ANNONS
Annons

Prisvärt?

Produkter
(logga in för att koppla)

pangloss

Medlem
Funderar på om detta kan vara prisvärt. Iofs är det väl bara att räkna ihop grejerna själv men kanske skulle det vara bättre att satsa på ett 40d hus för 6000kr och köpa till objektiv istället? Såg att dom har 40d hos fotokungen dock ej i lager för tillfället. Blir så rysligt sugen att köpa nu istället för att vänta till nästa år. :(

Tips, synpunkter?

Nix, då tycker jag att den här är bättre:)

Funderar på om detta kan vara prisvärt. Iofs är det väl bara att räkna ihop grejerna själv men kanske skulle det vara bättre att satsa på ett 40d hus för 6000kr och köpa till objektiv istället? Såg att dom har 40d hos fotokungen dock ej i lager för tillfället. Blir så rysligt sugen att köpa nu istället för att vänta till nästa år. :(

Tips, synpunkter?

He he. Glömde visst lägga in info. Cyberphoto har ett paket med 450 hus + Tamron 17-50, 2.8, Love Pro Altus, UV-filter och 4 GB SDHC för 10 890kr. :)

40D och 450D är två helt olika typer kameror.

Behöver du den extra prestandan som 40D ger?

I annat fall kanske det är bättre att satsa på den betydligt nyare 450D.

40D och 450D är två helt olika typer kameror.

Behöver du den extra prestandan som 40D ger?

I annat fall kanske det är bättre att satsa på den betydligt nyare 450D.
Hmm. Ja det är ju det som är lite av ett problem. Eg vet jag inte idag vad jag behöver i ren prestanda då jag fotat under så kort tid och då med kompaktkamera. Jag har klämt och känt på både 450 och 40 och den senare känns betydligt mer robust och proffsig på nåt sätt medan 450 känns lite som en plastig leksak även om den såklart inte är en leksak. Har även varit inne på Nikon D90 men huset är trots prissänkning en aning för dyrt som förstahus. Svårt att välja när man inte har någon eg referens.

450d är väl knappast betydligt nyare än 40d, båda är ju utgångna modeller, men visst, skiljer väl knappt ett halvår mellan dem. Men som sagt, två olika kameror, ger samma bildkvalitet, men den ena är lite robustare byggd och rappare. Jag funderade också lite på att köpa en för att det är kul, men avstår nog, det är ju en över två år gammal modell, om än en bra sådan.

Hmm. Ja det är ju det som är lite av ett problem. Eg vet jag inte idag vad jag behöver i ren prestanda då jag fotat under så kort tid och då med kompaktkamera. Jag har klämt och känt på både 450 och 40 och den senare känns betydligt mer robust och proffsig på nåt sätt medan 450 känns lite som en plastig leksak även om den såklart inte är en leksak. Har även varit inne på Nikon D90 men huset är trots prissänkning en aning för dyrt som förstahus. Svårt att välja när man inte har någon eg referens.

"Betydligt" var kanske att ta i, det har du rätt i Håkan =) Nyare är den, men inte mycket.
Var 500D jag tänkte på, och där har det hänt en del på brusfronten, trots att dom petat in 5 miljoner pixlar till.

Hur som haver. Jag körde länge med 400D, vilket fungerade ypperligt så länge motiven stod någorlunda still och det var någorlunda ljust. Det var där jag kände att jag skulle bli lite nöjdare, och det blev jag ju naturligtvis.

AF i xxD-modellerna är ganska mycket mer att köra med, jämfört med xxxD.

Lite snabbare serietagning uppskattas också, men hade inte avgjort valet.

Bättre brusegenskaper var också välkomnat, vilket jag inte visste om när jag bytte. Sitter ju samma sensor i dem så jag antog att det skulle bli lika brusigt, vilket det inte blev då det gjorts en del förbättringar runtom sensorn (bla mikrolinserna om jag inte misstar mig).

Sen är ju huset betydligt större och mycket mer välbyggt, vilket jag uppskattar mycket när jag har tung optik monterad. Blir en helt annan balans och ergonomi.
Tyvärr är batterigreppet inte lika välbyggt som kameran.

Det är svårt att ge tips då man tycker så olika. Vissa gillar små lätta kameror, andra inte =)

450d är väl knappast betydligt nyare än 40d, båda är ju utgångna modeller, men visst, skiljer väl knappt ett halvår mellan dem. Men som sagt, två olika kameror, ger samma bildkvalitet, men den ena är lite robustare byggd och rappare. Jag funderade också lite på att köpa en för att det är kul, men avstår nog, det är ju en över två år gammal modell, om än en bra sådan.
Jaha du Håkan Bråkan när utgick 450D?? Den är inte en utgången modell vilket däremot 40D är, men kan man få tag i 40D ny för 6000:- så anser jag att det är ett bättre köp då det är en roligare kamera att jobba med. Men tvivlar starkt på att någon får in den i lager igen

Jaha du Håkan Bråkan när utgick 450D?? Den är inte en utgången modell vilket däremot 40D är, men kan man få tag i 40D ny för 6000:- så anser jag att det är ett bättre köp då det är en roligare kamera att jobba med. Men tvivlar starkt på att någon får in den i lager igen
Jag kan få tag i en för 5990kr och börjar bli riktigt sugen. Iofs bara huset men billigt ändå eller?

schönherrs hade så sent som i morse en helt ny 40d i vit kartong (från kit med objektiv) för 5900, vilket torde vara billigast. Och 450d är väl om inte officiellt utgången så ändå så gott som, den presenterades för snart två år sedan och den har väl samma status som 40d hade i våras. De måste ju sälja ut sina lager. Men den är precis lika bra för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar