ANNONS
Annons

Problem fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Chip

Aktiv medlem
Hejsan,

Har på sista tiden blivit mer och mer intresserad av fågelfotografering. Har varit ute ett par gånger och försökt fotografera småfåglar. De små rackarna är snabba och sitter sällan stilla länge.

I normalt dagsljus vill min kamera dock använda längre slutartid än vad jag vill. Har jag tur får jag ner den till 1/125 i programautomatiskt läge. Jag ställer in vitbalans, fokusering och iso-värde manuellt. Bländare och slutartid lämnar jag åt kameran.

Eftersom det inte går att komma särskilt nära fåglarna blir det oftast max optisk zoom (har stängt av den digitala zoomen på kameran). Detta medför som ni säkert vet ganska lätt kameraskak, och har jag då 1/60 slutartid (som idag när det är molnigt) är det i stort sätt omöjligt att få en skarp bild.

Jag provade att använda 1/500 slutartid med stor bländare, men bilderna blir ändå för mörka. Jag har dock i princip alltid ISO'n inställd på 50, är detta en anledning kanske?

Jag är ingen expert på kameror än, bara en vanlig fritidsfotograf. ISO är väl kamerans ljuskänslighet? Då kanske ett högre ISO-tal (låt oss säga 100) hjälpa mig att få ner slutartiden?

Nikon Coolpix 8700

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Daniel

Javisst!

Öka iso talet så får du kortare tider.

Tiden är direkt beroende av bländare och iso-värdet (filmens ljuskänslighet). Om du letar upp Anders Wånell här på fotosidan kan han nog ge dig en formel :)

Du kan säkert öka iso till 200 och troligen även till 400 med helt ok bildkvalitet.

MVh

Martin

Japp det stämmer bra det. Ökar du iso talet så ökar kännsligheten och då får du kortare slutartider=mindre skaningsoskärpa. Men samtidigt så ökar brusnivån ganska snabbt också.

Ett tips är att använda stativ, då kommer man iaf ifrån 1/bränvidden's reglen rätt bra och sen får man avgöra hur lång tid som är realisktiskt för att fåglarna inte ska hinna röra sig för mycket.
Slår du över i sportläge, eller i A (eller vad det heter på din kamera) och ställer in en så stor bländare du hittar (litet tal) så får du iaf så snabba slutartider som är möjligt (höj sen kännsligheten tills det blir bra).

Jag följde rådet och visst fick jag ner slutartiden. Problemet blir dock bruset i mörka partier av bilden. Ställde kameran på stativ när soljuset kastades på hustaken och bildade en skugga på marken. Taket blev bra i så gott som högsta iso-inställningen, men skuggan blev för brusig för min smak redan vid iso 200.

ISO 400 tror jag knappast jag vill använda nångång, min kamera är lite känd för att ha problem med brus vid så höga tal.

Imorgon ska jag fotografera med stor bländare och iso 200. Borde rimligtvis få ner slutartiden ganska rejält på så sätt. Frågan är ju om F4.2 (största möjliga bländare med max zoom, annars 2.1) räcker för att få bra skärpa. Tror ni det går bra ändå?

ISO

Ja, jag har provat samma sak och jag föreslår att du har ett högre ISO tal, kanske till och med upp till ISO 800. Du kan sedan om du har ett bildbehandlingsprogram redigera bruset i dina bilder.

Mvh Markus Asp

Högsta iso på min 8700 är 400, och då blir bilderna på tok för brusiga. Jag har dock provat idag med stor bländare och ISO 200 i snövädret. Fick en ganska dålig bild på en lite fågel. Är långt ifrån nöjd med bilden och tänkte fråga vad ni andra kan hjälpa mig med för att ta bättre bilder.

http://web.telia.com/~u35111346/F%e5gel01.jpg

Ett problem jag har är att fåglarna sitter högt upp så att himlen blir bakgrund. Detta gör så att själva motivet blir underexponerat och färglöst. Kommer ett motljusskydd hjälpa mig på något sätt i detta fallet?

Som ni säkert ser så är bilden redan här ganska brusig, oskarp och matt. Som sagt, det är dock bara en liten kritikbild för att lösa mitt problem.

Nä, motljusskydd hjälper inte vid tråkig och platt ljus. Försök när det är lite mer intressant ljus ute istället!

(saknar a a och o, utladsk dator) Vill passa pa att fraga hur lang zoom det behovs for att fota faglar?

MVH Pamela

Det krävs nog allt mellan vidvinkel till 500 mm med 2x converter. Allt handlar ju om hur nära man kan gå och vilka möjligheterna är på just varje enskild fågel.
70-200mm är ju en bra grund...

/JOhan

Daniel, Du kan visst använda ISO 400 med din kamera. Det går nämligen att minska på bruset en heldel med ett program/plugin som heter NeatImage.

Jag har bifogat en bild som togs i ISO 400 med en Nikon 5700 (modellen innan din). En ganska kraftigt underexponerad bild dessutom en mycket grå morgon. Bilden är förstorad 200% så det blir lite tydligare. Det finns många olika inställningar. I den här bilden har jag "default" med 50% reduktion.

NeatImage fungerar så att du fotograferar en kalibreringsbild. Sedan bygger NeatImage en profil av fotot. Sedan kan NeatImage dra bort bruset från bilden utan att fina detaljer smetas ut. Bäst är att gör en profil för varje ISO-läge kameran har, samt en för RAW och en för JPG.

http://www.neatimage.net/

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    44.8 KB · Visningar: 364
Senast ändrad:
Istället för att riskera rörelseoskärpa, som är mycket svårt att korrigera i efterhand väljer jag istället lite mer brus i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar