Annons

Problem efter uppdatering till firmware 2.0.3 till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom upplever jag att den har svårare att hitta fokus (jagar mer) speciellt vid motljus och stora bländare. Jag kör AI Servo med "tumfokus".

Jag uppdaterade för någon vecka sedan, men har inte fotat seriöst förrän nu i helgen. Beteendet vid motljus och AF Servo upplevde jag också som lite trögt och är inte något jag spontant känner igen från tidigare firmwares. Kanske någon generell bugg?
 
7D, och många andra kameror, har alltid haft problem att hitta fokus i motljus. AF-sensorn blir överstyrd och det som är kvar hittar den ingen kontrast i.

Modifieringen från firmware 2.0.0 till 2.0.3 var just för att råda bot på låsningar som hände med vissa kameror.
 
Modifieringen från firmware 2.0.0 till 2.0.3 var just för att råda bot på låsningar som hände med vissa kameror.[/QUOTE sa:
Har firmware 2.0.3 installerad i kameran och har fottat kanske 1000 bilder. Har fått 2 lås/hängningar.
Idag låste det sig och man kunde höra fr slutaren att ngt var fel. Bilden lagrades aldrig på kortet.
Ca 5 sek senare gick det o fotta som normalt igen. Fottade i Al Servo/sekventiellt, men den nämnda låsningen var på 1:a bilden.

/Arne
 
Ni som har problem, använder ni piratbatterier eller Canon original? Jag funderar på om eventuellt piratbatterier kanske inte matar på med den ström kameran behöver och då uppstår felmeddelandet? Om ni använder Canon original, hur är laddningsstatus (1, 2 el. 3 gröna pluppar)?

Som sagt, jag har absolut inte något belägg för detta, det var bara en tanke som slog mig.
 
Ni som har problem, använder ni piratbatterier eller Canon original? Jag funderar på om eventuellt piratbatterier kanske inte matar på med den ström kameran behöver och då uppstår felmeddelandet? Om ni använder Canon original, hur är laddningsstatus (1, 2 el. 3 gröna pluppar)?

Som sagt, jag har absolut inte något belägg för detta, det var bara en tanke som slog mig.

Har haft problem med både original och phottix piratbatterier, samtliga med 3 gröna pluppar.
 
Ni som har problem, använder ni piratbatterier eller Canon original? Jag funderar på om eventuellt piratbatterier kanske inte matar på med den ström kameran behöver och då uppstår felmeddelandet? Om ni använder Canon original, hur är laddningsstatus (1, 2 el. 3 gröna pluppar)?

Som sagt, jag har absolut inte något belägg för detta, det var bara en tanke som slog mig.

Min första tanke var faktiskt att det var batteriet som helt plötsligt hade tagit slut. men jag fottade minst 50 bilder efteråt utan problem. Batteri nivån nu är under mitten i kameran. Orginalbatteri.
LCDn var helt svart, så jag håller med om att det pekar mot strömförsörjningen.

/Arne
 
Ni som har problem, använder ni piratbatterier eller Canon original? Jag funderar på om eventuellt piratbatterier kanske inte matar på med den ström kameran behöver och då uppstår felmeddelandet? Om ni använder Canon original, hur är laddningsstatus (1, 2 el. 3 gröna pluppar)?

Som sagt, jag har absolut inte något belägg för detta, det var bara en tanke som slog mig.

Jag har totalt 4 batterier, 2 original och 2 "pirat" köpta från Kaffebrus. Alla 4 är lika gamla, köpta för ca. 2 år sedan i samnband med köp av kamera och batterigrepp.
Alla batterierna visar alltid 3 gröna pluppar och antlaet bilder som kan tas från fullt ladde tills att indikatorn börjar blinka upplever jag som lika många. Jag har aldrig fört statistik över antal tagna bilder, men känslan är sådan.
Jag anser att piratbatterierna är precis lika bra som "originalditona".
Förtydligande: kamera, batterigrepp + ett extra originalbatteri är köpt från Cyberphoto. Det är alltså bara de två piraterna som köptes från Kaffebrus.
 
Bra med trådar här på FS!

Jag har nyss laddat hem senaste FW till min 7D, men efter att ha läst alla inlägg här så tror jag att jag struntar i uppdateringen... Kameran fungerar ju klockrent utan minsta problem, så den får nog fortsätta ha gamla FW i sig...;)

Kanonbra att alla delar med sig av sina erfarenheter!

Tack och trevlig höst till er alla!
 
Började som låsning, gick sedan över till Err30

Mitt tidigare inlägg om låsning, gick efter ett tag över till riktiga felmeddelanden.
Fick Err40 en gång sedan flera stycken Err30.

I januari lämnade jag in kameran till Intervision Malmö och de konstaterade ett kontaktfel,
som de fixade gratis.

Nu fungerar kameran som den ska och jag har kvar samma batterier.
Kan alltså inte lasta de låsningar jag hade förra året på firmwaren 2.0.3.

/Arne
 
Firmware 2.0.3 är den som gäller för 7D nu. Innehåller mer än 10 uppgraderingar av funktionen på 7D, alltså inte bara sånt som fixar felaktigheter som felstavningar i arabiska menyn eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.