Annons

Prisvärda ljusstarka Canon-gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

brutusostling

Aktiv medlem
Har i dag beställt tre litet ljusstarkare och ytterst prisvärda fasta gluggar, nya alltså: EF 35/2,0 med suverän närgräns!, två tusen nånting spänn(!!) - EF 50/1,4 för tretusen spänn resp. EF 85/1,8 för litet över fyra lakan. Som alternativ till zoomarna när jag vill ha kortare skärpedjup. Känns som ytterst prisvärda investeringar.

Vem vet, du kanske slänger zoomarna efter ett tag;-)

Det tror jag inte, inte när jag är ute och plåtar. Men jag blev glad när jag upptäckte vilka otroligt prisvärda gluggar man kan få tag i. Hade jag bara kört porträtt så hade jag troligen skaffat 85/1,2:an men eftersom det inte är min huvudsysselsättning räcker 1,8 i ljusstyrka väldigt långt.

Har i dag beställt tre litet ljusstarkare och ytterst prisvärda fasta gluggar, nya alltså: EF 35/2,0 med suverän närgräns!, två tusen nånting spänn(!!) - EF 50/1,4 för tretusen spänn resp. EF 85/1,8 för litet över fyra lakan. Som alternativ till zoomarna när jag vill ha kortare skärpedjup. Känns som ytterst prisvärda investeringar.

Vad gäller ljusstarka Canon-gluggar, så tycker jag att min 1,2/50 mm och min 1,5/35 mm funkar bra! ;)
Hyffsat prisvärda också, en av gluggarna hittad på Myrorna,
och det va ett kamerahus till, å motljusskydd, 850 pix totalt! :)
B)

Ja, det är det :) Själv har jag inte råd med proffszoomar och har därför köpt en arsenal med fasta gluggar, och jag saknar inte zoomarna, får tom. bättre optik för billigare peng. Men jag sysslar inte heller med actionfoto; gör men det så vill man nog ha zoomar kan jag tro.

Vill också passa på att tacka för en fin utställning på fotomässan (Älvsjö) och underhållande föredrag! Din utställning inspirerade mig till att boka upp ett par egna utställningar som jag nu är i färd med att iordningställa.

Jag undrar om inte mer eller mindre alla Canons fasta objektiv är prisvärda, om man kanske bortser från monstrena på f/1.2. Under ett par tre år har jag använt 35/1.4L, 85/1.8 och 135/2L och överlag bästa bilderna kommer från dem om man sätter fokus rätt och använder kort skärpedjup, de fokuserar grymt snabbt.

Det går fota action också med fasta gluggar, men kräver lite mer planering. Dock i alla repetetiva förlopp som sport så är det inte så svårt att ordana detta med typ står jag där och fotar nätet så får jag med både den hoppande spelaren och lagom mycket av golvet med 85mm till expempel och vet man det och vill fota en nätsmash så behöver man ju ingen zoom. Visst blir det lite mer objketivbyten kanske, men hus och annars rätt billigt och jag har ibland i skitiga sammanhang där man inte vill byta glugg haft med mig flertalet hus med olika objektiv på - en annan fördel med det är att man har backup om ett hus pajar. Visst kan det vara lite mer att släpa på tre hus, men man får acceptera att folk ser på en som en idiot ibland - praktiskt och smidigt är det iaf.

BTW med billiga fasta objektiv.

Jag har ett Helios 44 (58mm f/2) av den något ovanliga -6 utgåvan med mycket bättre ar-behandling. Jag betalade nästan ingenting för det, men det spöar nästan allt annat jag har testat under vissa förhållanden - dyra proffszoomar är säkert jättebra, men de är just det: Dyra och det går få lika bra och ibland bättre resultat om man kan godta att man inte kan zooma.

Ursäkta.

Men att 50 1.4 och 85 1.8 är prisvärda gluggar är väl lite som att slå in öppna dörrar. Så har det ju varit sen dom kom för en herrans massa år sedan...

Ursäkta.

Men att 50 1.4 och 85 1.8 är prisvärda gluggar är väl lite som att slå in öppna dörrar. Så har det ju varit sen dom kom för en herrans massa år sedan...

Sant, men sanningar tål att upprepas. Inte minst för att jag känner många som tror att de direkt måste köpa de allra ljusstarkaste och dyraste gluggarna.

Hade själv gärna skaffat 135/2, men kassan får bli bättre först.

Helt rätt. Jag hade 24/2,8 , 35/2 och 50/1,4 som fasta gluggar till zoomarna förut och gillade alla. Senaste året greps jag av L-febern och köpte 24/1,4 II, 35/1,4 och Sigmas klump till 50/1,4. Visst är de vassare, men mtp pris och vikt så kan man allt undra hur funtad jag är, särskilt som jag till största delen är glad amatör (tänker INTE kalla mig frilansfotograf fast jag visst har lite uppdrag som jag får betalt för). De dyrare ger förutom ljusstyrkan lite finare färger tycker jag, annars är det nog mest för prylarnas skull, haha. Men 35/2 säljer jag aldrig, även om jag har 35/1,4

Ursäkta.

Det förtjänar att upprepas tycker jag. Så många fotografer har för sig att de måste ha zoomar och så skaffar de några halvtaskiga kit-zoomar. Och det blir sällan roliga bilder. Bättre då att satsa på några bra och billiga fasta gluggar som man kan fortsätta att ha hela livet och få perfekt optik från början.

Med 1 D Mark IV med 1,3 (skenbar) brännviddsförlängning är 85/1,8 perfekt för porträtt. 135 mm blir litet långt. Kombinationen ger också möjligheter att ta bilder vid lågljussituationer.

Med 1 D Mark IV med 1,3 (skenbar) brännviddsförlängning är 85/1,8 perfekt för porträtt. 135 mm blir litet långt. Kombinationen ger också möjligheter att ta bilder vid lågljussituationer.

En fördel med för lång (eller kort för den delen) brännvidd är att man tvingas till att tänka lite nytt, och hitta en komposition som fungerar utifrån det som situationen ger. Intima utsnitt ger en oerhörd närhetskänsla, om man får till det (vilket inte alltid är fallet, men då kan man se det som att man utvecklas fortfarande... det kan ju vara kul i sig).

Nästa steg är att upptäcka att objektiv från 70-talet ofta är lika bra som de nya;-) Bara det att man måste böka med manuell fokus. Men det är ganska trevligt. Själv har jag bara manuella objektiv, utom ett.

Fasta brännvidder från 70-talet är i regel mycket bra. Men zoomarna som tillverkas nu är mycket bättre än de som gjordes förr.

Sant, men sanningar tål att upprepas. Inte minst för att jag känner många som tror att de direkt måste köpa de allra ljusstarkaste och dyraste gluggarna.

förutom klassiska och i jämförelse billiga 50/1.4 och 85/1,8
är ett annat objektiv 100/2 ej att förglömma.

85/1.2 mk2 har två nackdelar dels närgränsen och den långsamma AF

Jag har förövrigt gjort en test vad det gäller mitt eget fotograferande, jag vinner ingenting att använda 85/1,2 och till de flesta arbeten jag använder den till exv porträttbilder, oftast behöver jag minst 2.8 skärpedjup för att bilderna inte skall se för märkliga ut och då får jag bättre keepers med 70-200/2,8is pga IS och mina skakningar på frihand.

Likaså utvärderade jag min 35/1,4 och mitt eget fotograferande i exv skumt ljus, och jämförde resultaten med min 24-105/4 på 35mm, jag får i de bilder jag behöver bl 4 skärpedjup bättre och skarpare bilder med 24-105 pga IS.
Samma sak med 135/2.0 som jag hade en tid, i jämförelse med 70-200/2.8 is så fick jag bättre keepers med zoomen, pga IS. Att sedan 135/2.0 är något skarpare monterat på stativ hjälper inte mig i min fotografering
Jag skall köpa nya 100 macro med IS och säljer därmed ev min 85/1,2 mk2 som är ett häftigt objektiv men dess styrka 1,2-2,8 har jag sällan nytta av.
Darrandet avtar inte med ålder, möjligen avhjälps det med en pilsner innanför västen som gamle pistolskytten Skanåker sa en gång i tiden.

Jag vill ha IS på flertal objektiv, och ett optimerat 24-70/2.8 is vore drömmen

Senast ändrad:

Varför köpte du då inte 50 1.8 den måste ju anses vara mest prisvärd av alla Canons gluggar, det är ju bara ett stegs skillnad i ljusstyrka och 50 1.4 kostar ju 3 gånger så mycket. Kände du att du ändå var tvungen att ha det bästa ;-D

Ett f1.4 för 3000 kr? bra pris om det är beggat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar