup. Prova dig fram men du kan väl börja vid 8 i alla fall, jag fotar gärna med f/11-16 för såna motiv och det kräver massor med ljus. Så du får nog höja
3. ISO, ISO100 är rätt tänkt, det ger ju minst brus men när ljuset inte räcker till bör du öka det några steg eller varför inte prova...
3. blixt. Det ger dig mer ljus och hjälper dig frysa rörelserna. Du har nämligen också lite problem med
4. slutartiden. Med en 35mm på den kameran bör du inte ligga över 1/100s. Gamla tumregeln var max 1/brännvidden i tid men numera bör du halvera det eftersom kraven ökat så gränsen för när det börjar bli skarpt blir 1/(35*1.5*2) dvs 1/100, helst rejält kortare eftersom du kör macro. 1/250 bör du prova. Allt rör sig på så nära håll. Det är därför lösningen för dig (oavsett allt ovan) heter...
5. stativ. Du fotar macro. Allt rör sig. Andning, krypet, du, vinden flyttar allt även om det är svag vind. Slutligen, ska du fota sånt här med bör du investera i ett
6. macroobjektiv. Jag blev paff häromdagen när jag fotade med mitt svindyra 24-70/2.8 på nära håll och bytte till mitt 60mm macro. Då blev allt knivskarpt, så skarpt att jag knappt trodde mina ögon. Macroobjektiv är byggda för att vara skarpa på nära håll.
Erik X
Aktiv medlem
Om man inte gillar att släpa runt på stativ eller bränna av blixtar så finns en möjlighet till:
Ställ kameran på serietagning och låt den rassla på medan du håller andan och försöker hålla så stilla som möjligt. Med lite tur så blir iallafall nån bild skarp ;-)
Personligen skulle jag ha valt ISO800, F/13..F/20, telezoom på 400mm (stabilisering gör underverk) och fotat handhållet på en meters avstånd
Nyinskaffat makro ska provköras till våren!
/erik
Ställ kameran på serietagning och låt den rassla på medan du håller andan och försöker hålla så stilla som möjligt. Med lite tur så blir iallafall nån bild skarp ;-)
Personligen skulle jag ha valt ISO800, F/13..F/20, telezoom på 400mm (stabilisering gör underverk) och fotat handhållet på en meters avstånd
Nyinskaffat makro ska provköras till våren!
/erik
iSolen.se
Guest
Om man inte gillar att släpa runt på stativ eller bränna av blixtar så finns en möjlighet till:
Ställ kameran på serietagning och låt den rassla på medan du håller andan och försöker hålla så stilla som möjligt. Med lite tur så blir iallafall nån bild skarp ;-)
Personligen skulle jag ha valt ISO800, F/8, telezoom på 400mm och fotat på en meters avstånd
/erik
Det är en känd taktik men den ger sällan riktigt skarpa bilder, bara godtagbara
Vad har du för 400mm som fokuserar på 1m? Min klarar 1.75.
nutte
Aktiv medlem
I det ljuset hade du då fått en exponeringstid på 1/6 - gäller att fjärilen/vinden/stabiliseringen håller sig/objektivet väldigt stilla då..Om man inte gillar att släpa runt på stativ eller bränna av blixtar så finns en möjlighet till:
Ställ kameran på serietagning och låt den rassla på medan du håller andan och försöker hålla så stilla som möjligt. Med lite tur så blir iallafall nån bild skarp ;-)
Personligen skulle jag ha valt ISO800, F/13..F/20, telezoom på 400mm (stabilisering gör underverk) och fotat handhållet på en meters avstånd
Nyinskaffat makro ska provköras till våren!
/erik
filip71
Aktiv medlem
Nikon D7000
Objektiv nikon 35, 1,8
ISO 100
F 1,8
1/50 sek
A läget
Skakningsoskärpa i ditt fall om man tittar på bilden. Stativ är en lösning men då minskar rörligheten. Blixt är en annan men då behövs diffusors och helst flytta blixten en bit från kameran så att man kan rikta den rätt och få skuggor på rätt ställe. Tyvärr (?) kan bakgrunden bli väldigt mörk och svart men vissa vill ju ha det så.
På detta motiv skulle jag vilja ha minst F8 om hela fjärilen ska bli skarp för hade du fått rätsida på skakningsoskärpan så tror jag ändå du hade klagat på att vissa delar var oskarpa.
Själv hade jag valt ISO200, F18, 105mm och blixtmed diffusor ELLER ISO800, F8, 150mm och stativ.
filip71
Aktiv medlem
Vad har du för 400mm som fokuserar på 1m? Min klarar 1.75.
Med försättslins (typ Raynox DCR-150) eller mellanring så löser det sig.
Erik X
Aktiv medlem
Det är en känd taktik men den ger sällan riktigt skarpa bilder, bara godtagbara
Vad har du för 400mm som fokuserar på 1m? Min klarar 1.75.
EF100-400II. 'Godtagbar'.. Hrmm..duger inte de här?
Skärpedjupet hade gärna fått vara större iofs.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/313411/3359426.htm?_p=3374420
Men visst, den är fotograferad i fullt dagsljus.. hur kunde det bli 1/1600s vid F/20 på den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/313411/3402466.htm?_p=3390149
Jag kommer att fortsätta använda serietagning, stativ tar jag med när det är mörkt
Stativ hjälper ändå inte om motivet rör sig, t.ex. en blomma som svajar i vinden.
Similar threads
- Svar
- 45
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 7
- Visningar
- 603
- Svar
- 3
- Visningar
- 354