Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärda teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

onlypaus

Ny medlem
Jag letar efter ett prisvärt teleobjektiv till min Canon EOS 450D. Jag är nybörjare och fotograferar helst hästsport och djur. Jag vill alltså få snabb fokusering och en snygg skärpa på mina motiv. Jag har tidigare kollat på ett Sigma 70-300 mm. Men efter att ha läst recensioner här, är jag lite osäker. Så jag skulle gärna behöva lite råd...

Prisvärt är ju lite upp till frågeställaren. Det är lättare att svara om du anger en budget.

Ett billigt och ganska bra alternativ är Canon EF-S 55-250. Autofokus är ganska långsamt på det så den fungerar inte så bra om det du vill fota rör sig mycket. Sen är det inte så ljusstark så det fungerar inte så bra tex inne i ridhus.

För lite mer pengar har du Canon EF 70-300 IS USM (utan DO). Det har snabbare autofokus. Har samma ljusstyrka som 55-250 så det fungerar oxo dåligt inomhus.

Sigma har en flera 70-300 så jag vet inte vilket du menar. Men de flesta är ganska mediokra. Då är EF-S 55-250 bättre. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS är ganska nytt så det vet jag inget om. Men det jag läst om det verkar lovande. Fortfarande för ljussvagt för att fungera bra i ridhus. Då behöver man ett objektiv med ljusstyrka 2.8 eller bättre. Och då börjar det bli dyrt...

Om du ska fota i ridhus behöver du ett ljustarkt objektiv.

Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC för Canon AF
Canon EF 70-200/2,8 L USM
Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Canon AF
Canon EF 100/2,0 USM

Eller liknande

Och helst en kamera som klarar höga iso utan att brusa för mycket.

Min nikon D80 med 2,8 objektiv funkar inte i ridhus blir
bara brusigt och suddigt.

Fruns nikon D300 funkar mycket bättre ..

Så att fota i ridhus kräver ganska mycket av utrustningen.

450D+ljussvagt 300mm funkar dåligt. Du lär få problem med skärpan med minst 99% av bilderna om du vill plåta sport.
Du borde kanske stanna vid 200mm och försöka hitta en bra zoom som slutar där.
70-200/2.8L är förstås super men kostar för mycket för de flesta.
Ett 70-200/4L skulle kunna vara ett suveränt val. Finns för runt 5000 begagnat. Lite jobbigt att det kostar tusingar men så är det.
Du kan nog lyckas med ett 85/1.8 med och då har du ett fantastiskt porträtttele dessutom.

Canon EF 70-300 IS USM är inte så dumt med tanke på att du har IS vilket gör två-tre bländarsteg. Jag håller med om att det är svårt i ett ridhus men jag tror det funkar lika bra som ett 2,8 utan IS till ett mycket bättre pris. Du kan ju hålla dig under 150 - 200 mm så funkar det hyfsat.

Ett enbensstativ kan också göra underverk!

Canon EF 70-300 IS USM är inte så dumt med tanke på att du har IS vilket gör två-tre bländarsteg. Jag håller med om att det är svårt i ett ridhus men jag tror det funkar lika bra som ett 2,8 utan IS till ett mycket bättre pris. Du kan ju hålla dig under 150 - 200 mm så funkar det hyfsat.

Ett enbensstativ kan också göra underverk!

IS gör underverk, men det hjälper aldrig till att frysa rörelse. Mina ringa erfarenheter av sportfoto säger att IS inte kan kompensera för liten bländare. Vet inte vad man behöver för slutartider då det gäller hästsport men 1/500 kanske inte är allt för långt från verkligheten och då är det bara ISO och stor bländare som hjälper. Enbensstativ är riktigt trevligt då det avlastar en hel del vikt.

Jag skulle i din sits köpa Canon 135/2, 100/2, 85/1.8 eller 200/2.8 beroende på vad du har för brännviddsbehov.

mvh,
Edvard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar