Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem efter uppdatering till firmware 2.0.3 till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Boorken

Medlem
Hej!

Är det någon fler än jag som har problem med sin 7D efter uppdatering till firmware 2.0.3??

Jag har börjat få en massa Err30 och måste ta ut och sätta in batteriet igen för att kameran ska fungera igen.
Det är rätt så störande och händer lite då och då.

Någon som vet något om detta eller som har samma problem?
 
Hej!

Är det någon fler än jag som har problem med sin 7D efter uppdatering till firmware 2.0.3??

Jag har börjat få en massa Err30 och måste ta ut och sätta in batteriet igen för att kameran ska fungera igen.
Det är rätt så störande och händer lite då och då.

Någon som vet något om detta eller som har samma problem?

Jag har inte hört eller sett något om problem med 2.0.3. Jag kör med den själv och kameran funkar utomförträffligt.
 
Dock är det så att det är programvaran som kollar slutarens funktion, och dessutom styr den, så det kan ju vara firmwaren som styr/kollar slutaren på ett annat sätt. Jag har också en 7D som började trixa med Error 30 efter det att firmware 2.0.0 laddades in. Ibland kommer det ofta, ibland kan jag ta tusen bilder utan problem.
 
Dock är det så att det är programvaran som kollar slutarens funktion, och dessutom styr den, så det kan ju vara firmwaren som styr/kollar slutaren på ett annat sätt. Jag har också en 7D som började trixa med Error 30 efter det att firmware 2.0.0 laddades in. Ibland kommer det ofta, ibland kan jag ta tusen bilder utan problem.

Helt rätt, men jag tror att det är vanligare att det är ett HW-fel än FW-problem när man får Error-30. Att din kamera börjader rapportera Error-30 efter uppgraderingen kan visserligen ha ett samband, men det kan lika gärna vara en slump att slutaren börjar krångla samtidigt som du lagt på 2.0.0. Min 7D började rapportera Error-30 för knappt ett år sedan vilket resulterade i utbytt slutare (på garantin!). Om du har garani kvar på din kamera rekommenderar jag att du lämnar in den.
 
Nä, min är tre år gammal snart, så den är väl helt enkelt sliten. Jag köpte en till, så jag sitter inte i sjön. De är rätt billiga (kostnadseffektiva) nu, när "alla" vill ha fullformat i den prestandaklassen.
 
Helt rätt, men jag tror att det är vanligare att det är ett HW-fel än FW-problem när man får Error-30. Att din kamera börjader rapportera Error-30 efter uppgraderingen kan visserligen ha ett samband, men det kan lika gärna vara en slump att slutaren börjar krångla samtidigt som du lagt på 2.0.0. Min 7D började rapportera Error-30 för knappt ett år sedan vilket resulterade i utbytt slutare (på garantin!). Om du har garani kvar på din kamera rekommenderar jag att du lämnar in den.

mhmm
surt, ja jag får se vad Canon svarar.

tyvärr börjar den ha sina år på nacken och jag har därför inte kvar någon garanti.....
 
Hej.
Det kan kanske även vara så att den nya firwaren är lite känsligare/bättre på att kontrollera hårdvarans funktionalitet.
Det vill säga att den är lite känsligare, och på så vis rapporterar "error 30" före den gamla firwmaren hade gjort det.
Jag har nämnligen själv råkat ut för detta, får "error 30" med oregelbundna mellanrum, och ibland tar jag flera tusen bilder utan problem.
Så jag gissar att min slutare börjar bli sliten, och att den gamla firmwaren inte var lika "alert" på att notera detta.
Men jag kör på tills det rasar helt, eftersom jag inte är helt beroende (nåja..) av kamerahuset, jag behöver det i alla fall inte för inkomsten.

Det var bara mina tankar om felsymptomet, jag har inga tekniska eller vetenskapliga belägg för det.

Ha de gött.

M.V.H
/Tobias
 
Ny firmware

Hej.

Jag har fått skicka min nya 7D till RCC (som skickade till Intervision) för koll efter att den slutat fungera.
Om detta beror på den ny firmwaren eller inte får verkstaden avgöra, men problemen började efter att jag uppdaterat kameran och kameran köptes i augusti i år.
Jag fick inget Error meddelande utan kameran ville inte starta alls, ibland blinkade batterisymbolen trots nyladdade batterier.
I början efter uppdateringen funkade det att plocka ur batterierna när den inte ville men sedan ville den inte alls starta.

Väntar på besked.

//Christian
 
Jag får samma på min, men oftast så visar den "error 30" i några sekunder, och sedan blinkar bara batterisymbolen.
En omstart hjälper inte, då blinkar bara batterisymbolen, inget errormeddelande visas.
Om jag plockar ur båda batterierna (även knappcellen), startar kameran, trycker på avtryckaren, och sedan sätter i batterierna så går den igång igen.
Då får jag börja med att ställa datum och klocka.
Detta började efter uppdateringen till v2.0.0
Nu har jag uppdaterat igen till v2.0.3, men det står ingenting om något problem enligt beskrivningen som vi har, så det är antagligen inte "fixat".

Så det blir intressant att höra vad RCC kommer fam till.

M.V.H

/Tobias
 
+1
Jag får också errror 30 med jämna mellanrum efter upgrade 1.x -> 2.x. Oftast löser on/off problemet, ibland måste jag reseta genom att ta ut batteriet. Tämligen säker på att det började efter upgrade. Vad jag förstått går det inte att backa fw. Kameran är 25 månader gammal..
 
Jag upplever ett annat problem efter uppgradering till 2.0.3. Nämligen spontan och slumpmässig frontfokus, med hela min objektivpark (6 objektiv)!

På 2.0.0 hade jag inte detta problemet. Men efter uppgradering kom det som en blixt från klar himmel..

Ter sig som så att kameran helt plötsligt frontfokuserar kraftigt. Även i dagsljus med gott om kontraster i objektet som jag vill fotografera. Provar jag med ett annat objektiv är det samma visa. Om jag tar ut batteriet och stoppar i det igen så fungerar allt som det ska, dvs kameran fokuserar korrekt, men jag vet aldrig hur länge.

Någon annan som upplevt detta?
 
Känns bra att jag inte uppdaterat ännu efter att ha läst denna tråd. Kameran ligger fortfarande hemma i Sverige.
 
Har också upplevt problem efter update till 1.x -> 2.0.x I mitt fall så får jag inga errorkoder utan hela kameran"fryser". Plåtar oftast hockey och har lagt focus på AF-On och bränner bilder på avtryckaren. Helt plötsligt efter att ha tagit bilder under en match så fungerar inga knappar på huset. Kan inte focusera, ta bilder, öppna meny, stänga av etc. Enda som fungerar är att ta ur batteriet. Enda gemensamma nämnare till händelserna som jag kan finna är att batteriet har ca halva kvar. Det måste vara relaterat till FW uppdateringen då jag haft samma hus och utrustning veckan innan update och två år bakåt utan ett enda problem. Nu efter update kommer problemet nästan vid varje fototillfälle. La på 2.0.3 i förra veckan å har plåtat i helgen utan problem så här långt. Iofs med fullt batteri.
 
Hej,

kameran sa att den inte kunde läsa batteriet, men den fungerade likväl, tur det annars hade jag missat bra bilder. Efter att tagit ut och satt i batteriet igen (när det lugnat sig) fungerade det precis som vanligt.

Dessutom upplever jag att den har svårare att hitta fokus (jagar mer) speciellt vid motljus och stora bländare. Jag kör AI Servo med "tumfokus".

/Martin som väntar på nästa...
 
Dessutom upplever jag att den har svårare att hitta fokus (jagar mer) speciellt vid motljus och stora bländare. Jag kör AI Servo med "tumfokus".

Detta har jag också upplevt, och det hänger nog ihop med mitt tidigare inlägg i tråden. Men jag kör One Shot AF.
Dessutom anger den då (vid motljus och stora bländare) att fokus har hittats, men det ligger helt åt h-vete fel.
 
Har Canon nåt system för att rapportera om problem med firmwares?
Känns ju som att dom måste få vetskap om detta!
 
Visst är det märkligt?
Jag kör också med 2.0.3 och upplever inte alls de problem som beskrivs ovan. Kameran funkar utan några som helst problem oavsett vilket objektiv eller program jag kör med.
Jag stänger aldrig av kameran, utan låter den bara gå ner på "sparlåga" efter en stund. Den vaknar när jag t.ex. trycker AF-On eller någon annan knapp.
Kan det ha något att göra med att jag alltid använder batterigrepp?
 
Hej.

Igår så kom kameran tillbaka efter servicen, de har bytt "DC / DC strömförsörjning" enl servicerapporten.
Antar att det är strömförsörjningsenheten som sitter i kameran.

En slump att det inträffade efter uppdateringen? Ingen aning men lite skumt är det allt, har inte fotat så mkt ännu men kommer att göra det imorgon och får då se om den fungerar.

@vaktmästaren - Mitt problem spelade ingen roll om det var med eller utan batterigrepp.

//Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.