Advertisement

Annons

problem 100-400 IS fel 00...

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Fick mitt 100-400 IS idag och har tyvärr uptäckte lite fel. I kombination med min 20D så ger den felet 00, och det felet verkar endast uppstå efter att jag använt mig av bildstabiliseringen en stund!!!
Finns garanti kvar, kan det vara ett garantiärende? eller bara smutsiga kontakter?
 
kan tyvärr inte hitta så mycket information om det och inte heller något en lösning på problemet.

00 står ju inte med som felkod til kameran heller...
 
EOS kameror visar 00 om man har objektiv med manuell bländare. Kan det vara så att ditt objektiv har skitiga kontakter eller glappkontakt så att kameran inte känner av att det är kopplat?
Eller kanske något annat fel som gör att det tappar bländarkopplingen?

Fungerar kameran som vanligt fast den visar 00? Mer specifikt, mäter den ljuset och tar bilder? Vid bländare 00 ska kameran mäta ljuset som det är och sätta slutartiden därefter.
 
det har endast uppkommit då jag använt mig av bildstabiliseringen, och det efter att man fokuserar så stabiliseringen får jobba mycket. Då står det snart 00 i rutan. Det går att ta ett kort då! sen står det error 01 ! då stänger jag av kameran, vrider loss objektivet lite , vrider dit det igen och slår på kameran så fungerar det.
 
woofes skrev:
det har endast uppkommit då jag använt mig av bildstabiliseringen, och det efter att man fokuserar så stabiliseringen får jobba mycket. Då står det snart 00 i rutan. Det går att ta ett kort då! sen står det error 01 ! då stänger jag av kameran, vrider loss objektivet lite , vrider dit det igen och slår på kameran så fungerar det.

Error 01 är vad som visades i mitt och då fick man byta en del av bildstabiliseringsenheten sedan blev det bra.
 
ok tack för infon!
snackade med Nordic RCC i Mölndal nyss. Dom tyckte jag skulle komma in med det så att dom kunde tittat på det. Åker in med det nästa vecka till dem...
 
Fick tillbaka objektivet idag, tog 1månad!!

kommentar: Total demontering för byte av bildstabiliseringsenheten. Injustering och kontroll.


Det fungerar perfekt nu och allt gick som tur var på garantin.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.