Annons

Problem med 450D och extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

janroch

Medlem
Lånade en extern blixt och provade på min 450D. Efter att jag tagit bort blixten tror kameran fortfarande att blixten sitter kvar, Är det någon som råkat ut för samma sak och lyckats "tala" om för kameran att den ska använda inbyggda blixten igen?

Testat det med. Men det händer inget när jag trycker på knappen. Finns väl inget annat sätt att fälla upp den?

Den lilla givaren i blixtskon, som känner av att det sitter en extern blixt där, har fastnat. Den blixt du provade med var kanske inte en Canon? Om blixtarna inte passar riktigt händer detta lättare.

Kolla till höger under blixtskons kant om det inte sitter en liten fjädrande plåtbit där. Försök lyfta upp den med en minimal skruvmejsel.
Jag vet i och för sig inte om den sitter till höger på en 450D, men den gör det på mina kameror.

Då är det åtminstone inte fel tjocklek på blixtens fot som är orsaken. Kan vara något skräp som gör att den lilla givaren går trögt.

Jag råkade ut för detta och slet mitt hår.
Lösningen är enkel, tvätt blixtskon på kameran med en lätt fuktad trasa när kameran är i påslaget läge. Byt till läge "P" och fäll upp blixten automatiskt.

VH Danne

Måste erkänna att jag i ren desperation testade tipset, även fast jag kände på mig att det var dömt att inte lyckas.

Måste erkänna att jag i ren desperation testade tipset, även fast jag kände på mig att det var dömt att inte lyckas.

Helt allvarligt det funkar. Prova med ett fuktat finger. Vad har du att förlora?

(med närmre eftertanke så funkar det inte med trasa, fuktat finger däremot, så att polerna får kontakt).

Om du inte lyckas så är du välkommen till Hässelby så ska jag visa.

vh Danne

Men det är inte polerna du kommer åt med fingret som är problemet. Det är den lilla givaren under ena kanten på blixtskon som fastnat i nedtryckt läge, så att den tror att det finns en blixt där uppe hela tiden. Den givaren kommer du inte åt med något finger, inte utan att köra det i pennvässaren först, och det rekommenderas inte ens den första april!

daniel och anders. I mitt fall är det varken givare för de är inte nertryckta och blöta fingret funka inte heller (i mitt fall då). Så det blir inlämning på garanti till Canon... Tack för att goda råd och tips dock

daniel och anders. I mitt fall är det varken givare för de är inte nertryckta och blöta fingret funka inte heller (i mitt fall då). Så det blir inlämning på garanti till Canon... Tack för att goda råd och tips dock

Vad synd. Hoppas det löser sig för dig!

Vh Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar